Audi A8, czyli prawdziwa rewolucja

Flagowa limuzyna powinna nie tylko być wyposażona w najnowocześniejsze technologie, ale także wyznaczać kierunek rozwoju marki. Trudno o model bardziej wierny tym założeniom, niż właśnie zaprezentowane nowe Audi A8.

Audi A8
Audi A8Audi

Czwarta generacja Audi A8, zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami i przypuszczeniami, rozpoczyna prawdziwą rewolucję dla niemieckiej marki i to rewolucję na wielu płaszczyznach. Po pierwsze we wnętrzu, które inspirowane jest koncepcyjnymi samochodami z serii Prologue. Zniknęły przyciski i pokrętła (zostało tylko, na szczęście, to od głośności), teraz wszystkim sterujemy dotykowo.

Audi A8 2018

Audi A8Audi
Audi A8Audi
Audi A8Audi
Audi A8Audi
Audi A8Audi
Audi A8Audi
Audi A8Audi
Audi A8Audi
Audi A8Audi
Audi A8Audi
Audi A8Audi
Audi A8Audi
Audi A8Audi
Audi A8Audi
Audi A8Audi
Audi A8Audi
Audi A8Audi
Audi A8Audi
Audi A8Audi
Audi A8Audi
Audi A8Audi
Audi A8Audi
Audi A8Audi

Centralne miejsce deski rozdzielczej zajął ekran o przekątnej 10,1 cala, który służy do obsługi multimediów, nawigacji, ustawień itd. Poniżej znajdziemy drugi wyświetlacz do obsługi klimatyzacji. W nowym A8 nie znajdziemy również tradycyjnych zegarów - zastępuje je druga generacja Audi virtual cocpit. Podobnie tez jak w modelach koncepcyjnych, flagowa limuzyna otrzymała panel dotykowy z lewej strony kierownicy do obsługi oświetlenia.

Tym, co może budzić obawy, jest łatwość i szybkość wybierania poszczególnych funkcji na dotykowych ekranach. Audi zapewnia jednak, że oprócz świetnej responsywności i szybkości działania, możemy liczyć także na "informację zwrotną". Każdemu naciśnięciu wirtualnego przycisku towarzyszyć będzie słyszalne i wyczuwalne kliknięcie, abyśmy mieli pewność, że dana opcja została wybrana.

Audi A8Audi

Nowy ekran pojawił się także z tyłu. Tak naprawdę to urządzenie przypominające niewielki tablet, który można wypiąć i sterować funkcjami samochodu. A funkcji tych jest naprawdę sporo, poza tak oczywistymi jak ogrzewanie, wentylowanie oraz masaż fotela dostępne będzie także... ogrzewanie i masaż stóp! Jeśli wybierzemy przedłużone Audi A8 z opcją leżanki, to tył fotela pasażera, o który stopy opieramy, dodatkowo zadba o nasz komfort.

Audi A8Audi

Skoro już o komforcie mowa, to ten w limuzynie z Ingolstadt ma być wręcz na niespotykanym poziomie. Pozwolić ma na to nowe zawieszenie, które w pełni niezależnie może sterować każdym z kół. Nie chodzi tu jedynie o siłę tłumienia, ale także możliwość... uniesienia koła do góry! W sytuacji, kiedy kamera skanująca nawierzchnię przed autem wykryje dziurę czy inną nierówność, zawieszenie zapobiega wjechaniu w ową dziurę. Co więcej, w razie wykrycia ryzyka uderzenia w bok samochodu, A8 w ciągu pół sekundy podnosi ów bok o 8 cm, aby zminimalizować skutki wypadku.

Audi A8Audi

Wykorzystywane są do tego celu silniki elektryczne przy każdym z kół, których zasilanie zapewniane jest przez nową, 48-voltową instalację elektryczną, seryjną w każdym A8. Jej obecność pozwoliła na wprowadzenie kolejnego rewolucyjnego rozwiązania - każdy egzemplarz A8 będzie teraz hybrydą! Co prawda nie taką "prawdziwą", ale tak zwaną "mlid hybrid". Oznacza to obecność alternatora połączonego z rozrusznikiem oraz niewielkiej baterii. Pozwala to na przykład na żeglowanie z wyłączonym silnikiem oraz większe możliwości odzyskiwania energii podczas hamowania. Audi podaje, że można w ten sposób obniżyć zużycie paliwa o 0,7 l/100 km.

Audi A8Audi

Co do silników, to początkowo do wyboru będą cztery jednostki napędowe - 3.0 TFSI (340 KM), 4.0 TFSI (460 KM) oraz diesle 3.0 TDI (286 KM) i 4.0 TDI (435 KM). Każda łączona jest z napędem na wszystkie koła quattro i automatyczną, 8-biegową przekładnią. W późniejszym okresie dołączy wersja hybrydowa, A8 e-tron, łącząca jednostkę 3.0 TFSI i silnik elektryczny, dające łączną moc 449 KM oraz maksymalny moment obrotowy 700 Nm. W trybie elektrycznym auto będzie mogło przejechać do 50 km. Z kolei na szczycie gamy stanie, tradycyjnie już, odmiana W12 z 6-litrowym motorem.

Audi A8 2018Audi

Ostatnia z rewolucji w nowym Audi A8 to funkcje Audi AI (sztuczna inteligencja). Najważniejsza z nich to w pełni autonomiczna jazda w korku na autostradzie lub drodze szybkiego ruchu (przeciwne pasy ruchu muszą być oddzielone barierą) z prędkościami do 60 km/h. Ponadto samochód potrafi sam zaparkować i sam wjechać do garażu, kierowca musi jedynie przy nim stać.

Nowe Audi A8 i A8L pojawi się na rynku pod koniec 2017 roku.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas