Alfa Romeo Giulia GTA - kiedy sportowy sedan to za mało
To, że Alfa Romeo wie jak zrobić prawdziwie sportowego sedana, udowodniła Giulią Quadrifoglio. Teraz przyszedł czas na jego bardziej ekstremalną wersję, przygotowaną dla tych wszystkich, którzy lubią pościgać się na torze.
Giulią Quadrifoglio korzysta z podwójnie doładowanego silnika V6 2,9 l o mocy 510 KM. Odmiana GTA wyciska z niego dodatkowo tylko 30 KM, ale nie o moc chodziło projektantom tej wersji.
Wystarczy rzut oka na nadwozie modelu, by zauważyć przemodelowany przedni zderzak z zaawansowaną aerodynamiką, inspirowaną rozwiązaniami z Formuły 1. Z tyłu z kolei wrażenie robi wielki, jak na model seryjny, dyfuzor (karbonowy) oraz dwie centralnie umieszczone końcówki tytanowego wydechu, przygotowanego przez Akrapovica. Całości dopełniają poszerzone progi oraz nadkola - efekt zwiększenia rozstawu kół o 50 mm.
Jeszcze więcej daje nam bardziej ekstremalna odmiana GTAm. Dokłada ona duży spojler na tylnej klapie (karbonowy) oraz większy splitter w przednim zderzaku. W przeciwieństwie od "zwykłej" Giulii GTA, GTAm będzie limitowana - powstanie jedynie 500 egzemplarzy.
Giulia GTAm jest lżejsza od wersji Quadrifoglio o 100 kg (1520 kg), co jest między innymi zasługą dachu z włókna węglowego (również w GTA), ale odchudzanie widać dobrze także we wnętrzu. Z przodu znajdziemy dwa fotele kubełkowe Sabelt z włókna węglowego i z sześciopunktowymi pasami, a z tylnej kanapy po prostu zrezygnowano. Zamiast tego umieszczono tam częściową klatkę bezpieczeństwa, a także wygospodarowano miejsce na kask oraz gaśnicę. Zrezygnowano też z klamek - w ich miejscu pojawiły się materiałowe paski. Większość elementów wnętrza wykończono alcantarą. "Zwykła" Giulia GTA zachowała pięcioosobowe wnętrze i klasyczne fotele.
Większa moc i wyraźnie niższa masa własna, przełożyły się oczywiście na osiągi Giulia GTA przyspiesza do 100 km/h w zaledwie 3,6 s (o 0,3 s szybciej, od Quadrifoglio). Alfa Romeo mówi też o zastosowaniu nowych amortyzatorów oraz sprężyn. Ciekawostką są 20-calowe felgi z centralną śrubą - po raz pierwszy zastosowane w sedanie włoskiej marki. Kryją się za nimi ceramiczne hamulce przygotowane przez Brembo.