15 lat SUV-ów BMW

W 1999 roku BMW, śladem Mercedesa, zaprezentowało swój pierwszy SUV - X5. Od tamtej pory gama rekreacyjnych aut niemieckiej marki stale się poszerza. Dziś należy do niej niemal co trzecie produkowane BMW.

Rodzina modeli BMW X
Rodzina modeli BMW XBMW

Historia pierwszej generacji X5 sięga początku lat 90., gdy Chris Bangle narysował pierwsze szkice modelu w kalifornijskim centrum projektowym BMW. Od chwili debiutu X-piątka dzierżyła tytuł najbardziej drogowego SUV-a w segmencie, a marketingowcy BMW woleli określać ją mianem SAV (Sport Activity Vehicle) zamiast SUV (Sport Utility Vehicle) - podkreślając "aktywność", a nie uniwersalność konstrukcji.

Produkcja pierwszej generacji BMW X5 (E53) wystartowała w 1999 roku i trwała do września 2006. Jej konstrukcja bazowała na rozwiązaniach stosowanych w serii 5 oraz Range Roverze (układy sterujące), który był wtedy w posiadaniu Niemców. W ciągu 7 lat zbudowano 620 tys. egzemplarzy modelu.

Kolejna jego odsłona - E70 - zadebiutowała pod koniec 2006 roku. Auto wyposażono m.in. w system multimedialny iDrive oraz opcjonalny trzeci rząd siedzeń. W czerwcu 2008 roku do oferty dołączyła 555-konna odmiana sygnowana przez M GmbH.

Najnowsze, trzecie wcielenie X5 (typoszereg F15) pojawiło się na rynku w ubiegłym roku. Około 40 proc. aut wszystkich generacji modelu znalazło nabywców w USA, gdzie BMW produkuje zresztą większość swoich SUV-ów (X3, X4, X5 i X6).

Lider segmentu w Europie

W I półroczu br. BMW X5 było najchętniej wybieranym dużym SUV-em premium w Europie. Po zmianie generacyjnej jego sprzedaż wzrosła o 126 proc., do 19,4 tys. sztuk. Drugie miejsce zajmuje nowy Range Rover Sport (14,2 tys., +112 proc.), a trzecie stara się utrzymać Mercedes ML (12 tys., -20 proc.), który w ubiegłym roku był numerem 1 i niebawem przejdzie lifting. Kolejne modele w stawce to: Volkswagen Touareg (9,9 tys., +19 proc.), Jeep Grand Cherokee (7,1 tys., +58 proc.), Porsche Cayenne (7 tys., -22 proc.), Range Rover (6,6 tys., -2 proc.), Land Rover Discovery (5,9 tys., +1 proc.), Audi Q7 (5,7 tys., -3 proc.) oraz Volvo XC90 (4,6 tys., +21 proc.).

Przyszłość pod znakiem SUV-ów

W ciągu 15 lat BMW sprzedało na świecie ponad 3,3 mln SUV-ów.

Po premierze X5 w gamie niemieckiej marki pojawiły się kolejne SUV-y: X3 (E83 i F25), X1 (E84) oraz bardziej sportowo stylizowane X6 (E71 i F16) oraz X4 (F26). Dzisiaj do ich grona należy niemal co trzecie produkowane BMW. Producent planuje już premierę kolejnego rekreacyjnego modelu - 7-osobowego X7, wymierzonego w Mercedesa GL (debiut w 2015 roku). Nie brak też plotek, że w przyszłości pojawi się jeszcze niewielkie X2, już na przednionapędowej platformie.

msob

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas