15 lat SUV-ów BMW
W 1999 roku BMW, śladem Mercedesa, zaprezentowało swój pierwszy SUV - X5. Od tamtej pory gama rekreacyjnych aut niemieckiej marki stale się poszerza. Dziś należy do niej niemal co trzecie produkowane BMW.
Historia pierwszej generacji X5 sięga początku lat 90., gdy Chris Bangle narysował pierwsze szkice modelu w kalifornijskim centrum projektowym BMW. Od chwili debiutu X-piątka dzierżyła tytuł najbardziej drogowego SUV-a w segmencie, a marketingowcy BMW woleli określać ją mianem SAV (Sport Activity Vehicle) zamiast SUV (Sport Utility Vehicle) - podkreślając "aktywność", a nie uniwersalność konstrukcji.
Produkcja pierwszej generacji BMW X5 (E53) wystartowała w 1999 roku i trwała do września 2006. Jej konstrukcja bazowała na rozwiązaniach stosowanych w serii 5 oraz Range Roverze (układy sterujące), który był wtedy w posiadaniu Niemców. W ciągu 7 lat zbudowano 620 tys. egzemplarzy modelu.
Kolejna jego odsłona - E70 - zadebiutowała pod koniec 2006 roku. Auto wyposażono m.in. w system multimedialny iDrive oraz opcjonalny trzeci rząd siedzeń. W czerwcu 2008 roku do oferty dołączyła 555-konna odmiana sygnowana przez M GmbH.
Najnowsze, trzecie wcielenie X5 (typoszereg F15) pojawiło się na rynku w ubiegłym roku. Około 40 proc. aut wszystkich generacji modelu znalazło nabywców w USA, gdzie BMW produkuje zresztą większość swoich SUV-ów (X3, X4, X5 i X6).
Lider segmentu w Europie
W I półroczu br. BMW X5 było najchętniej wybieranym dużym SUV-em premium w Europie. Po zmianie generacyjnej jego sprzedaż wzrosła o 126 proc., do 19,4 tys. sztuk. Drugie miejsce zajmuje nowy Range Rover Sport (14,2 tys., +112 proc.), a trzecie stara się utrzymać Mercedes ML (12 tys., -20 proc.), który w ubiegłym roku był numerem 1 i niebawem przejdzie lifting. Kolejne modele w stawce to: Volkswagen Touareg (9,9 tys., +19 proc.), Jeep Grand Cherokee (7,1 tys., +58 proc.), Porsche Cayenne (7 tys., -22 proc.), Range Rover (6,6 tys., -2 proc.), Land Rover Discovery (5,9 tys., +1 proc.), Audi Q7 (5,7 tys., -3 proc.) oraz Volvo XC90 (4,6 tys., +21 proc.).
Przyszłość pod znakiem SUV-ów
W ciągu 15 lat BMW sprzedało na świecie ponad 3,3 mln SUV-ów.
Po premierze X5 w gamie niemieckiej marki pojawiły się kolejne SUV-y: X3 (E83 i F25), X1 (E84) oraz bardziej sportowo stylizowane X6 (E71 i F16) oraz X4 (F26). Dzisiaj do ich grona należy niemal co trzecie produkowane BMW. Producent planuje już premierę kolejnego rekreacyjnego modelu - 7-osobowego X7, wymierzonego w Mercedesa GL (debiut w 2015 roku). Nie brak też plotek, że w przyszłości pojawi się jeszcze niewielkie X2, już na przednionapędowej platformie.
msob