Używane BMW X5 E53 (2000-2006)

Pierwszy SUV BMW należy do samochodów bardzo poszukiwanych na rynku wtórnym. Jest szybki i luksusowy, ale jakościowo pozostawia nieco do życzenia.

Odważna stylizacja ma sprawiać, żeby inni kierowcy czuli respekt przed BMW X5. W Polsce bez wątpienia tak jest.
Odważna stylizacja ma sprawiać, żeby inni kierowcy czuli respekt przed BMW X5. W Polsce bez wątpienia tak jest.Motor

Chociaż X5 zaprezentowano w roku 1999, za faktyczny początek sprzedaży należy uznać rok 2000. Model z oznaczeniem X5 E53 produkowano do 2006 r., kiedy to zastąpił go model X5 E70. Pewnym szokiem dla klientów BMW było ulokowanie całości produkcji X5 w Spartanburgu (Stany Zjednoczone), ale mając na uwadze, że głównym odbiorcą X5 miał być klient z USA, ta decyzja była uzasadniona.

Niemiecko-amerykański SUV wywodzi się z czasów, kiedy BMW było właścicielem marki Land Rover. Stąd dzieli on sporo komponentów zarówno z BMW serii 5 E39, jak i z Range Roverem - np. układ kontroli zjazdu czy mechanizm dzielonej tylnej klapy. BMW starało się podkreślić sportowy charakter tego samochodu nazywając go "SAV" - Sports Activity Vehicle, czyli samochód rekreacyjno-sportowy. Odpowiada to rzeczywistości, bo X5 jak na dużego SUV-a prowadzi się znakomicie.

Napęd 4x4

Wnętrze jak w limuzynie – w zależności od wersji dostępne były wykończenia pseudoaluminiowe lub drewniane. Duża nawigacja tylko za słoną dopłatą.Motor

Wszystkie X5 mają napęd na cztery koła, jednak w trakcie produkcji wprowadzono dość istotną zmianę konstrukcyjną. Egzemplarze z lat 2000-2004 są wyposażone w układ dystrybuujący 62% momentu obrotowego na tył, a w razie problemów z trakcją kierowcę wspomaga układ stabilizacji toru jazdy DSC, który może przyhamować koło nie mające przyczepności.

W 2004 r. przy okazji faceliftingu do X5 wprowadzono układ Xdrive. W tym przypadku napęd standardowo trafia w 100% na tylną oś, jednak w razie potrzeby elektronika może zmieniać rozdział momentu między osiami w dowolnej proporcji. Nie znajdziemy tu blokad ani reduktora, więc lepiej nie próbować X5 jazdy terenowej. Jego żywiołem jest asfalt lub drogi gruntowe.

Silniki

Pod maską znalazły się wyłącznie silniki 6- i 8-cylindrowe. Najsłabsza propozycja benzynowa to trzylitrowa, rzędowa szóstka o mocy 231 KM, jednak amerykański klient chętniej wybierał silniki V8 - 4,4-litrowy (286 KM) lub topową wersję 4.6 (później 4.8). Na europejskim rynku występował również diesel 3.0.

Wszystkie silniki zasługują na bardzo wysoką ocenę, zwłaszcza w połączeniu ze skrzyniami manualnymi (w silnikach 6-cylindrowych). BMW X5 z silnikiem 3.0i lub 3.0d i "manualem" to najtańsza w utrzymaniu wersja, natomiast "V-ósemki" zachwycają osiągami. Sporo egzemplarzy przerobiono na LPG i o ile nikt nie oszczędzał podczas montażu instalacji (tylko wtrysk sekwencyjny) - nie sprawiają poważniejszych kłopotów. Silniki BMW mają łańcuch rozrządu, który jest niewymienny i niezawodny.

Większość X5 wyposażonych jest w ogromną liczbę systemów podnoszących komfort i bezpieczeństwo jazdy, o których istnieniu kierowca często nawet nie wie. W modelach po faceliftingu standardem był np. układ stabilizacji przyczepy, niewiele osób wie też o systemie Key Memory (po liftingu), dzięki któremu osoby korzystające z różnych kluczyków nie muszą ustawiać foteli i lusterek. Takie elementy jak podgrzewane fotele skórzane z pamięcią ustawienia czy kierownica wielofunkcyjna występują dość powszechnie, jednak warto pamiętać że podstawowa wersja X5 była praktycznie "goła" i, jak to w BMW, wszystko wymagało dopłaty. Reflektory ksenonowe były już jednak seryjne w wersji po liftingu. Za dopłatą oferowano również reflektory skrętne. Trafiają się auta z dużą nawigacją i DVD, ogrzewaniem postojowym Webasto czyelektrycznym dachem panoramicznym.

Nadal drogie

Nie ma mowy, aby udało się kupić używane X5 taniej niż za 40 tys. zł w stanie nie wymagającym sporych inwestycji. Najlepiej na ten cel przeznaczyć nie mniej niż 65-70 tys. plus jeszcze ok. 3-5 tys. na naprawy po zakupie. Ze względu na wysoki prestiż X5 dość mocno trzyma wartość i wciąż nie jest to samochód dla kogoś, kto chce jeździć tanio.

BMW X5 E53 (2000-2006)

Używane BMW X5 E53 (2000-2006) - czytaj artykuł

BMW X5 serii E70BMW
Panoramiczny dach nie należał do wyposażenia standardowego, ale występuje dosyć często.Motor
Szumy i gwizdy z uszczelek: wada aut z początku produkcji.Motor
Bagażnik zmieści tylko 465 litrów za sprawą bardzo wysoko umieszczonej podłogi.Motor
Wygodne fotele ze świetnej skóry: regulacja siedziska, pamięć ustawienia.Motor
Po wyświetlaczu klimatyzacji w stopniach Fahrenheita można rozpoznać auta z USA.Motor
Wnętrze jak w limuzynie – w zależności od wersji dostępne były wykończenia pseudoaluminiowe lub drewniane. Duża nawigacja tylko za słoną dopłatą.Motor
Na zdjęciu: X5 w wersji 4.6is, model z rynku amerykańskiego, rocznik 2002 (przed liftingiem).Motor
Odważna stylizacja zarówno przodu...Motor
...jak i tyłu ma sprawiać, żeby inni kierowcy czuli respekt przed BMW X5. W Polsce bez wątpienia tak jest.Motor

BMW X5 E53: historia modelu1999: prezentacja BMW X5 serii E53. Brak bezpośredniego poprzednika.2002: debiut silnika 4.6 (wersja 4.6is na 20-calowych felgach).2004: facelifting. Zmieniony przód, mocniejsze silniki, nowa wersja 4.8is.2007: prezentacja następcy - modelu X5 E70.

BMW X5 E53: typowe usterki i problemyZ początku X5 było trapione przez wiele problemów i da się zauważyć, że jakosć wykonania w amerykańskiej fabryce była niższa niż w fabrykach europejskich. Powtarzające się problemy to:

  • Szumy i gwizdy z uszczelek i szyberdachu - trudne do zlokalizowania i uszczelnienia.
  • Zepsute czujniki parkowania - układ wspomagania manewrów był opcjonalny, dziś bywa źródłem problemów.
  • Wibracje na biegu jałowym zwykle oznaczają zużycie dwumasowego koła zamachowego.
  • Problemy z zawieszeniem pneumatycznym - pneumatyka seryjnie występuje w mocnych wersjach 8-cylindrowych, po większym przebiegu mogą pojawiać się np. nieszczelności przy miechach.
  • Elektryczna regulacja kierownicy dość rzadko jest używana i może się zacinać.
  • Problemy z układem Key Memory. W samochodach po liftingu pojawił się układ Key Memory, samoczynnie ustawiający lusterka i fotele dla użytkownika danego kluczyka. System szwankuje i fotele potrafią się przesuwać podczas jazdy bez powodu.

BMW X5 E53: warto poszukać

  • Egzemplarzy z silnikiem Diesla i manualną skrzynią biegów. Są szybkie, oszczędne i mało awaryjne.

BMW X5 E53: tego unikaj

  • Samochodów z USA bez dokumentacji wykonanych napraw.
  • "X-piątek" na ekstremalnie dużych felgach (np. 20 cali) - felgi są nietrwałe, opony drogie.
  • Wersji 3.0i z automatem - nie palą wiele mniej niż V8.
Wersje
3.0
4.4
4.6
4.8
3.0d
Silnik
benzynowy
benzynowy
benzynowy
benzynowy
turbodiesel
Pojemność skokowa
2979 cm3
4398 cm3
4619 cm3
4799 cm3
2926 cm3
Układ cylindrów/zawory
R6/24
V8/32
V8/32
V8/32
R6/24
Moc maksymalna
231 KM
286 KM
347 KM
360 KM
184 KM
Maksymalny moment obrotowy
300 Nm
440 Nm
480 Nm
500 Nm
410 Nm
Osiągi     
Prędkość maksymalna
202 km/h
206 km/h
240 km/h
246 km/h
200 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
8,8 s
7,5 s
6,5 s
6,1 s
10,5 s
Średnie zużycie paliwa w l/100 km
12,9
13,9
14,9
15,5
9,7

3.0d: idealny w polskich warunkach, zwłaszcza ze skrzynią manualną. Pali niewiele, daje sobie świetnie radę z napędzaniem X5, nie sprawia problemów eksploatacyjnych.

BMW X5 E53 - podsumowanie

To nie jest samochód dla przeciętnego klienta - BMW X5 jest drogie i ostentacyjne. Budzi respekt na drodze, świetnie się prowadzi, ale raczej nie sprawdzi się w terenie. To rodzaj samochodu, przy którym nie wolno oszczędzać ani podczas zakupu, ani podczas eksploatacji. Polecamy egzemplarze po liftingu z 2004 r., wcześniejsze były gorszej jakości.

Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: Rafał Andrzejewski

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas