Ford Fiesta

Ford Fiesta to pierwszy samochód segmentu B w portfolio amerykańskiego producenta. Na rynku jest już od blisko 50 lat i stanowi jedno z najpopularniejszych modeli Forda – do tej pory na całym świecie sprzedano już ponad 16 milionów egzemplarzy Fiesty.
Ford Fiesta - najważniejsze informacje
Ford Fiesta to jeden z najpopularniejszych samochodów marki. Na zdjęciu Fiesta ST-Line. /materiały prasowe

Ford Fiesta - najważniejsze informacje

  • Marka:

  • Rozpoczęcie produkcji:

    1976

  • Zakończenie produkcji:

    2023

Ford Fiesta to pierwszy samochód segmentu B w portfolio amerykańskiego producenta. Na rynku jest już od blisko 50 lat i stanowi jedno z najpopularniejszych modeli Forda – do tej pory na całym świecie sprzedano już ponad 16 milionów egzemplarzy Fiesty.

Historia Forda Fiesty

Ford Fiesta zadebiutował w 1976 roku jako odpowiedź na Volkswagen Polo i tańsza alternatywa dla Forda Escorta. 3-drzwiowy hatchback Forda zajął 3. miejsce w konkursie Samochód Roku 1977.

Każda z kolejnych generacji zauważalnie różniła się od poprzednika. Pierwszy model cechował się charakterystycznymi, kanciastymi kształtami i ściętym nadwoziem. Późniejsze generacje przechodziły w coraz bardziej obłe kształty.

Samochód zyskał ogromną popularność wśród kierowców. Od 2017 roku w produkcji znajduje się najnowsza, 7. generacja serii.

Ford Fiesta – generacje

Pierwsza generacja Forda Fiesty miała premierę w 1976 roku. W tamtym czasie było to najmniejsze auto w portfolio amerykańskiego producenta. Samochód w 2 lata przebił milion sprzedanych egzemplarzy i znajdował się w produkcji do 1983 roku. Wyróżniają go dwubryłowa forma, kanciaste kształty i niska cena.

Druga generacja Forda Fiesty (1983–1989) wprowadziła sporo zmian w nadwoziu. Auto zyskało bardziej obłe kształty, pojawiły się plastikowe zderzaki i większe lampy.

Trzecia generacja (1989–1996) wprowadziła nowy wygląd nadwozia pojazdu, zachowując jednak klasyczną sylwetkę. Jest to najpopularniejsza wersja Fiesty na świecie (również w Polsce). W 1991 roku pojawiły się również wersje furgonetka i kombivan bazujące na Fieście III.

Ford Fiesta IV (1995–2002) zyskał nowy wygląd nadwozia, zgodny z wdrażanym przez markę designem New Edge. Wyprodukowano również wersję sedan Fiesty, którą sprzedawano na rynkach afrykańskich, azjatyckich i południowoamerykańskich.

Piąta generacja samochodu (2002–2008) po raz kolejny została przeprojektowana pod względem wizualnym. Producenci zbliżyli bryłę pojazdu do Forda Focusa, powiększyli go i zwiększyli przestrzeń we wnętrzu. Samochód był sprzedawany na rynku latynoamerykańskim w dodatkowych wersjach nadwozia (m.in. sedan) aż do 2014 roku.

Szósta generacja auta (2008–2017) stworzona została w zgodzie z Kinetic Design, czyli nową filozofią designu wdrażaną w Fordzie. Samochód stał się jeszcze przestronniejszy, a nadwozie zyskało ostrzejsze rysy i bardziej agresywną stylizację, m.in. lamp.

Siódma generacja Forda Fiesty (2016–2023) po raz pierwszy w historii serii nie wprowadziła znacznych zmian w nadwoziu. Niewielką ewolucję przeszły reflektory i wnętrze, w którym zamontowano panele dotykowe. 

Samochód zostanie wycofany z produkcji w 2023 roku, a jego miejsce zajmie elektryczny crossover E-Puma.

Ford Fiesta – dane techniczne

  • Ford Fiesta I – pojemność silników: 0,9–1,6 l; moc silników: 40–83 KM; napęd na przednie koła; skrzynie biegów: manualna 4b;
  • Ford Fiesta II – pojemność silników: 1–1,6 l; moc silników: 45–97 KM; napęd na przednie koła; skrzynie biegów: manualne 4b i 5b bezstopniowa  CVT;
  • Ford Fiesta III – pojemność silników: 1,1–1,8 l; moc silników: 50–133 KM; napęd na przednie koła; skrzynie biegów: manualne 4b i 5b bezstopniowa  CVT;
  • Ford Fiesta IV – pojemność silników: 1,3–1,8 l; moc silników: 50–90 KM; napęd na przednie koła; skrzynie biegów: manualna 5b, automatyczna 4b;
  • Ford Fiesta V – pojemność silników: 1,2–2 l; moc silników: 58–150 KM; napęd na przednie koła; skrzynie biegów: manualna 5b, automatyczna 4b;
  • Ford Fiesta VI – pojemność silników: 1–1,6 l; moc silników: 60–200 KM; napęd na przednie koła; skrzynie biegów: manualne 5b i 6b, automatyczna 4b; półautomatyczna 6b;
  • Ford Fiesta VII – pojemność silników: 1–1,5 l; moc silników: 70–200 KM; napęd na przednie koła; skrzynie biegów: manualne 5b i 6b, automatyczna 6b i 7b;

Ford Fiesta – opinie kierowców

Trzy pierwsze generacje Fiesty uznawane są za klasyki. Szczególnie Ford Fiesta III darzony jest w Polsce uznaniem. To niewielkie auto, do tego bardzo tanie w eksploatacji i serwisowaniu – doskonałe dla początkujących kierowców.

Z kolei nowsze wersje uważane są za kompaktowe, uniwersalne pojazdy, które jednak mają problem z rdzewiejącą karoserią i elektroniką. Dość często pojawiają się drobne usterki. Jednak mimo to większość kierowców jest zadowolona z wyboru.

Chwali się wrażenia z jazdy i bogate wyposażenie. Fiesty są też dość przestronne i konkurują na rynku bardzo dobrym stosunkiem ceny do jakości.

Temat Ford Fiesta znajdziesz również w serwisie:

Ford Fiesta - Wiadomości

Ford Fiesta - Zdjęcia

Ford Fiesta - Wideo