Polak ciągle potrafi. Rekordowy wynik polskiego elektryka w testach
Narodowe Centrum Badań i Rozwoju zakończyło ocenę trzeciego etapu konkursu e-VAN, w ramach którego powstać ma polski elektryczny samochód dostawczy o ładowności 1 tony i zasięgu co najmniej 250 km. Najwyższe noty - kolejny już raz - otrzymał elektryczny dostawczak ze Zgorzelca. Pojazd zaprojektowany przez Innovation AG oceniony został na 98 punktów ze 100 możliwych do zdobycia.
Przypomnijmy - do 27 marca zwycięzcy poprzednich etapów konkursu, czyli Innovation AG ze Zgorzelca oraz Autobox Innovation ze Starachowic, dostarczyć mieli Narodowemu Centrum Badań i Rozwoju jeżdżące (dopuszczone do ruchu) prototypy swoich pojazdów. W ramach oceny NCBiR samochody poddane zostały szeregowi testów określających m.in. ich zdolności przewozowe czy zasięg.
Z naszych informacji wynika, że najwyższe noty otrzymała konstrukcja od Innovation AG, która zyskała również najwyższe oceny w II etapie programu e-VAN.
Przypomnijmy - firma od podstaw stworzyła projekt elektrycznego vana o napędzie bateryjnym. Auto bazuje na autorskiej, opracowanej samodzielnie, platformie o nazwie EAGLE (Orzeł), na którą składają się:
- podwozie,
- układ hamulcowy,
- układ napędowy,
- układ kierowniczy,
- zawieszenie.
Wszystkie kluczowe elementy platformy, jak również cały projekt techniczny, są autorstwem polskich inżynierów i mechaników.
Testy NCBiR dotyczyły m.in. zasięgu i ładowności. Zespół ekspertów oceniał ponadto każdy z projektów m.in przez pryzmat przygotowania do ewentualnej komercjalizacji. Prototyp stworzony w Innovation AG otrzymał imponujący wynik 98 punktów na 100 możliwych do uzyskania. Maksymalne noty uzyskano m.in. w kategorii zasięgu, wyposażenia opcjonalnego czy prognozowanego udziału w przychodzie z komercjalizacji technologii zależnych. Jedynie w kategorii zasięgu innowatorzy ze Zgorzelca nie zgarnęli kompletu punktów - oceniający przyznali autu 14 z 16 możliwych "oczek".
Trzeba jednak zauważyć, że uzyskany przez prototyp wynik zdecydowanie wykracza poza wymagane w konkursie 250 km zasięgu. W testach NCBiR prototyp e-VANa z Innovation AG przy obciążeniu wynoszącym 1000 kg uzyskał wynik 343,3 km.
Warto dodać, że do czwartego etapu zakwalifikowała się też konstrukcja Autobox Innovation ze Starachowic, która oceniana była w innej kategorii (pojazd ze Starachowic to bardziej elektryczna ciężarówka niż van).
W czwartym etapie zadaniem twórców samochodów będzie uzyskanie homologacji swoich konstrukcji, budowa trzeciego prototypu z dowolnie wybraną zabudową oraz przygotowanie pojazdów do produkcji. Na realizację tych prac wykonawcy mogą otrzymać maksymalnie 3,25 mln zł. NCBiR przewidział na to zadanie zaledwie sześć miesięcy.
***