Właściwie wszyscy obecni na naszym rynku producenci samochodów, od lat inwestują w rozwój elektromobilności. W efekcie wybór modeli elektrycznych lub dostępnych w elektrycznej odmianie, jest już naprawdę duży.
Rodzi to naturalnie coraz większy dylemat co do tego, który z nich warto wybrać. Aby pomóc kierowcom w podjęciu decyzji, największy niemiecki automobilklub ADAC, przygotował ranking przetestowanych przez siebie modeli. Został on podzielony na kategorie:
- samochody miejskie
- samochody kompaktowe
- samochody klasy średniej
- samochody klasy wyższej
Liczba modeli znajdujących się w zestawieniu jest naprawdę duża, choć i tak znalazłby się jeden czy dwa, który zabrakło w zestawieniu. My dodatkowo skondensowaliśmy informacje podane przez ADAC i wyszczególniliśmy pięć najważniejszych kwestii, które zamieściliśmy w poniższych tabelach:
- ocena - ogólna ocena auta, w której wzięto pod uwagę wszystkie jego parametry (im niższa wartość, tym lepiej)
- ocena z ceną - ocena ogólna z uwzględnieniem oceny cząstkowej za cenę samochodu (im niższa wartość, tym lepiej)
- zasięg - pierwsza wartość to oficjalny zasięg samochodu na jednym ładowaniu, według procedury WLTP, zaś druga to wynik uzyskany podczas testu ADAC
- zalety - najważniejsze zalety modelu, wzięte z podsumowania jego testu
- wady - największe wady modelu, wzięte z podsumowania jego testu
Na koniec zaznaczmy jeszcze, że na listach zalet i wad nie zawsze zawieraliśmy wszystkie, podawane przez ADAC. Wynika to z dość częstej niekonsekwencji, jaką dało się zauważyć. Przykładowo zapisywanie jako plus mocy ładowania wynoszącej 50 kWh, podczas gdy jest to wartość rozczarowująco niska, albo krytykowanie auta z dużym bagażnikiem za to, że ma "niepraktyczny" kufer. Jeden model chwalony jest za zwrotność, a jego bliźniak już nie, niektóre modele krytykowane są za wysoką masę własną, a większość nie (choć wysoka masa własna to jedna z nieodłącznych cech elektryków) - tym podobnych, niekonsekwentnych i mijających się z prawdą uwag, nie uwzględnialiśmy.
W tej kategorii najlepiej poszło koreańskim modelom. Ciekawostką z punktu widzenia polskiego kierowcy jest Renault Twingo electric - podobnie jak wersja spalinowa, będąca bliźniakiem Smarta Forfour.
ADAC - miejskie elektryki
Samochód | ocena | ocena z ceną | zasięg | zalety | wady |
Hyundai Kona electric | 2,1 | 2,2 | 484/435 km | osiągi, zasięg, wyposażenie, gwarancja | brak bagażnika z przodu, przeciętne wykończenie |
Kia e-Soul | 2,1 | 2,2 | 452/390 km | osiągi, zasięg, wyposażenie, gwarancja | przeciętne wykończenie, brak możliwości montażu haka, cena |
Opel Corsa-e | 2,1 | 2,0 | 359/280 km | wyposażenie, zawieszenie, koszty eksploatacji | cena, zasięg, mało miejsca z tyłu |
Peugeot e-2008 | 2,2 | 2,1 | 320/260 km | przestronność, koszty eksploatacji, systemy bezpieczeństwa | cena, zasięg |
Honda e | 2,2 | 2,2 | 210/180 km | zwrotność, wyposażenie | zasięg |
Peugeot e-208 | 2,3 | 1,6 | 362/280 km | koszty eksploatacji, wyposażenie | zasięg, ilość miejsca z tyłu |
Opel Mokka-e | 2,3 | 2,2 | 324/255 km | koszty eksploatacji, wyposażenie | zasięg, brak bagażnika z przodu |
Renault Zoe | 2,5 | 1,6 | 390/335 km | koszty eksploatacji, osiągi, asystenci | duży spadek zasięgu pod obciążeniem |
Fiat 500e cabrio | 2,5 | 2,1 | 300/245 km | 5 gwiazdek w ekoteście ADAC, zwrotność | gumowaty układ kierowniczy, mało miejsca z tyłu, niewielki bagażnik |
Dacia Spring | 4,1 | 2,6 | 230/185 km | 5 gwiazdek w ekoteście ADAC, niskie koszty eksploatacji | 1 gwiazdka w crashteście, zasięg, jakość materiałów, wyposażenie z zakresu komfortu i bezpieczeństwa |
Renault Twingo electric | 4,1 | 2,7 | 190/150 km | niskie koszty eksploatacji, zwrotność | hałas, brak szybkiego ładowania, nieprecyzyjny układ kierowniczy |
Wśród kompaktów podium należy do SUVów. Zaskoczeniem jest fakt, że eksperci ADAC gorzej ocenili Nissana Leafa w wersji, która ma mocniejszy silnik i większą baterię.
ADAC - kompaktowe elektryki
Model | ocena | ocenaz ceną | zasięg | zalety | wady |
Volvo C40 | 1,8 | 2,6 | 423/410 km | bogate wyposażenie, wykończenie wnętrzea, komfort jazdy | wysoka cena |
Kia Niro EV | 1,9 | 2,2 | 460/410 km | wypoasżenie, gwarancja, układ jezdny, przestronność z przodu | materiały wykończeniowe, odgłos wiatru przy wyższych prędkościach |
Mercedes EQA 250 | 1,9 | 2,2 | 492/350 km | komfort jazdy, miejsce z przodu, systemy asystujące | cena, masa własna, niski uciąg |
Volkswagen ID.3 | 2,0 | 2,2 | 429/335 km | komfort, osiągi, przestronność | błędy oprogramowania, ergonomia, wykończenie, cena, przeciętny zasięg |
Cupra Born | 2,1 | 2,2 | 427/295 km | osiągi, komfort, przestronność | ergonomia, przeciętny zasięg, cena |
Renault Megane E-Tech | 2,1 | 2,2 | 450/365 km | mocny i efektywny napęd, wyposażenie | przeciętna widoczność |
Citroen e-C4 | 2,2 | 2,1 | 354/260 km | komfort, wyposażenie, ilość miejsca z przodu | przeciętny zasięg, cena, mało miejsca z tyłu nad głową |
Nissan Leaf 40 kWh | 2,3 | 2,1 | 285/200 km | wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa, dopracowany napęd | zasięg, cena |
Mazda MX-30 | 2,3 | 2,1 | 200/170 km | wyposażenie, układ jezdny, wykończenie | zasięg, widoczność, mało miejsc z tyłu |
MG5 | 2,4 | 2,4 | 380/315 km | osiaągi, wyposażenie | przeciętna wydajność, brak bagażnika z przodu, niski uciąg, przeciętne materiały |
Opel Combo e-Life | 2,4 | 2,4 | 285/215 km | bagażnik, praktyczność, wyposażenie | zasięg |
Nissan Leaf 62 kWh | 2,4 | 2,5 | 385/300 km | osiągi, wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa | duże zużycie energii, cena, ograniczona użyteczność bagażnika |
W klasie średniej również najlepiej oceniono SUVy. Inna sprawa, że większość aut w zestawieniu to właśnie SUVy lub crossovery, co jasno pokazuje kierunek rozwoju motoryzacji.
ADAC - elektryki klasy średniej
Model | ocena | ocena z ceną | zasięg | zalety | wady |
Skoda Enyaq Coupe | 1,7 | 2,5 | 542/395 km | wyposażenie, przestronność, komfort jazdy, zasięg | wysoka cena, słaby uciąg |
BMW iX3 | 1,7 | 2,7 | 456/400 km | wyposażenie, przestronność, osiągi, komfort, zużycie energii | wysoka cena, ładowność, uciąg |
Volkswagen ID.5 | 1,8 | 2,3 | 534/400 km | komfort, zwrotność, systemy bezpieczeństwa | jakość wykonania, ergonomia |
Ioniq 5 | 1,8 | 2,5 | 481/390 km | przestronność, szybkie ładowanie w sprzyjajacych warunkach, wyposażenie | cena, brak tylnej wycieraczki |
BMW i4 | 1,8 | 2,6 | 584/490 km | mocny i efektywny napęd, zasięg, jakość wykonania | cena, ilość miejsca z tyłu |
Skoda Enyaq | 1,9 | 2.2 | 542/395 km | przestronność, komfort jazdy, wielu asystentów kierowcy | niewielki uciąg |
Kia EV6 | 1,9 | 2,3 | 528/470 km | wyposażenie z zakresu komfortu i bezpieczeństwa, szybkie ładowanie | przeciętny komfort jazdy |
Polestar 2 | 1,9 | 2,3 | 551/480 km | wyposażenie, systemy asystujące, osiągi | cena, gwarancja |
Volkswagen ID.4 | 1,9 | 2,3 | 531/385 km | komfort, zwrotność, wyposażenie | wykończenie, cena, ergonomia |
Mercedes EQB 350 | 1,9 | 2,7 | 420/360 km | osiągi, komfort jazdy, przestronność | cena, brak haka |
Audi Q4 | 1,9 | 2,6 | 506/410 km | komfort, zwrotność, bezpieczeństwo | cena, przeciętne materiały |
Tesla Model 3 | 2,0 | 2,5 | 491/305 km | prowadzenie, zużycie energii | komfort jazdy, rozpraszająca obsługa |
Tesla Model Y | 2,0 | 2,9 | 533/415 km | osiągi, wyposażenie, przestronność | rozpraszajca obsługa, wady fabryczne, komfort, zawodne systemy bezpieczeństwa |
Genesis GV60 | 2,0 | 3,0 | 466/365 km | osiągi, wykończenie | cena, brak sieci dilerskiej |
Jaguar iPace | 2,0 | 3,1 | 470/365 km | osiągi, prowadzenie | cena, zużycie energii, wyposażenie |
Subaru Solterra | 2,1 | 2,8 | 419/350 km | bogate wyposażenie, prowadzenie, gwarancja | hamulce, cena, zasięg przy niskich temperaturach |
Ford Mustang Mach-E | 2,1 | 3,0 | 610/480 km | przestronność, zasięg, wyposażenie | komfort jazdy |
Mercedes EQC 400 | 2,1 | 3,1 | 429/335 | wykończenie, przestronność, komfort, osiągi | cena, zużycie energii |
Wśród aut klasy wyższej i luksusowej również triumfuje SUV, ale większość ocenianych aut, to jednak limuzyny.
ADAC - elektryki klasy wyższej
Model | ocena | ocena z ceną | zasięg | zalety | wady |
BMW iX | 1,6 | 3,6 | 633/610 km | przestronność, osiągi, komfort, wykonanie | cena |
Mercedes EQS | 1,6 | 3,6 | 768/575 km | przestronność, zwrotność, osiągi, komfort, bezpieczeństwo | cena, widoczność |
Mercedes EQE | 1.7 | 3,1 | 623/530 km | komfort, zasięg, zwinność, bezpieczeństwo | drogie ceny pakietów, niepraktyczne klamki, wyważenie hamulca |
BMW i7 | 1,7 | 3,6 | 623/545 km | komfort, zasięg, osiągi, asystenci | cena, rozmiary nadwozia |
Porsche Taycan | 1,8 | 3,6 | 505/400 km | komfort, prowadzenie, osiągi | cena, brak haka, ilość miejsca z tyłu |
Audi e-tron GT | 2,0 | 3,8 | 475/370 km | komfort, prowadzenie, osiągi | cena, brak haka, ilość miejsca z tyłu |
Mercedes EQV | 2,4 | 3,5 | 356/325 km | przestronność, komfort | prowadzenie, cena, brak haka |
***