Co Polacy wiedzą o autach elektrycznych? Jest nowe badanie
Oprac.: Michał Domański
Volkswagen oraz InsightOut Lab od dwóch lat prowadzą badania sprawdzające wiedzę Polaków na temat aut elektrycznych oraz ich stosunek do nich. Do tej pory przeprowadzono 20 takich badań, a teraz przygotowano zestawienie, pokazujące jak zmienia się świadomość rodaków w dziedzinie elektromobilności.
Z badań InsightOut Lab i Volkswagena wynika, że Polacy wciąż nie mają zbyt dużej wiedzy na temat elektromobilności, choć poziom wyedukowania poprawił się w ciągu minionych dwóch lat. Widać to choćby po odpowiedzi na pytanie o liczbę zarejestrowanych w naszym kraju aut typu BEV. W 2020 roku prawidłowo na to pytanie odpowiedziało zaledwie 22 procent ankietowanych, dziś jest to niemal co trzeci pytany (31 procent).
Samochody elektryczne w oczach Polaków
Respondenci w badaniu InsightOut Lab i Volkswagena uważają, że auta z napędem elektrycznym to przyszłość motoryzacji - 31 procent ankietowanych poproszonych o dokończenie zdania "samochody elektryczne to..." wskazało właśnie tę odpowiedź, nieco mniej badanych wybrało ekologię (13%) i nowoczesność (9%). Oczywiście nie brakowało także sceptycznych głosów - 17% badanych jest nastawionych negatywnie do aut elektrycznych.
Auta elektryczne są wciąż zbyt drogie
Ankietowani są zdania, że samochody elektryczne są tanie w utrzymaniu, a główną ich wadą jest wysoka cena. To znaczący argument, bo aż 41 procent ankietowanych deklaruje, że wybrałoby auto elektryczne, gdyby koszty jego użytkowania były porównywalne lub niższe od samochodu z silnikiem spalinowym. Według ankietowanych publiczne dotacje do zakupu aut elektrycznych są skutecznym narzędziem upowszechniania elektromobilności. Z badania, przeprowadzonego w 2020 roku wynika, że 63% ankietowanych popierało ich wprowadzenie, w 2021 roku ten odsetek nieco zmalał, do 58%.
Instalacja fotowoltaiczna i samochody elektryczne
Pytani o chęć zakupu auta elektrycznego ankietowani są dość sceptyczni - z badania przeprowadzonego we wrześniu 2020 roku wynika, że 22 procent z nich rozważyłoby zakup takiego samochodu. Co ciekawe, gdy spojrzymy na ten sam wskaźnik, ale wśród posiadaczy instalacji fotowoltaicznych okaże się, że niemal co drugi z nich jest skłonny rozważyć taki zakup (48%).
Co zastanawiające, aż 64% badanych uważa, że pojazdów elektrycznych nie można ładować z gniazdka! A jedynie 13% jest pewnych co do tego, że taka możliwość istnieje. Jak więc łączą jedno z drugim? Zauważmy jednak, że sytuacja i tak uległa poprawie, ponieważ w 2020 roku aż 73% osób sądziło, że elektryków nie naładuje się z gniazdka, a zaledwie 5% wiedziało, że nie jest to prawdą.
Fani aut elektrycznych nie chcą wracać do spalinowych
Z badania, przeprowadzonego w kwietniu 2021 roku wśród członków EV Klub Polska (stowarzyszenie zrzeszające właścicieli i użytkowników aut elektrycznych) wynika, że ich poziom zadowolenia z aut na prąd jest wysoki. Aż 97% ankietowanych nie zamieniłoby użytkowanego samochodu na spalinowy (79% - zdecydowanie nie; 18% - raczej nie). 86% osób, posiadających auto elektryczne, jeździ w trasy o długości przekraczającej zasięg samochodu. 65% ankietowanych właścicieli samochodów z napędem elektrycznym nigdy nie zrezygnowało z wyjazdu z powodu ograniczonego zasięgu lub długiego czasu ładowania.
Zasięg samochodów elektrycznych - tu także z wiedzą jest słabo
Ankietowani nie zdają sobie sprawy, że dzisiejsze auta elektryczne mogą mieć zasięg przekraczający 500 km. Połowa badanych w 2022 roku kierowców jest zdania, że samochody BEV mają zasięg do 200 km. Na szczęście widać tu postęp, bo w 2020 roku twierdziło tak 61% ankietowanych.
Zdecydowana większość, bo czterech na pięciu właścicieli aut elektrycznych wyjeżdżało swoimi autami w podróże wakacyjne. Pokonywane przez nich trasy często kilkukrotnie przewyższały zasięgi ich samochodów. Dotyczy to przede wszystkim tych osób, które wyjechały w trasę dłuższą niż 1000 km, czyli ponad ¼ ankietowanych, wyjeżdżających na wakacje BEV-em. Dla największej grupy właścicieli "elektryków", dokładnie dla 39%, najdłuższa pokonana trasa liczyła między 300 a 600 km.
Właściciele samochodów elektrycznych nie podzielają obaw związanych z ryzykiem całkowitego rozładowania akumulatora. Z badania wynika, że takie sytuacje niemal się nie zdarzają - 93% ankietowanych użytkowników aut BEV zrzeszonych w EV Klub Polska nigdy nie miało takiego problemu.
***