Zauważyłeś te objawy? Zgłoś się do mechanika

Gaz LPG wciąż jest bardzo popularną alternatywą dla benzyny wśród polskich kierowców. To zrozumiałe - niższa cena gazu pozwala zaoszczędzić sporo na paliwie, nawet po doliczeniu kosztów instalacji, a fakt że LPG można zatankować właściwie na każdej stacji jest dodatkowym argumentem. Instalacje wymagają jednak regularnego serwisu, a jeśli pojawiają się te objawy konieczna będzie wizyta w warsztacie.

Instalacja gazowa to wciąż bardzo popularny sposób na oszczędności dla kierowców w Polsce. Niskie ceny LPG pozwala zaoszczędzić rocznie nawet kilka tysięcy złotych, a przy rosnących cenach paliwa w jej kierunku zerkają nawet kierowcy, którzy zapowiadali, że nigdy nie będą jeździć na gazie. Wśród powodów podawane były często choćby kłopoty natury technicznej z instalacjami, a także konieczność wygospodarowania miejsca w bagażniku. Współczesne instalacje coraz lepiej współpracują z silnikami benzynowymi nowych generacji, ale nie oznacza to, że są całkowicie bezproblemowe i bezobsługowe.

Reklama

Instalacja gazowa coraz bardziej skomplikowana

Początkowo instalacje gazowe były raczej prostymi konstrukcjami, które pozwalały na zasilanie samochodu gazem zamiast benzyną (rzadziej olejem napędowym). Wraz ze wzrostem skomplikowania silników benzynowych, coraz bardziej rozbudowane i skomplikowane są również instalacje gazowe. Niektóre współczesne silniki lepiej współpracują z instalacjami gazowymi, inne wyjątkowo tego nie lubią. Dlatego też instalacje mogą rodzić pewne problemy techniczne, związane z ciągłą jazdą na gazie i brakiem serwisu. Oto kilka symptomów wadliwego działania instalacji LPG, które wymagają ingerencji mechanika.

Na gazie silnik pracuje nierówno

To jeden z najczęstszych problemów pojawiających się w samochodach z instalacją gazową. Zwykle pojawia się on w samochodach, które są długo eksploatowane na LPG, a kierowca nie zadaje sobie trudu by regularnie serwisować instalację i silnik. Nierówna praca najczęściej wynika ze zużytych elementów układu zapłonowego - świec i przewodów.

Może być też efektem niesprawnego reduktora lub wtryskiwaczy instalacji gazowej lub zapchanego filtra powietrza. Odwiedziny u mechanika powinny rozwiać wątpliwości co do przyczyn - czasem wystarczy wymiana zużytych elementów i odpowiednia regulacja oraz dostrojenie instalacji aby wszystko wróciło do normy.

Problemy z przełączaniem na gaz

Jeśli samochód nie chce przełączyć się na gaz i robi to bardzo losowo to znak, że auto powinno trafić do warsztatu. Przyczyn takiego stanu rzeczy może być kilka. Może być to zarówno niesprawny reduktor, jak i zepsute wtryskiwacze, a nawet problem z elektroniką instalacji gazowej. Przyczyną mogą być też zapchane filtry gazu lub zepsuty elektrozawór. Najczęściej powodem jest jednak za niski poziom gazu w zbiorniku - wystarczy zatankować do pełna i sprawdzić czy właśnie to nie było przyczyną problemów.

Nie mogę zatankować gazu

Zdarza się również, że choć instalacja działa prawidłowo, nie możemy zatankować gazu na stacji. Choć pistolet da się zamontować do wlewu to gaz nie płynie lub tankuje się bardzo powoli. Może przy tym występować również wyraźny zapach ulatniającego się gazu LPG. Najczęściej przyczyną jest zepsuty zawór tankowania, ale przyczyną, zwłaszcza w zimie, może być też zamarznięcie zaworu. Dochodzi to tego najczęściej w samochodach parkowanych na zewnątrz. Rozwiązaniem jest wymiana zaworu (w przypadku jego uszkodzenia) lub zastosowanie specjalnych korków ochronnych. W nowocześniejszych instalacjach, zwłaszcza tych, w których zawór tankowania wystaje na zewnątrz samochodu, rozwiązaniem jest też zastosowanie podgrzewanego zaworu.

Wewnątrz auta śmierdzi gazem

To jeden z objawów, który wymaga natychmiastowej interwencji mechanika. Zapach ulatniającego się gazu oznacza, że instalacja jest nieszczelna i wymaga natychmiastowego sprawdzenia i naprawy. Ulatnianie się gazu może być niebezpieczne nie tylko ze względu na ryzyko wystąpienia pożaru, ale też zatrucia pasażerów auta jeśli stężenie będzie się zwiększać. Nieszczelne mogą być zarówno przewody, zawory jak i sam zbiornik gazu, choć do tego ostatniego dochodzi wyjątkowo rzadko. Warto pamiętać, że zbiornik gazu powinien być legalizowany co 10 lat w celu sprawdzenia jego szczelności i sprawności.

Uszkodzona pompa paliwa

Specyfika jazdy na gazie i fakt, że instalacja dość szybko przełącza się z benzyny na gaz sprawia, że wielu kierowców często jeździ z niewielką ilością benzyny w zbiorniku. Notoryczna jazda na rezerwie może jednak prowadzić do problemów z pierwotnym układem paliwowym samochodu. Niewielka ilość paliwa w zbiorniku może doprowadzić do korozji zbiornika, wytrącania się dużej ilości osadów, zapchania filtra paliwa i uszkodzenia pompy paliwa. Aby temu zapobiec najlepiej jeździć z większą ilością paliwa w zbiorniku. Nawet jeśli głównie podróżujemy na gazie zaleca się aby samochód był zatankowany przynajmniej do połowy pojemności zbiornika.

Silnik szarpie podczas przyspieszania na gazie

Podobnie jak w innych przypadkach powodem może być niesprawny reduktor, wtryskiwacze lub wielozawór instalacji gazowej lub problem z układem zapłonowym samochodu. Szarpanie oznacza, że silnik nie jest zasilany w dostateczną ilość paliwa (w tym przypadku gazowego) i wymaga sprawdzenia, regulacji oraz niezbędnych napraw.

Czy instalacja gazowa szkodzi silnikowi?

Wśród kierowców można usłyszeć wiele powtarzanych od lat teorii o tym że instalacje gazowe szkodzą silnikom i na dodatek mocno ograniczają osiągi. W przypadku współczesnych instalacji gazowych, które oferują nawet wtrysk płynnego gazu (a nie w stanie lotnym jak kiedyś), mieszanego dodatkowo z paliwem, w zdecydowanej większości nie wpływają one negatywnie na trwałość silnika, a nawet na osiągi. Należy pamiętać, że silnik są przystosowane przede wszystkim do spalania paliw płynnych i są zbudowane z takich materiałów, które są dostosowane do pracy z paliwami płynnymi. Czasem zdarza się (zwłaszcza w przypadku starszych konstrukcji), że wyższa temperatura spalania gazu, a co za tym idzie wyższa temperatura panująca w komorze spalania negatywnie wpływała na układ rozrządu i zawory silnika, a straty wynikające z ograniczeń technicznych instalacji powodowały nieznaczny spadek osiągów. Jednak wraz z rozwojem instalacji gazowych i stosowaniem coraz bardziej zaawansowanych technologii zwiększających efektywność pracy instalacji LPG, trwałość silników nie ulega pogorszeniu, a w przypadku osiągów mogą one legitymować się nawet nieznacznym wzrostem w stosunku do tego co oferuje silnik zasilany benzyną.

Kluczem jest tu zdecydowanie odpowiednia regulacja, zastosowanie właściwej instalacji i jej odpowiedni montaż, a także regularne serwisowanie, które pozwoli uniknąć problemów podczas eksploatacji samochodu z instalacją LPG.


INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy