Polskie drogi

Opozycja złożyła projekt przepisów o pierwszeństwie pieszych!

Posłowie Agnieszka Pomaska i Michał Szczerba złożyli w piątek w imieniu klubu Koalicji Obywatelskiej projekt ustawy o pierwszeństwie pieszych. Ustawa ma na celu przyznanie pierwszeństwa pieszym uczestnikom ruchu drogowego również wtedy, kiedy na chodniku oczekują na możliwość wejścia na przejście dla pieszych.

"Składamy tę ustawę, dlatego że mówimy sprawdzam premierowi Mateuszowi Morawieckiemu. Premier Morawiecki dwukrotnie w tym roku zapowiadał przedstawienie i przyjęcie ustawy, która będzie chroniła pieszych" - oświadczyli podczas konferencji prasowej w Sejmie.

Pomaska wyraziła nadzieję, że ustawa jak najszybciej trafi do porządku obrad Sejmu i zostanie przyjęta. "Liczymy na to, że dobre projekty będą mogły być przyjmowane ponad politycznymi podziałami. Tego typu rozwiązania nie mogą być przedmiotem sporu politycznego, bo chodzi tu o ludzkie zdrowie i życie" - dodała.

Reklama

Zapowiedziała również współpracę nad kształtem ustawy z komisją infrastruktury, której przewodniczy poseł KO Paweł Olszewski. "Z naszej strony jest wola, aby również komisja infrastruktury w trybie szybkim i pilnym zajęła się tą ustawą" - zapewniła.

Wiceprzewodniczący parlamentarnego zespołu ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego Michał Szczerba (KO) zaznaczył, że jest to pierwszy projekt, który Koalicja Obywatelska składa w obecnej kadencji Sejmu. "Świadomie chcemy zwrócić uwagę wysokiej izby oraz opinii publicznej na problem, jakim jest bezpieczeństwo niechronionych uczestników ruchu drogowego, przede wszystkim pieszych". Szczerba przywołał również policyjne statystyki dotyczące wypadków w ruchu drogowym, które pokazują, że na polskich drogach w 2018 r. zginęło 2862 osób, z czego 285 zginęło na przejściach dla pieszych.

W opinii przedstawiciela wnioskodawców projekt jest również odpowiedzią na potrzeby osób starszych, po 60 roku życia, które "są głównymi ofiarami wypadków na przejściach dla pieszych".

Szczerba przypomniał, że ta propozycja zmian przepisów dotyczących pieszych uczestniczących w ruchu drogowym bazuje na rozwiązaniach zaproponowanych w 2015 r. przez rząd koalicji PO-PSL. "Projekt, który dzisiaj składamy jest konkretną propozycją. Chcielibyśmy zaapelować do wszystkich klubów parlamentarnych, ale przede wszystkim do rządu i premiera - projekt jest gotowy, rozpocznijmy nad nim pracę" - powiedział.

Poseł Michał Szczerba dodał, że przepisy dotyczące innych uczestników ruchu drogowego, szczególnie rowerzystów zostaną zaproponowane później przez komisję infrastruktury. "Jesteśmy otwarci na zmiany zapisów projektu i opinie strony społecznej. Chcielibyśmy w toku prac uwzględnić orzecznictwo sądowe. Prawa muszą być jednoznacznie po stronie pieszego" - dodał.

Tymczasem eksperci od bezpieczeństwa ruchu drogowego wskazują, że proponowane przepisy mogą doprowadzić do... wzrostu liczby wypadków z udziałem pieszych. Dziś do większości potrąceń dochodzi na przejściach, a więc w miejscach gdzie pieszy już ma pierwszeństwo. Te potrącenia nie wynikają z tego, że kierowcy nie chcą udzielić pieszym pierwszeństwa, ale dlatego, że jeżdżą zbyt nieuważnie lub po prostu - nie dostrzegają pieszych na nieoświetlonych przejściach. Z nasileniem wypadków mamy bowiem do czynienia w okresie jesienno-zimowym, gdy często pada deszcz, a zmrok zapada wcześniej.

Skoro potrącani są piesi, którzy mają pierwszeństwo (w 2018 roku do 67,5 proc. potrąceń doszło z winy kierującego), to co zmienią nowe przepisy? Najwyżej tyle, że ośmielą pieszych do wkraczania wprost pod nadjeżdżające samochody, a to nic dobrego... 


PAP/INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy