Polskie drogi

Na przejazdach kolejowych jest bezpieczniej?

W pierwszym półroczu br. liczba wypadków na przejazdach kolejowych spadła o 11 proc. w porównaniu do tego samego okresu w 2014 r. - powiedział wiceprezes zarządu PKP PLK Andrzej Pawłowski. Spółka w piątek rozpocznie kolejną kampanię o bezpieczeństwie na przejazdach.

Na przejazdach lub przejściach kolejowo-drogowych od początku 2015 r. doszło do 90 wypadków i kolizji z udziałem pojazdów i pieszych, w których 19 osób było ciężko rannych a 28 zginęło. To spadek w porównaniu do 2014 r, kiedy to w całym roku doszło do 201 wypadków i kolizji.

"Zakładamy, że jest to efekt największych od lat modernizacji linii kolejowych, zwiększania poziomu bezpieczeństwa na przejazdach i budowy bezkolizyjnych skrzyżowań toru i drogi. Istotna jest także prowadzona przez PKP PLK od 2005 roku kampania społeczna +Bezpieczny przejazd+, przypominająca o bezpieczeństwie na przejazdach kolejowych" - ocenił Pawłowski.

Reklama

Podkreślił jednak, że pomimo ciągłej edukacji kierowców, zbyt wielu z nich ignoruje zasady ruchu drogowego, co powoduje wypadki i niepotrzebne tragedie. "Pamiętajmy, że pociąg pasażerski, który waży od 300 do 400 ton, w zależności od prędkości hamuje od 500 metrów do 1300 metrów. Maszynista w sytuacji nagłego wjazdu samochodu na tory może jedynie gwałtownie hamować" - powiedział Pawłowski.

Dlatego PKP PLK w piątek rusza z kolejną społeczną kampanią informującą o zasadach bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych. "Chcemy uświadomić kierowcom, jak ryzykowne jest ignorowanie zasad bezpieczeństwa. Będziemy na przejazdach kolejowych wręczać ulotki, przestrzegające przed niewłaściwym zachowaniem, informujące jak kierowca powinien się zachować żeby bezpiecznie przekroczyć skrzyżowanie drogi z torem" - powiedział Pawłowski.

Dodał, że akcja odbędzie się na kilkudziesięciu skrzyżowaniach we wszystkich województwach. "Chcemy dotrzeć do jak największej liczby kierowców z informacją, że przestrzeganie zasad pozwala uniknąć tragedii" - podkreślił.

Na rozdawanych ulotkach z jednej strony znajduje się zdjęcie zniszczonego samochodu po zderzeniu z pociągiem. Na drugiej stronie znajdują się informacje o tym, że na przejeździe kolejowo-drogowym pociąg ma zawsze pierwszeństwo i przed jego przekroczeniem należy się zatrzymać, sprawdzić czy z żadnej strony nie nadjeżdża pociąg. Na ulotce podkreślono także, że 98 proc. wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych powodują kierowcy, którzy ignorują przepisy o ruchu drogowym.

Pawłowski wskazał, że najczęstsze przyczyny wypadków na przejazdach kolejowych; to wjeżdżanie na przejazd bez zatrzymania przed znakiem stop, ignorowanie sygnalizacji lub omijania zamkniętych szlabanów, wjeżdżanie pod opuszczane szlabany lub wjeżdżanie na tory zanim szlaban całkowicie się otworzy, przechodzenie przez pieszych i rowerzystów pod zamkniętymi szlabanami.

Wiceprezes PKP PLK poinformował, że w latach 2012-2015 spółka wymieniła i modernizowała ponad 1000 przejazdów i 3000 rozjazdów za 3 mld zł. Powstały mosty i wiadukty, które zastępują przejazdy.

"Chcielibyśmy, aby z nowej perspektywy finansowej UE (2014- 2020), co najmniej taka sama wielkość środków została przeznaczona na inwestycje podnoszące bezpieczeństwo na przejazdach. Tylko na tzw. programy przejazdowe wydaliśmy w ostatnich dwóch latach ok. 300 mln zł., a nowe bezkolizyjne przejazdy pod lub nad torami to kolejne dziesiątki milionów" - powiedział Pawłowski.

Szczegóły kampanii społecznej prowadzonej przez PKP PLK można znaleźć na stronie www.bezpieczny-przejazd.pl tam też znajduje się specjalny formularz, przez który każdy może zgłosić usterkę na dowolnym przejeździe.

PAP
Dowiedz się więcej na temat: przejazd kolejowy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy