Ministerstwo oceni nasze drogi. Będzie lepiej?

W życie weszło rozporządzenie ministra infrastruktury o klasyfikacji dróg. W myśl nowych przepisów poszczególne odcinki sieci drogowej zostaną uszeregowane w zależności od częstotliwości i ilości wypadków ze skutkiem śmiertelnym.

Czy polskie drogi będą bardziej bezpieczne?
Czy polskie drogi będą bardziej bezpieczne?Policja

Ministerstwo opracowało specjalne wzory, wg których odcinki o zbliżonych parametrach technicznych będzie można przydzielić do poszczególnych grup koncentracji wypadków. Po ich uszeregowaniu specjaliści od bezpieczeństwa ruchu drogowego będą mogli zająć się analizą i - w ramach możliwości - poprawą warunków ruchu na konkretnych odcinkach.

Ministerialne rozwiązane przypomina te stosowane w ramach Międzynarodowego Programu Oceny Ryzyka na drogach EuroRAP. W oparciu o dane z poszczególnych odcinków dróg, co kilka lat, przygotowywany jest Europejski Atlas Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego

By wykluczyć wpływ różnego natężenia ruchy na poszczególnych drogach ryzyko mierzone jest częstotliwością występowania poważnych wypadków na danym odcinku w stosunku do liczby pojazdów przejeżdżających ten odcinek w skali roku. Poziomy ryzyka przedstawiane są w czytelnej, pięciostopniowej skali. Najbezpieczniejsze odcinki dróg oznaczane są kolorem zielonym. Kolor czarny oznacza najwyższe ryzyko. Na "czarnych odcinkach" prawdopodobieństwo stania się ofiarą śmiertelną lub odniesienia poważnych ran w wypadku jest aż 12-krotnie wyższe niż na drogach oznaczonych kolorem zielonym.

Z raportów EuroRAP od lat wynika, że najbezpieczniejszymi odcinkami sieci drogowej, niezależnie od kraju, są autostrady. Po drugiej stronie skali stoją, przebiegające przez obszary zabudowane, ciągi dróg krajowych.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas