Załatają "dziurę" w drodze S1
Wojewoda śląski opublikował w środę decyzję ws. zgody na realizację tzw. obejścia Węgierskiej Górki. Katowicki oddział GDDKiA sygnalizował, że to ostatni etap procedur przed ogłoszeniem szacowanego na ponad 1,5 mld zł przetargu na budowę fragmentu trasy S1.
o ostatni brakujący fragment trasy S1 między Bielskiem-Białą i Zwardoniem o długości ok. 8,5 km i jeden z czterech fragmentów tej arterii przeznaczonych do realizacji (budowy lub rozbudowy) w rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.).To także kluczowa inwestycja dla południowej części woj. śląskiego.
Brakujący tam dotąd odcinek S1 będzie przebiegał w trudnym terenie. Przewidziano m.in. dwa tunele o długości ok. 830 m i 980 m. Z tego względu szacowany koszt inwestycji to ok. 350 mln euro. Taka wartość znalazła się w drugim wniosku o dofinansowanie w ramach unijnego instrumentu CEF (Connecting Europe Facility) - który w połowie br., podobnie jak pierwszy, ubiegłoroczny, nie uzyskał dofinansowania.
W tej sytuacji, jak sygnalizowali w listopadzie br. przedstawiciele katowickiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, zgodnie z wcześniejszymi deklaracjami Ministerstwa Infrastruktury, odcinek ten ma być realizowany z innych środków.Według harmonogramu realizacji inwestycji z końca ub. roku katowicki oddział GDDKiA planował pozyskanie zgody na realizację obejścia Węgierskiej Górki w 2017 r., rozpoczęcie przetargu w tym samym roku, podpisanie umowy z wykonawcą w 2018 r. i zakończenie prac dwa lata później.
W maju br. ówczesny wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit podtrzymywał deklarację, że przetarg na drogę S1 w rejonie Węgierskiej Górki zostanie ogłoszony jeszcze w tym roku. Na początku listopada br. wiceminister rodziny Stanisław Szwed mówił w Bielsku-Białej, że rozpoczęcie budowy powinno nastąpić w 2019 r.Wicewojewoda śląski Jan Chrząszcz wyjaśniał wówczas, że przed wydaniem decyzji ws. zgody na realizację inwestycji drogowej Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska musiała wydać jeszcze decyzję środowiskową. Deklarował, że wojewoda będzie chciał wydać decyzję o zgodzie na budowę do końca br.
W połowie listopada br. katowicki oddział GDDKiA informował, że czeka na ten dokument, aby móc ogłosić przetarg na budowę obejścia Węgierskiej Górki - w razie szybkiego otrzymania zgody, być może jeszcze w tym roku. Wojewoda śląski, według opublikowanego w środę obwieszczenia, wydał zgodę 6 grudnia.
Obecny Program Budowy Dróg Krajowych zakłada również budowę drugiej jezdni wysuniętego najdalej na północ odcinka S1 Lotnisko - Podwarpie (ok. 9,5 km - przetarg, wobec wycofania się wyłonionego wykonawcy, pozostaje w toku); przebudowę do standardu drogi ekspresowej obecnej kolizyjnej dwujezdniowej "jedynki" od Podwarpia do Dąbrowy Górniczej (7,7 km; trwa projektowanie) oraz budowę nowego odcinka Mysłowice - Bielsko-Biała (ok. 40 km, ostatnio nadal trwał przetarg na tzw. koncepcję programową).
W grudniu ub. roku odcinki: Podwarpie - Dąbrowa Górnicza, Mysłowice - Bielsko-Biała i obejście Węgierskiej Górki zostały skierowane do realizacji - podczas wizyty w Bielsku-Białej premier Beaty Szydło. Według wczesnych zapowiedzi cała S1 w woj. śląskim ma być gotowa do 2022 r.
Ekspresowa trasa S1 w woj. śląskim i małopolskim przebiega od węzła z autostradą A1 w pobliżu katowickiego lotniska Pyrzowice do granicy ze Słowacją w Zwardoniu. Standard drogi ekspresowej ma obecnie na odcinkach Pyrzowice - Podwarpie (jedna jezdnia), Dąbrowa Górnicza - Tychy, a także Bielsko-Biała - Przybędza oraz Milówka - Zwardoń.