Wkrótce ruszy budowa nowego odcinka drogi ekspresowej S10
GDDKiA podpisała umowa na projekt i budowę jednego z czterech odcinków drogi ekspresowej S10 Bydgoszcz - Toruń.
Chodzi o mający 8,6 km długości odcinek S10 między miejscowościami Emilianowo i Solec.
Jego początek będzie miał miejsce na wschód od planowanego węzła Emilianowo i będzie prowadził w kierunku Torunia do Solca Kujawskiego. Kończyć się ma z kolei przed planowanym węzłem Solec. W ramach inwestycji powstanie również Obwód Utrzymania Drogi, a także nowy węzeł Makowiska.
Umowa z firmą opiewa na kwotę prawie 240 mln złotych. Czas realizacji, jaki podaje GDDKiA, razem z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie, to 41 miesięcy (nie licząc okresów zimowych).
Fragment, na budowę którego została właśnie podpisana umowa, razem z innymi pozostającymi w realizacji odcinkami S10, dołączy do już funkcjonujących w województwie kujawsko-pomorskim 24 km wspomnianej drogi ekspresowej.
W zeszłym roku w czerwcu GDDKiA złożyła wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla powstania odcinka Wyrzysk - Bydgoszcz o długości 40 km. Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wciąż go rozpatruje. Obecnie wskazany termin rozpatrzenia sprawy to 26 września 2022 roku.
W maju zostały podpisane umowy na budowę dwóch odcinków S10 (Bydgoszcz Południe - Emilianowo z rozbudową drogi krajowej nr 25 i Solec - Toruń Zachód) o łącznej długości 30 km. Wartość podpisanych umów przekracza 836 mln złotych. Wspomniany odcinek Emilianowo - Solec znajduje się między nimi.
Nie brakuje jednak turbulencji przy realizacji projektu. W maju tego roku miało dojść do podpisania umowy na realizację 12-kilometrowego odcinka Toruń Zachód - Toruń Południe. Ostatecznie nie udało się. W efekcie GDDKiA pracuje nad wyłonieniem kolejnej najkorzystniejszej oferty w przetargu. W sumie wzięło w nim udział 7 wykonawców. Jedna z ofert została odrzucona.
W kierunku Warszawy S10 będzie miało wspólny przebieg z autostradą A1 na długości 35 km. Autostrada ma doczekać się w przyszłości poszerzenia o trzeci pas ruchu. Wynika to z tego, że w przyszłości ruch tranzytowy relacji Szczecin - Warszawa zostanie przeniesiony z A2, a to najprawdopodobniej zaowocuje większym natężeniem ruchu na A1.
Ponadto na początku sierpnia doszło do podpisania dwóch umów na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) dla pozostałych 100 km mającej powstać w przyszłości S10, a także ok. 20 km drogi S50. Droga ma prowadzić z obwodnicy Włocławka do Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej (S50). Koszt prac jest szacowany na 22 mln złotych, zaś na wywiązanie się z umowy wykonawca ma 44 miesiące.
Droga ekspresowa S10 to jedno z najważniejszych drogowych połączeń w naszym kraju, a ponadto wchodzi w skład transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T. Ukończona S10 połączy Szczecin z Obwodnicą Aglomeracji Warszawskiej (przebiegając przez m.in. Piłę, Bydgoszcz, Toruń, Płock). W efekcie będzie to droga oferująca najszybszy dojazd ze Szczecina do stolicy.
***