W Polsce powstanie 100 nowych obwodnic. Sprawdzamy, jak idą prace
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała o stanie realizacji programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. Dwie z nich już służą kierowcom, a szesnaście jest na etapie realizacji. Dla kolejnych czterech trwa przetarg na wybór wykonawcy.
W 2021 roku Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. Zakłada on realizację sieci dróg krajowych o łącznej długości ok. 830 km, które poprawią komfort życia mieszkańców i bezpośrednio wpłyną na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Jak poinformowała GDDKiA - dwie obwodnice już służą kierowcom.
Dwie obwodnice zostały już oddane kierowcom
Pierwszą z nich jest niemal dwukilometrowa obwodnica Smolajn w ciągu drogi krajowej nr 51. Nowa trasa obejmująca rozbudowę drogi w istniejącym i budowę częściowo w nowym śladzie została udostępniona do ruchu 19 sierpnia 2022 r. Prace uwzględniały także wybudowanie dodatkowych jezdni do obsługi terenów przyległych, ciągu pieszo-rowerowego, chodników, dwóch par zatok autobusowych i przejścia dla pieszych.
Od 29 października 2022 r. kierowcy mogą skorzystać także z nowej obwodnicy Brzezia w ciągu DK25. Trasa o długości 8,5 km pozwala ominąć miasto od południowego zachodu, wyprowadzając ruch tranzytowy z centrum miejscowości.
Na etapie realizacji kolejne szesnaście obwodnic
To jednak nie wszystko. Jak zwraca uwagę Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad - kolejne szesnaście obwodnic o łącznej długości blisko 118 km i wartości ok. 2,3 mld zł, jest już na etapie realizacji. Wśród nich znajdują się:
woj. wielkopolskie:
- Koźmina Wielkopolskiego w ciągu DK15 (długość ok. 5,9 km, wartość ok. 76,2 mln zł, oddanie IV kwartał 2025 r.),
- Gostynia w ciągu DK12 (ok. 17,3 km, ok. 246,8 mln zł, oddanie III kw. 2025 r.),
- Grzymiszewa w ciągu DK72 (ok. 1,9 km, ok. 19 mln zł, oddanie I kw. 2024 r.),
- Strykowa w ciągu DK32 (ok. 3,1 km, ok. 65,6 mln zł, oddanie II kw. 2024 r.),
- Żodynia w ciągu DK32 (ok 3,3 km, ok. 32,7 mln zł, oddanie IV kw. 2024 r.),
woj. lubelskie
- Dzwoli wraz z rozbudową DK47 na odc. Janów Lubelski - Frampol (długość obwodnicy to ok. 2,7 km, a łącznie z przebudową DK74 12, wartość ok. 190,4 mln zł, oddanie II kw. 2025 r.),
- Gorajca w ciągu DK74 (ok. 6,7 km, ok. 119 mln zł, oddanie II kw. 2027 r.),
woj. mazowieckie
- Lipska w ciągu DK79 (ok. 6,4 km, ok. 110 mln zł, oddanie II kw. 2025 r.),
- Pułtuska w ciągu DK61 (ok. 19,8 km, ok. 442,2 mln zł, oddanie II kw. 2025 r.),
woj. podlaskie
- Suchowoli w ciągu DK8 (ok. 15,1 km, ok. 249 mln zł, oddanie II kw. 2025 r.),
- Sztabina w ciągu DK8 (ok. 4,2 km, ok. 134,8 mln zł, oddanie II kw. 2025 r.),
woj. zachodniopomorskie
- Gryfina w ciągu DK31 (ok. 5,5 km, ok. 74,7 mln zł, oddanie IV kw. 2024 r.),
- Szczecinka w ciągu DK20 (ok. 4,4 km, ok. 106,6 mln zł, oddanie II kw. 2025 r.),
woj. lubuskie
- Strzelec Krajeńskich w ciągu DK22 (ok. 7,3 km, ok. 78 mln zł, oddanie IV kw. 2024 r.),
woj. świętokrzyskie
- Wąchocka w ciągu DK42 (ok. 11,7 km, ok. 283,7 mln zł, oddanie IV kw. 2024 r.),
woj. warmińsko-mazurskie
- Gąsek w ciągu DK65 (ok. 3,2 km, ok. 77 mln zł, oddanie II kw. 2027 r.)
- Obecnie trwa postępowanie przetargowe na realizację czterech obwodnic o łącznej długości ok. 37 km:
- Krosna Odrzańskiego w ciągu DK29, o długości 11,4 km, woj. lubuskie,
- Szwecji w ciągu DK22 o długości, ok. 4,2 km, woj. zachodniopomorskie,
- II etap obwodnicy Sanoka w ciągu, DK28 o długości ok. 3 km, woj. podkarpackie,
- Głogowa w ciągu DK12, o długości ok. 18 km, woj. dolnośląskie.
W planach 78 kolejnych obwodnic o długości ponad 700 km
Dla kolejnych czterech trwa właśnie przetarg na wybór wykonawcy. Prace przygotowawcze są także prowadzone dla 78 kolejnych obwodnic o łącznej długości ok. 703,3 km.
Program budowy 100 obwodnic, to kolejny ważny program drogowy rozpisany na dekadę adresowany do miejscowości w całej Polsce celem wyprowadzenia uciążliwego ruchu drogowego poza obszary miejscowości tych dużych i tych mniejszych. Po 2 latach mamy wymierne tego efekty, cieszę się i liczę, ze program będzie ewoluował na kolejne miejscowości.
Wszystkie obwodnice, jakie powstaną w ramach programu, będą drogami klasy ruchu przyspieszonego. Większość z nich będzie miała przekrój jednojezdniowy, ale tam, gdzie drogi te będą przebiegać w terenie zurbanizowanym, a w ramach prac przygotowawczych prognozowane jest duże natężenie ruchu, powstaną jako dwujezdniowe.