Rozstrzygnięto przetarg na budowę S52. Na tę drogę czeka cały Kraków

Chińsko-polskie konsorcjum zwyciężyło przetarg na projekt i budowę S52 - północną obwodnicę Krakowa. Konsorcjum zaoferowało wykonanie zadania w ciągu 47 miesięcy za kwotę prawie 1,3 mld zł - poinformowała Iwona Mikrut-Purchla z GDDKiA.

Zanim pierwsze maszyny wjadą na plac budowy minie jeszcze trochę czasu
Zanim pierwsze maszyny wjadą na plac budowy minie jeszcze trochę czasuPiotr DziurmanReporter

Zakończenie robót przy północnej obwodnicy Krakowa w ciągu drogi ekspresowej S52 planowane jest na 2023 r.

Komisja przetargowa jako najkorzystniejszą ofertę na projekt i budowę S52 wskazała tę zaproponowaną przez konsorcjum chińsko-polskie: Stecol Corporation z Chin oraz Polbud Pomorze z Polski.

Konsorcjum zaoferowało wykonanie zadania w ciągu 47 miesięcy za kwotę prawie 1,3 mld zł. Do czasu realizacji nie będą wliczane okresy zimowe (od 15 grudnia do 15 marca).

Przetarg na projekt i budowę obwodnicy został ogłoszony w grudniu 2017 r. Program inwestycyjny dla S52 podpisał minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Oferty w przetargu złożyło ośmiu wykonawców. Wykonawcy, których oferty zostały odrzucone, mają 10 dni na składanie ewentualnych odwołań.

Obwodnica ma mieć dwie jezdnie, a na każdej z nich po trzy pasy ruchu. W ramach inwestycji do wykonania są: zaprojektowanie i budowa dwujezdniowej drogi ekspresowej S52 o długości ok. 12,5 km na odcinku: węzeł Modlnica (z rozbudową węzła) - węzeł Kraków Mistrzejowice (bez węzła) wraz z obiektami inżynierskimi i towarzyszącą infrastrukturą; uzyskanie wymaganych opinii, zezwoleń; opracowanie dokumentacji powykonawczej.

W ciągu trasy powstaną węzły drogowe Modlnica, Zielonki, Węgrzce, Batowice. Ze względu na gęstą zabudowę część drogi przebiegać ma tunelem pod centrum Zielonek, w Batowicach, a także na obrzeżach Krakowa. Zbudowanych zostanie też około 20 km tzw. dróg zbiorczych, które - zdaniem drogowców - w zasadniczy sposób poprawią ruch lokalny na tych obszarach.

Nowa trasa ułatwi przede wszystkim poruszanie się wokół Krakowa, ponieważ ruch będzie rozdzielany na północną i południową część obwodnicy miasta, odciążając przeciążoną ruchem pojazdów południową obwodnicę miasta.

Obwodnica przejmie cały ruch tranzytowy, jak również część ruchu miejskiego, obecnie przechodzącego przez północną część Krakowa drogą krajową nr 79 (czyli u. Opolską). Według prognozy na nowym odcinku już w roku 2025 ruch przekroczy średnio 30 tys. pojazdów na dobę.

Obecnie obwodnica otacza Kraków z trzech stron: zachodniej (droga krajowa nr 94 i autostrada A4), południowej (autostrada A4) oraz wschodniej (droga ekspresowa S7). Budowa północnej części pozwoli domknąć te trasy, dzięki czemu stolica Małopolski będzie posiadać pełną obwodnicę, tzw. ring wokół miasta.

Budowa północnej obwodnicy Krakowa jest związana z realizacją rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023, co zapewnia jej finansowanie.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas