Budowa autostrad

Nowe zasady przy budowie nowych dróg

15 km i 500 mln zł - to wielkość nowych inwestycji drogowych. Zmienić się może też sposób waloryzacji cen - informuje "Puls Biznesu".

15 km i 500 mln zł - to wielkość nowych inwestycji drogowych. Zmienić się może też sposób waloryzacji cen - informuje "Puls Biznesu".

Jeszcze w tym roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) chce ogłosić ponad 50 przetargów na nowe odcinki dróg o łącznej wartości około 30 mld zł.

"Optymalne byłoby rozpisywanie kontraktów na budowę 10-15 km dróg o wartości około 500 mln zł. Z naszych doświadczeń wynika, że wykonawcy są wówczas w stanie odpowiednio zarządzać kontraktem" - mówi Jakub Troszyński, szef biura prawnego GDDKiA.

"To nie wielkość kontraktów jest problemem, lecz brak doświadczenia wykonawców. Warunki przetargów nie dopuszczają do nich firm średnich z potencjałem technicznym, ale duże, oparte wyłącznie na podwykonawcach, natomiast z odpowiednimi papierami już tak" - uważa Wojciech Malusi, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.

Reklama

Więcej pozytywnych emocji budzi pomysł innej waloryzacji cen kontraktu. "Mamy otwartą dyskusję dotyczącą oparcia waloryzacji wartości kontraktów na cenach ropy, asfaltu, stali i cementu. Jednak musi ona mieć limit. To miecz obosieczny. Nagły spadek cen mógłby być niebezpieczny dla wykonawców" - mówi Jakub Troszyński.

PAP
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy