Jak budować drogi szybciej i taniej?

Uproszczenie przepisów przy budowie dróg, dzięki którym sprawniej będą mogły być realizowane inwestycje infrastrukturalne to jedno z zadań powołanej w środę przy ministrze infrastruktury i budownictwa Rady Ekspertów.

Czy da się drogi budować szybciej i taniej?
Czy da się drogi budować szybciej i taniej?Wojciech StróżykReporter

"Naszym celem jest, aby budownictwo drogowe w Polsce było dziedziną, która będzie się rozwijać, aby dawała zatrudnienie pracownikom, dobre drogi dla komunikacji i gospodarki. Chcemy, aby koszty budowy dróg, przy zachowaniu parametrów jakościowych i użytkowych, były niższe" - powiedział wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit, który w środę wręczył nominacje członkom Rady.

Jak wskazał główne zadania Rady to wypracowanie wzoru umowy na realizację zamówienia publicznego w zakresie dróg publicznych, wytycznych dot. sporządzania opisów przedmiotu zamówienia publicznego w zakresie dróg publicznych, wytycznych dotyczących prowadzenia postępowań przetargowych w zakresie dróg publicznych.

Szmit podkreślił, że powołując Radę resort chciał wykorzystać własne doświadczenia, a także potencjał polskiej branży drogowej, które "wsparłyby ministerstwo swoją wiedzą i wieloletnim doświadczeniem" przy budowie dróg.

Wiceszef resortu infrastruktury poinformował, że pracami Rady pokierują dwie współprzewodniczące: Barbara Dziedziuchowicz z Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa oraz zastępca Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad Iwona Stępień-Pilipczuk.

"Zgadzamy się z tym, że trzeba coś zmienić, żeby strony przy realizacji kontraktów drogowych miały takie same prawa. W związku z tym te pierwsze zadania, które ma Rada, są bardzo ważne" - powiedziała Iwona Stępień-Pilipczuk.

"Od lat zabiegaliśmy o to, żeby był możliwy pełny dialog zamawiających z wykonawcami. Bardzo ważne jest, że w Radzie zasiadają przedstawiciele wszystkich stron, zamawiających, wykonawców i strony społecznej. Mam nadzieję, że uda nam się wypracować rozwiązania, które przełożą się na poprawę funkcjonowania całego rynku budownictwa drogowego" - podkreśliła Barbara Dziedziuchowicz.

Jak mówił wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit, Rada Ekspertów docelowo miałaby się przekształcić w Narodowe Forum Kontraktowe.

Pytany przez PAP, kiedy Forum może zostać powołane, wiceminister odpowiedział: "Rada Ekspertów to będzie pole doświadczalne, na ile uda się wypracować wspólne rozwiązania. Jeżeli uda się zbudować zaufanie i rozwiązać te wszystkie narosłe przez lata problemy (...) to czekam tylko na sygnał, kiedy środowisko będzie gotowe, żeby podjąć decyzje ws. Narodowego Forum Kontraktowego".

Jak mówił wiceszef resortu, życzyłby sobie, by wypracowane przez Radę rozwiązania mogły być wykorzystane przy ogłoszeniu nowych przetargów na budowę dróg, które ma nastąpić jesienią.

W skład Rady Ekspertów wchodzi 28 przedstawicieli zarządców dróg publicznych, branży drogowej oraz strony społecznej, powoływanych przez ministra właściwego do spraw transportu. Członkom Rady nie przysługuje wynagrodzenie.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas