Ile będzie kosztowało utrzymanie tunelu na Zakopiance? Niewiarygodna kwota
Kierowcy z utęsknieniem czekają na otwarcie tunelu pod Luboniem Małym w ciągu popularnej Zakopianki. Prace są już na ostatniej prostej.
Jeśli komuś się wydaje, że po wybudowaniu tunelu i uzyskaniu wszelkich pozwoleń na jego użytkowanie, tunel jest "porzucany" i po prostu sobie działa, to... tylko mu się wydaje. Długi tunel to na tyle skomplikowany obiekt inżynieryjny, że w przeciwieństwie do mostów czy wiaduktów nigdy nie jest pozostawiony samemu sobie, ale nieustannie, przez 24 godziny na dobę monitorowany.
Dlatego wraz z tunelem powstaje Centrum Zarządzania Tunelem, czyli miejsce, z którego będzie prowadzony nadzór na funkcjonowaniem i bezpieczeństwem tunelu. A taki nadzór kosztuje i - jak się okazuje - są to wcale niemałe pieniądze.
GDDKiA podpisała właśnie umowę na kompleksowe utrzymanie systemów bezpieczeństwa i urządzeń obsługi tunelu pod Luboniem Małym. Przez dwa najbliższe lata zdania te będzie wykonywać będzie konsorcjum firm Voltar System (lider) i Wasko (partner), które otrzymają wynagrodzenie w wysokości 28 milionów zł. To oznacza, że sam nadzór na tunelem będzie kosztował grubo ponad milion zł miesięcznie.
W ramach tego wynagrodzenia wykonawca będzie musiał na bieżąco eksploatować, serwisować i konserwować szereg systemów infrastruktury tunelu. W obiekcie pod Luboniem Małym, jak i przynależnych budynkach, dwóch stacji transformatorowych i dwóch stacji wentylatorowych, zainstalowano wiele różnych systemów, m.in.:
- zasilania elektroenergetycznego podstawowego i awaryjnego,
- kompleksowego oświetlenia,
- wentylacji,
- pomiaru CO, NO i widoczności,
- detekcji i sygnalizacji pożaru,
- łączności alarmowej i technicznej,
- łączności radiowej,
- nagłośnienia,
- sterowania i zarządzania tunelem,
- wyposażenia komunikacyjnego,
- monitoringu wizyjnego i detekcji,
- kontroli dostępu,
- zapobiegania gołoledzi.
Ponadto w ramach utrzymania właściwego funkcjonowania tunelu wykonawca będzie dbał o sieć hydrantów, kanalizację deszczową oraz instalację drenażową tunelu, a także zajmie się utrzymaniem znaków, sygnalizatorów, tablic zmiennej treści i wyposażenia komunikacyjnego w tunelu. Ponadto zapewni całodobową obsługę dyspozytorską Centrum Zarządzania Tunelem.