Budowa autostrad

Dwa tygodnie prac ujęte w 34 sekundach. Tak powstaje „Karpatka”

„Karpatka” to imię nadane gigantycznej maszynie TBM, której zadaniem jest wydrążenie tunelu na odcinki drogi ekspresowej S19 między Rzeszowem, a Babicą. Montaż mierzącego blisko 112 metrów długości urządzenia trwa już kilka miesięcy, a stan prac jest szacowany na 70 proc. Niedawno GDDKiA opublikowała relację z budowy maszyny w przyspieszeniu. Przyznajemy – wygląda to imponująco.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad już od pewnego czasu chwali się postępami prac nad montażem słynnej "Karpatki" - gigantycznej maszyny, której zadaniem będzie wydrążenie tunelu na odcinki drogi ekspresowej S19 między Rzeszowem, a Babicą. Według najnowszych informacji urządzenie jest już gotowe w 70 proc. i niebawem ruszą wstępne, testowe próby rozruchowe.

Dwa tygodnie montażu Karpatki w przyspieszeniu

Wcześniej jednej GDDKiA postanowiła przybliżyć zainteresowanym sam proces wspomnianego montażu. W tym celu opublikowała na swoim oficjalnym kanale YouTube filmik w przyspieszonym tempie, który ukazuje blisko dwa tygodnie prac skompresowanych do zaledwie 34 sekund. 

Reklama

Bez wątpienia imponujący materiał możecie obejrzeć poniżej:

Jak możemy wyczytać z zamieszczonego pod filmem podpisu:

Maszyna drążąca "Karpatka" - dane techniczne

Patrząc na dane techniczne "Karpatki" trudno się z powyższym wpisem nie zgodzić. Przypomnijmy - średnica urządzenia wynosi 15,16 metra, a masa całkowita to 4367 ton. Ponadto urządzenie dysponuje 471 zainstalowanymi narzędziami służącymi do wiercenia. Prędkość przekopu wyniesie maksymalnie 65 mm/minutę, a wydrążenie i zabezpieczenie prefabrykatami 100 metrów tunelu potrwa 11,5 dnia. Dziennie "Karpatka" pochłonie średnio 87 MWh energii elektrycznej.

Maszyna TBM, drążąc tunel, jednocześnie będzie układała jego obudowę. Konstrukcja odwiertu będzie zbudowana z pierścieni wytworzonych z prefabrykowanych elementów żelbetowych. Całe przedsięwzięcie pochłonie blisko 2230 takich pierścieni. Wykonanie kilometra tunelu zajmie około czterech miesięcy.

Prace ruszą już po wakacjach

Prace mają ruszyć w III kwartale tego roku - prawdopodobnie niedługo po zakończeniu wakacji. Zakończenie całej inwestycji zostało przewidziane na II połowę 2025 roku.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: droga s19 | tunel | GDDKiA
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy