Droga nie ma jeszcze 2 lat. Będą ją przebudowywać
Prawie 3 mln zł kosztować będzie wykonanie Koncepcji Programowej na dobudowę drugiej jezdni drogi ekspresowej S19 (Via Carpatia) od Sokołowa Małopolskiego do Jasionki na Podkarpaciu. Dokument ma być gotowy w ciągu 18 miesięcy.
Koncepcję wykona firma Mosty Katowice, z którą w środę w Stobiernej podpisana została umowa.
Obecny na uroczystości poseł PiS do Parlamentu Europejskiego Tomasz Poręba, podkreślił, że decyzja o dobudowie drugiej jezdni na tym odcinku jest strategiczna z punktu widzenia bezpieczeństwa i komfortowego poruszania się całym szlakiem Via Carpatia.
15-kilometry odcinek drogi został oddany do użytku 1 września 2017 roku, kosztował 400 mln zł. Nie minęły więc dwa lata funkcjonowania drogi, a trzeba będzie ją gruntownie przebudować, wydając kolejne pieniądze. Na samą koncepcję programową - 3 mln.
"Ta inwestycje jest też odpowiedzią na prośby mieszkańców Podkarpacia, również miejscowości leżących przy tej drodze, aby ulepszyć jej parametry, aby zbudować dodatkowy pas. Po to, żeby można było się w sposób bezpieczny poruszać, aby tych zwężeń i mijanek tutaj nie było" - mówił Poręba.
Wyraził nadzieję, że inwestycja zostanie zrealizowana zgodnie z planem i po przygotowaniu Koncepcji Programowej szybko ruszy budowa dodatkowej jezdni.
Poręba podkreślił, że cały szlak ma mieć parametry drogi ekspresowej, czyli po dwie jezdnie w obu kierunkach. "Na tego typu mijanki, jakie są tutaj, nie powinno być miejsca i dzisiaj tę sprawę korygujemy" - zaznaczył.
Szef kampanii wyborczej PiS do PE powiedział również, że za dwa i pół roku przejezdny będzie cały odcinek S19 między Rzeszowem a Lublinem. Natomiast w przyszłym roku, jak dodał Poręba, ma się rozpocząć budowa tego szlaku na południe od Rzeszowa, w stronę granicy ze Słowacją.
"To flagowa inwestycja rządu PiS, która otwiera Podkarpacie i Polskę na południe Europy" - stwierdził.
Poręba przypomniał, że niedawno Parlament Europejski poparł nowelizację rozporządzenia w sprawie funduszu Łącząc Europę, który zakłada wpisanie trasy Via Carpatia na unijną listę inwestycji priorytetowych.
Oznacza to, jak podkreślił europoseł, że Unia Europejska oficjalnie uznała znaczenie tego międzynarodowego korytarza transportowego i wyraziła zgodę na wpisanie wszystkich odcinków transgranicznych, jak np. Rzeszów-Barwinek-Koszyce w poczet projektów finansowanych w ramach funduszu Łącząc Europę. W ramach tego instrumentu realizowane będą najważniejsze europejskie inwestycje transportowe w latach 2021-2027. Uwzględnienie Via Carpatia w finansowym instrumencie UE gwarantuje środki dla projektu.
Dodał, że kolejnym krokiem będą starania, aby wpisać Via Carpatia do sieci transportowej UE TEN-T.
"Głęboko wierzę, że jesteśmy na takim etapie, że budowy tej drogi nikt nie zatrzyma. Te marzenia, które kiedyś jeszcze wielu z nas miało, zaczynają się spełniać i realizować" - powiedział Poręba.
Dyrektor rzeszowskiego oddziału GDDKiA Bogdan Tarnawski przypomniał, że w ramach Koncepcji powstanie dokumentacja, która pozwoli uzyskać Dyrekcji decyzję środowiskową.
Podkreślił, że istniejące rozwiązanie komunikacyjne na tym odcinku, czyli 2+1 jest rozwiązaniem zgodnym z obowiązującymi przepisami technicznymi.
"Natomiast nie jest to na pewno rozwiązanie perspektywiczne, przyszłościowe, a przede wszystkim jest to rozwiązanie, które odbiegałoby w przyszłości od całego szlaku komunikacyjnego Via Carpatia. Ponieważ cały ten szlak będzie budowany w parametrach 2x2, czyli po dwie jezdnie w obu kierunkach" - wyjaśnił.
Zdaniem szefa oddziału GDDKiA w Rzeszowie, koncepcja pozwoli udoskonalić to, co jest już zrobione. "Mam nadzieję, że w niedalekiej przyszłości również ten odcinek będzie w pełni spełniał parametry drogi klasy S" - powiedział.
Tarnawski zaznaczył, że wykonawca koncepcji firma Mosty Katowice jest "gwarantem dobrego i terminowego wykonania zadania".
Oferty firmy wybrana została na podstawie trzech kryteriów: ceny oraz dwóch kryteriów pozacenowych - doświadczenie głównego projektanta drogowego i mostowego.
Spółka oprócz Koncepcji Programowej dla 15-kilometrowego odcinka S19 Sokołów Małopolski-Jasionka musi również m.in. opracować materiały do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej.
W ramach Koncepcji Programowej wykonawca przygotuje m.in. opinię geotechniczną, dokumentację geologiczno-inżynierską, dokumentację hydrogeologiczną, plan działań ratowniczych oraz analizę i prognozę ruchu.
Koncepcja Programowa oraz decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach będą stanowiły materiały niezbędne do kolejnego etapu realizacji, czyli ogłoszenia przetargu w systemie projektuj i buduj na dobudowę drugiej jezdni.
Droga ekspresowa S19 będzie częścią planowanego szlaku międzynarodowego Via Carpatia, który ma przebiegać z Kłajpedy i Kowna na Litwie przez Białystok, Lublin, Rzeszów i słowackie Koszyce do Debreczyna na Węgrzech, a dalej do Rumunii, Bułgarii i Grecji. Ma docierać m.in. do rumuńskiego portu w Konstancy nad Morzem Czarnym oraz greckich Salonik nad Morzem Egejskim.
Obecnie na Podkarpaciu kierowcy mogą korzystać już z ponad 30 km drogi ekspresowej S19. Na ponad 85 km tej trasy, na południe od Rzeszowa w kierunku granicy ze Słowacją, jest opracowywana Koncepcja Programowa. Ponad 46 km jest realizowanych w trybie projektuj-buduj, a niemal 7,9 km jest obecnie w przetargu.