Będą badać jakość asfaltu i nie tylko
Rzeszowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad otworzył w środę w Rudnej Wielkiej (Podkarpackie) polowe laboratorium drogowe.
Badana w nim będzie m.in. jakość materiałów, z których powstanie podkarpacki odcinek autostrady A4.
Jak powiedziała podczas otwarcia zastępca dyrektora ds. technologii rzeszowskiego oddziału GDDKiA Halina Stokłosa, będzie to trzecie na Podkarpaciu laboratorium drogowe, w tym drugie polowe. Stacjonarne znajduje się w Rzeszowie.
"W laboratoriach badamy trzy etapy budowania danej drogi. Pierwszy następuje jeszcze przed rozpoczęciem robót - sprawdzamy jakość materiałów, które zamierza użyć wykonawca. Drugim etapem jest prowadzenie badań już w trakcie budowy drogi i ocenianie, czy inwestor wykorzystuje te materiały, które zostały zaakceptowane przez nas wcześniej" - wyjaśniła. Dodała, że ostatni etap badań to ocena, czy gotowa już droga odpowiada specyfikacji technologicznej.
W trzech laboratoriach na Podkarpaciu pracuje 25 osób, ale planowane jest zwiększenie zatrudnienia o kolejne 16. Jak zaznaczyła Stokłosa, w najbliższych dwóch latach podkarpackie laboratoria drogowe będą musiały wykonać ogromną pracę.
"Szacujemy, że tylko w zakresie zagęszczenia gruntu oraz nośności będziemy musieli wykonać ponad 10 tys. badań kontrolnych. Dla porównania w 2010 r. takich badań wykonaliśmy tylko ok. 400" - dodała.
Laboratorium w Rudnej Wielkiej powstało w ramach kontraktu na budowę jednego z odcinków autostrady A4. GDDKiA szacowała, że jego koszt wyniesie ok. 10 mln zł. Po wybudowaniu autostrady zostanie zlikwidowane, a sprzęt trafi do stałego laboratorium drogowego w Rzeszowie. Na Podkarpaciu w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2008-2012 powstają obecnie: autostrada A4, droga ekspresowa S19 oraz obwodnica Jarosławia.