Budowa autostrad

Autostrada A2 zyska trzeci pas. Przetarg coraz bliżej

Autostrada A2 między Łodzią i Warszawą zyska trzeci pas. Przy okazji rozbudowy GDDKiA przeprowadził taką modernizację, by infrastruktura drogowa była zasilana energią odnawialną.

"Jesteśmy na ostatniej prostej z przygotowaniami dokumentacji przetargowej na poszerzenie autostrady A2 pomiędzy Łodzią i Warszawą o dodatkowy pas ruchu. Jednym z ważnych elementów tej dokumentacji jest opis naszych oczekiwań związanych z wykorzystaniem energii odnawialnej do zasilania infrastruktury na tym odcinku autostrady" - napisano w przesłanym w piątek komunikacie GDDKiA.

Odnawialne źródła energii do zasilania infrastruktury drogowej na A2

Zarządca dróg krajowych i autostrad informuje, że w przetargu na opracowanie dokumentacji związanej z poszerzeniem A2 znajdzie się zapis o zastosowaniu odnawialnych źródeł energii (OZE). Zadaniem projektantów będzie opracowanie minimum dwóch wariantów instalacji do pozyskiwania energii odnawialnej, z wykorzystaniem magazynów energii. Przedstawią również szczegółową analizę ekonomiczną, pozwalającą na optymalny wybór instalacji zarówno pod względem rodzajowym, materiałowym, jak i lokalizacyjnym. Analiza będzie musiała uwzględniać koszty realizacji zadania, późniejszą eksploatację instalacji oraz jej utrzymanie.

Reklama

GDDKiA spodziewa się rozwiązań, które zapewnią jak największe pokrycie zapotrzebowania na energię elektryczną z odnawialnych źródeł; w dokumentacji projektowej muszą zostać ujęte optymalne miejsca posadowienia instalacji OZE oraz dokładnie określony ich układ.

Modernizacja oświetlenia

Wspomniana dokumentacja projektowa obejmie również modernizację lub budowę nowego oświetlenia drogowego, wykorzystującego jako źródło światła lampy LED. Zastąpią one dotychczas stosowane oświetlenie sodowe i pojawią się na obszarze węzłów Łódź Północ, Łowicz, Skierniewice, Wiskitki, Grodzisk Mazowiecki, Pruszków, a także na MOP-ach i obwodach utrzymania autostrady.

"W nowym oświetleniu wymagamy zastosowania rozwiązań technicznych umożliwiających efektywne sterowanie oświetleniem drogowym, np. przy zmniejszonym natężeniu ruchu pojazdów i zmianie jasności otoczenia" - podkreśla zarządca A2 w komunikacie.

Zgodnie z przyjętymi założeniami, poszerzenie 89 km autostrady A2 pomiędzy węzłami Łódź Północ i Konotopa o dodatkowy pas ruchu ma poprawić przepustowość i bezpieczeństwo użytkowników drogi, ale też doprowadzić do ograniczenia zużycia energii elektrycznej i pozyskiwania jej w dużej mierze z odnawialnych źródeł energii. Rozwiązania zastosowane na tym odcinku autostrady będą wprowadzane przy budowie lub rozbudowie innych odcinków dróg zarządzanych przez GDDKiA.
***

PAP/INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: budowa dróg | Autostrada A2
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy