Autostrada A2 będzie miała trzy pasy. Poznaliśmy termin
Spółka Autostrada Wielkopolska poinformowała o rozpoczęciu nowego postępowania przetargowego. Celem jest wybór wykonawcy na realizację trzeciego pasa ruchu na autostradzie A2. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, prace powinny potrwać do końca 2025 roku.
To bez wątpienia ważna wiadomość dla kierowców podróżujących autostradą A2. Zgodnie z informacjami przekazanymi przez spółkę Autostrada Wielkopolska - do końca 2025 roku planowana jest rozbudowa jej 10-kilometrowego odcinka pomiędzy węzłami Poznań Krzesiny i Poznań Wschód. Po zakończeniu prac wspomniana trasa będzie miała trzy pasy na całej swojej długości.
Obecnie autostradowa obwodnica Poznania to najbardziej obciążony ruchem odcinek koncesyjny A2. Według danych AWSA, dobowo przejeżdża nim nawet 90 tys. pojazdów, a w miesiącach wakacyjnych natężenie ruchu przekracza miejscami 110 tys. pojazdów na dobę. Co czwarty korzystający z autostradowej obwodnicy stolicy Wielkopolski płaci za przejazd. 75 proc. ruchu na obwodnicy stanowią z kolei pojazdy wjeżdżające z trasy S11, arterii miejskich i S5, które korzystają z obwodnicy bezpłatnie.
Cytowana przez Polską Agencję Prasową rzecznika spółki - Anna Ciamciak - poinformowała, że budowa trzeciego pasa ma na celu poprawę płynności ruchu oraz zapewnienie sprawnego, bezpiecznego i komfortowego przejazdu. Co jednak warte podkreślenia, sama realizacja inwestycji ma być trudniejszym projektem pod względem technicznym od wykonanej już rozbudowy odcinka A2 Poznań Zachód - Poznań Krzesiny. Z tego też względu przebudowę podzielono na etapy i zaplanowano w taki sposób, by nie występowała konieczność zamykania autostrady dla kierowców.
Jeśli wszystkie prace pójdą zgodnie z planem, trzeci pas dla obu kierunków, na odcinku A2 między węzłami Poznań Krzesiny a Poznań Wschód będzie gotowy do końca 2025 roku. Rzeczniczka AWSA podkreśliła jednocześnie, że tak, jak w przypadku rozbudowy obwodnicy Poznania na odcinku między węzłami Poznań Zachód i Poznań Krzesiny, całość planowanej inwestycji zostanie pokryta ze środków własnych spółki. Tamta inwestycja kosztowała ponad 200 mln zł.
Podwyżki opłat na autostradzie A4. Jest reakcja GDDKiA.
Spółka przypomniała również, że w minionym roku samodzielnie sfinansowała i zainstalowała odcinkowy pomiar prędkości na odcinku A2 między węzłami Poznań Krzesiny a Poznań Komorniki. Decyzja o zainstalowaniu urządzeń do pomiarów prędkości nie była przypadkowa. Z wcześniej zebranych danych za pomocą wewnętrznych stacji licznikowych wynikało, że nawet jedna czwarta pojazdów osobowych poruszających się między węzłami Poznań Komorniki, a Poznań Krzesiny przekraczała tym odcinku dozwoloną prędkość 120 km/h.