16 chętnych na budowę nowego odcinka drogi S7

16 firm i konsorcjów polskich i zagranicznych chce budować 40-kilometrową trasę ekspresową S7 z Koszwał do Elbląga. Projekt zakłada m.in. budowę dwóch nowych mostów na Wiśle i Nogacie. GDDKiA zakłada, że budowa drogi rozpocznie się na wiosnę 2015 r.

Powoli, ale sieć nowoczesnych dróg staje się coraz dłuższa
Powoli, ale sieć nowoczesnych dróg staje się coraz dłuższaRMF

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zakłada, że planowana trasa S7, która zastąpi obecną drogę krajową nr 7 na tym odcinku, poprawi komfort jazdy i bezpieczeństwo ruchu oraz skróci czas podróży. Według szacunków specjalistów, dzięki nowej trasie podróż z Trójmiasta do Elbląga zajmie ok. 25 minut, o ok. 15 minut krócej niż obecnie.

Trasa ma mieć po dwie jezdnie w każdym kierunku (w drugim etapie, docelowym, droga ma być poszerzona do 3 pasów) i dwupoziomowe węzły, a jednopoziomowe skrzyżowania i zjazdy mają być wyeliminowane.

Ze względu na rozmiary inwestycja została podzielona na dwa odrębne zadania: od Koszwał do Nowego Dworu Gdańskiego i od Nowego Dworu Gdańskiego do Kazimierzowa k.Elbląga. Rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA, Piotr Michalski poinformował we wtorek, że kontraktami zainteresowanych jest 16 firm i konsorcjów. Większość oferentów chce realizować oba odcinki. Wartość inwestycji szacowana jest na ok. 3,3 mld zł.

Michalski podał, że procedura przetargowa prowadzona jest w dwóch etapach, dlatego złożone wnioski w najbliższych dwóch miesiącach będą weryfikowane. Następnie, prawdopodobnie w styczniu 2015 r. zakwalifikowane podmioty zostaną zaproszone do składania ofert cenowych na realizację robót. W przetargu o wyborze wykonawcy w 90 proc. decydować ma cena, a po 5 proc. - czas realizacji oraz gwarancja na wybrane elementy infrastruktury.

Zakłada się, że budowa mogłaby rozpocząć się na początku 2015 r. i potrwać około trzy lata.

Michalski wyjaśnił, że trasa ekspresowa S7 ma przebiegać w śladzie lub w pobliżu istniejącej drogi krajowej nr 7. Istniejące odcinki obecnej "siódemki", niewykorzystane bezpośrednio na potrzeby budowy drogi ekspresowej, zostaną dostosowane do potrzeb ruchu lokalnego.

Na ponad 20-km odcinku na trasie Koszwały - Nowy Dwór Gdański powstaną m.in. dwa nowe węzły drogowe "Cedry Małe" i "Dworek", drogi o znaczeniu lokalnym i wojewódzkim o łącznej długości prawie 25 km, ponad 18 km dróg dojazdowych, 18 obiektów mostowych, w tym dwa nowe mosty przez Wisłę w Kiezmarku. Obecny most w Kiezmarku będzie służył do obsługi ruchu lokalnego.

Na ponad 19-km odcinku S7 na trasie Nowy Dwór Gdański - Kazimierzowo zostaną wybudowane m.in. dwa węzły drogowe "Żuławy Wschód" i "Elbląg Zachód", ponad 12 km dróg o znaczeniu lokalnym i krajowym, drogi dojazdowe służące (17,5 km) oraz 14 obiektów mostowych.

Projektowany odcinek drogi krajowej S7 od Gdańska do Elbląga leży w europejskim korytarzu transportowym IA Ryga - Kaliningrad - Elbląg - Gdańsk (Via Hanseatica) oraz w korytarzu z Gdańska przez Warszawę do Odessy (Via Intermare).

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas