16 chętnych na budowę nowego odcinka drogi S7
16 firm i konsorcjów polskich i zagranicznych chce budować 40-kilometrową trasę ekspresową S7 z Koszwał do Elbląga. Projekt zakłada m.in. budowę dwóch nowych mostów na Wiśle i Nogacie. GDDKiA zakłada, że budowa drogi rozpocznie się na wiosnę 2015 r.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zakłada, że planowana trasa S7, która zastąpi obecną drogę krajową nr 7 na tym odcinku, poprawi komfort jazdy i bezpieczeństwo ruchu oraz skróci czas podróży. Według szacunków specjalistów, dzięki nowej trasie podróż z Trójmiasta do Elbląga zajmie ok. 25 minut, o ok. 15 minut krócej niż obecnie.
Trasa ma mieć po dwie jezdnie w każdym kierunku (w drugim etapie, docelowym, droga ma być poszerzona do 3 pasów) i dwupoziomowe węzły, a jednopoziomowe skrzyżowania i zjazdy mają być wyeliminowane.
Ze względu na rozmiary inwestycja została podzielona na dwa odrębne zadania: od Koszwał do Nowego Dworu Gdańskiego i od Nowego Dworu Gdańskiego do Kazimierzowa k.Elbląga. Rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA, Piotr Michalski poinformował we wtorek, że kontraktami zainteresowanych jest 16 firm i konsorcjów. Większość oferentów chce realizować oba odcinki. Wartość inwestycji szacowana jest na ok. 3,3 mld zł.
Michalski podał, że procedura przetargowa prowadzona jest w dwóch etapach, dlatego złożone wnioski w najbliższych dwóch miesiącach będą weryfikowane. Następnie, prawdopodobnie w styczniu 2015 r. zakwalifikowane podmioty zostaną zaproszone do składania ofert cenowych na realizację robót. W przetargu o wyborze wykonawcy w 90 proc. decydować ma cena, a po 5 proc. - czas realizacji oraz gwarancja na wybrane elementy infrastruktury.
Zakłada się, że budowa mogłaby rozpocząć się na początku 2015 r. i potrwać około trzy lata.
Michalski wyjaśnił, że trasa ekspresowa S7 ma przebiegać w śladzie lub w pobliżu istniejącej drogi krajowej nr 7. Istniejące odcinki obecnej "siódemki", niewykorzystane bezpośrednio na potrzeby budowy drogi ekspresowej, zostaną dostosowane do potrzeb ruchu lokalnego.
Na ponad 20-km odcinku na trasie Koszwały - Nowy Dwór Gdański powstaną m.in. dwa nowe węzły drogowe "Cedry Małe" i "Dworek", drogi o znaczeniu lokalnym i wojewódzkim o łącznej długości prawie 25 km, ponad 18 km dróg dojazdowych, 18 obiektów mostowych, w tym dwa nowe mosty przez Wisłę w Kiezmarku. Obecny most w Kiezmarku będzie służył do obsługi ruchu lokalnego.
Na ponad 19-km odcinku S7 na trasie Nowy Dwór Gdański - Kazimierzowo zostaną wybudowane m.in. dwa węzły drogowe "Żuławy Wschód" i "Elbląg Zachód", ponad 12 km dróg o znaczeniu lokalnym i krajowym, drogi dojazdowe służące (17,5 km) oraz 14 obiektów mostowych.
Projektowany odcinek drogi krajowej S7 od Gdańska do Elbląga leży w europejskim korytarzu transportowym IA Ryga - Kaliningrad - Elbląg - Gdańsk (Via Hanseatica) oraz w korytarzu z Gdańska przez Warszawę do Odessy (Via Intermare).