Toyota triumfuje w Le Mans 24h

TOYOTA GAZOO Racing wygrała słynny 24-godzinny wyścig w Le Mans. Jest to pierwsze, historyczne zwycięstwo Toyoty w tej imprezie i sukces obu załóg TS050 Hybrid, które wywalczyły pierwsze i drugie miejsce. 86. wyścig Le Mans 24h to 20. edycja, w której Toyota wzięła udział.

Sébastien Buemi, Kazuki Nakajima i Fernando Alonso prowadzący TS050 Hybrid #8 wystartowali z pole position i zakończyli wyścig po 388 intensywnych, często dramatycznych okrążeniach na torze Circuit de La Sarthe.

Mike Conway, Kamui Kobayashi i José María López, którzy kilkakrotnie wysuwali się na prowadzenie samochodem z numerem 7, uzyskali wynik o 2 okrążenia słabszy od kolegów z zespołu i zajęli drugie miejsce. Całodobowe zmagania kierowców obserwowało 256 900 kibiców. Rezultat obu samochodów wzmocnił pozycję Toyoty jako lidera w Mistrzostwach Świata Wyścigów Długodystansowych (WEC).

Reklama

Toyota jest drugim japońskim producentem, który wygrał wyścig w Le Mans, zaś Kazuki Nakajima - pierwszym japońskim kierowcą, który zajął w nim pierwsze miejsce za kierownicą japońskiego samochodu. Marka zadebiutowała w najbardziej znanym wyścigu długodystansowym na świecie w 1985 roku i od tamtej pory sześciokrotnie stanęła na podium, w tym pięciokrotnie zajęła drugie miejsce (1992, 1994, 1999, 2013 i 2016).

Zwycięstwo w Le Mans to wynik intensywnych wysiłków inżynierów TOYOTA GAZOO Racing z ośrodków rozwojowych w Higashi-Fuji i Kolonii, które nieustannie doskonalą technologię hybrydową prototypów TS050 Hybrid. Zwycięski samochód zużył w ten weekend o 35% mniej paliwa niż jego poprzednik w 2012 roku, kiedy Toyota powróciła do wyścigów długodystansowych.

Oba samochody Toyoty zacięcie ze sobą rywalizowały o pierwsze miejsce w ciągu całego wyścigu i wielokrotnie na zmianę wysuwały się na prowadzenie. Na odcinku ponad 5 km jechały równo, nie ustępując drugiemu. Samochód #8 został dwukrotnie ukarany, ale jedna kara nie ominęła także auta #7. To wymagało od Fernando Alonso imponującego nocnego sprintu, aby załoga auta #8 mogła pozostać konkurencyjna w ciągu dnia, kiedy wszyscy kierowcy jechali bardzo dobrze. W samochodzie #8 wyścig ukończył Kazuki Nakajima z przewagą dwóch okrążeń nad bliźniaczym autem #7. Samochód #3 zespołu Rebellion zajął trzecie miejsce, 12 okrążeń za liderem.

 "Nareszcie wygraliśmy Le Mans 24h. To oczywiście krok do kolejnego wyzwania, dlatego chcę prosić o nieustanne kibicowanie naszemu zespołowi. Dziękuję kierowcom za świetną jazdę do końca. Uzyskali najdłuższy dystans w naszej 20-letniej historii startów w tym wyścigu. Jednocześnie bardzo się cieszę z kondycji naszych samochodów, które pokonały nawet 388 okrążeń, około 5300 km. Chcę też podziękować naszym fanom, którzy wspierali nas od wielu lat, partnerom i dostawcom części, którzy walczyli razem z nami, i oczywiście wszystkim członkom zespołu oraz współpracownikom" - powiedział Akio Toyoda, prezydent Toyota Motor Corporation.

“To zdecydowanie największe zwycięstwo w mojej karierze. Trudno mi to przyjąć do wiadomości, bo na ostatnich okrążeniach nie mogłem zapomnieć o tym, co się stało w 2016 roku. Kiedy w końcu przekroczyłem tę ostatnią linię, to było coś wyjątkowego. Gratuluję załodze samochodu #7, oni także wykonali świetną pracę" - skomentował Sebastien Buemi z TS050 Hybrid #8.

“To było niesamowite. Wszyscy wiemy, jak ważny i prestiżowy jest wyścig w Le Mans w świecie motorsportu i jako zespół osiągnęliśmy wspaniały wynik. Każda chwila przypominała mi, jak trudny i długi jest to wyścig. Wszystko mogło się wydarzyć, więc staraliśmy się robić swoje i zachować spokój. Na szczęście wszystko poszło dobrze. Rywalizacja była zacięta, oba samochody Toyoty były bardzo blisko - po 23 godzinach różnica wynosiła do jednej minuty. Chcieliśmy zdobyć pierwsze i drugie miejsce i się udało, więc bardzo się cieszę" - dodał Fernando Alonso, kierowca TS050 Hybrid #8.

TOYOTA GAZOO Racing powróci do akcji za 9 tygodni. W weekend 17-19 sierpnia zostanie rozegrany 6-godzinny wyścig na brytyjskim torze Silverstone - trzecia runda mistrzostw FIA WEC.

Wyniki wyścigu Le Mans 24h

1 TOYOTA GAZOO Racing #8 388 okrążeń

2 TOYOTA GAZOO Racing #7 +2 okrążenia

3 Rebellion Racing #3 (Laurent/Beche/Menezes) +12 okrążeń

4 Rebellion Racing #1 (Lotterer/Jani/Senna) +13 okrążeń

5 G-Drive Racing #26 (Rusinov/Vergne/Pizzitola) +19 okrążeń

6 Signatech Alpine #36 (Lapierre/Negrão/Thiriet) +21 okrążeń

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy