Toyota GT86 CS-R3 - rajdówka, która nie kosztuje milionów
Nie da się ukryć, rajdy samochodowe to kosztowny sport, a ceny najdroższych aut rajdowych są liczone w milionach złotych. Jednak zakup zupełnie nowej rajdówki, opracowanej nawet przez inżynierów pracujących dla oficjalnego producenta wystawiającego swoje auta w WRC, nie musi być aż tak kosztowny. Dowodem tego jest rajdowa Toyota GT86 CS-R3.
Mocniejszy bokser
Model GT86 CS-R3 został opracowany przez Toyota Motorsport GmbH specjalnie z myślą o rajdowej rywalizacji. Auto wyposażono w znany z drogowego GT86 2-litrowy, wolnossący silnik bokser. Jednostka została jednak zmodyfikowana, a zmiany objęły m.in. wałek rozrządu, stopień sprężania i oprogramowanie sterujące silnikiem. Dzięki takim modyfikacjom moc silnika wzrosła do 232 KM, a maksymalny moment obrotowy do 235 Nm. Auto wyposażono również w sportowy układ wydechowy HJS.
Rajdowe wyposażenie
Silnik Toyoty GT86 CS-R3 połączono ze sportowym sprzęgłem i lekkim kołem zamachowym firmy Sachs. Z motorem współpracuje 6-biegowa, sekwencyjna skrzynia biegów, a moc jest przekazywana wyłącznie na tylną oś za pomocą dyferencjału o ograniczonym poślizgu Torsen. Na pokładzie nie zabrakło oczywiście klatki bezpieczeństwa z homologacją FIA. W zawieszeniu znalazły się amortyzatory Reiger o trzech stopniach regulacji. Samochód wyposażono również w wentylowane tarcze hamulcowe i zaciski Alcon, czterotłoczkowe z przodu i dwutłoczkowe z tyłu. Masa własna całego pojazdu to 1080 kg.
Auto jest dostępne w dwóch specyfikacjach - na asfalt oraz na szuter. Ceny Toyoty GT86 CS-R3 zaczynają się od 84 tys. euro netto, czyli około 360
Toyota GT86 na OS-ach
Toyota GT86 CS-R3 jest pierwszą tylnonapędową rajdówką w XXI wieku, która otrzymała oficjalną homologację FIA. Auto spełnia wszystkie wymogi kategorii R3, więc można nim startować za równo w rajdach lokalnych, jak i w rywalizacji na międzynarodowym poziomie, nawet w WRC. Tę stosunkowo młodą konstrukcję można już było niejednokrotnie oglądać na rajdowych odcinkach. W 2016 roku w Rajdzie Barum, będącym częścią Rajdowych Mistrzostw Polski, Luca Rossetti zdobył tym autem drugie miejsce w kategorii ERC3 i trzecie wśród samochodów tylnonapędowych. Natomiast w ubiegłym roku dwie Toyoty GT86 CS-R3 wystartowały w Rajdzie Rzeszowskim i tym razem również w eliminacji Rajdowych Mistrzostw Europy. Za kierownicami aut zasiedli Luca Rosetti i Luca Botarrelli.