Kultowa Toyota najpopularniejszym autem Dakar Classic
Toyota Land Cruiser od 70 lat podbija światowe rynki, a jej renoma niezawodnego auta potwierdzona jest przez liczne starty w rajdach. Będzie to też najpopularniejsze auto tegorocznego Rajdu Dakar. W rywalizacji w Dakar Classic pojadą aż 42 samochody Toyoty.
Rajd Dakar rozpocznie się 1 stycznia w Hail, a po dwóch tygodniach zawodnicy pojawią się na mecie w Dżuddzie. Polskę reprezentować będzie 11 zawodników. Faworytami do końcowego triumfu w kategorii samochodów są reprezentujący barwy Toyota Gazoo Racing Nasser Al-Attiyah i Mathieu Baumel, którzy dostali nową rajdową broń od swojego zespołu - Toyota GR DKR Hilux T1+ została stworzona w oparciu o nowe regulacje techniczne, które mają wyrównać szanse pomiędzy autami z napędem na cztery koła, jak Hilux, a konstrukcjami typu buggy.
Toyota tradycyjnie już jest najliczniej reprezentowaną marką w Rajdzie Dakar. Oprócz fabrycznego zespołu, który wystawi cztery auta w najnowszej specyfikacji, na trasie nie zabraknie też Hiluxów przygotowanych przez zespół Overdrive, a w kategorii T2, czyli wśród aut niemal seryjnych po kolejny triumf Toyoty Land Cruiser 200 pojadą reprezentanci zespołu Toyota Auto Body. Dla tego auta będzie to 14. i zarazem ostatni start w Rajdzie Dakar. Na przyszły rok szykowany jest następca zbudowany o najnowszą wersję Land Cruisera.
Fani tego modelu powinni być podczas tegorocznego Rajdu Dakar więcej niż usatysfakcjonowani. Wszystko za sprawą Dakar Classic, który został stworzony z myślą o rywalizacji klasycznych samochodów. W imprezie wziąć mogą auta, które były uprawnione do rywalizacji w XX wieku. W ten sposób organizatorzy chcieli zadbać o pamięć i tradycję Rajdu Dakar, a także dać możliwość przeżycia niesamowitej przygody dziesiątkom nowych śmiałków. Oczywiście, trasa Dakar Classic nie jest aż tak mordercza jak zawodników startujących we współczesnych pojazdach, ale widok klasyków w pustynnym klimacie skradł show w edycji 2021. Wystartowały wtedy 24 pojazdy.
W tym roku stawka jest ponad pięciokrotnie większa. W Dakar Classic pojadą aż 123 załogi, z czego blisko jedna trzecia to załogi w Toyotach. Takie liczby robią wrażenie, a jeszcze bardziej to, że z trasą zmierzą się niemal wszystkie generacje Toyoty Land Cruiser. A mówimy o aucie, które na rynku zadebiutowało 70 lat temu!
Niezawodność, trwałość i zdolność do pokonania najbardziej wymagających przeszkód - to cechy, które są przypisane do Toyoty Land Cruiser od 1951 roku. To dzięki nim samochód podbił rynki całego świata i wciąż cieszy się niesłabnącą sławą w miejscach, gdzie innym pojazdom trudno jest dojechać. Długowieczność sprawia, że to nie tylko auto idealne w miejscach, gdzie dostęp do części zamiennych jest utrudniony, ale też bardzo wdzięczne auto do rywalizacji w rajdach terenowych. W końcu tu też przede wszystkim trzeba znaleźć się na mecie, a czas jest na drugim planie. Dlatego nie dziwi, że aż tylu uczestników Dakar Classic postawiło na Toyotę Land Cruiser.
Na starcie nie zabraknie modelu z serii J4, czyli Land Cruisera, który de facto rozpoczął globalną ekspansję tego auta i jako pierwszy mierzył się z trudami zmagań rajdowych. Będą też ikony lat 80. czyli Land Cruisery BJ71, które napędza niezniszczalny, czterolitrowy silnik Diesla. Na takie auto zdecydowali się Litwini Valdas Valiukevičius i Paulius Kavaliauskas, kultowe dla kierowców rajdowych z tego kraju. Nie brakuje też przedstawicieli serii J7, zarówno w wersjach HZJ jak i BJ. Auto jest o tyle ciekawe, że w niemal niezmienionej formie produkowane jest po dziś dzień.
Najliczniej reprezentowaną generacją Toyoty Land Cruiser jest J8 w wersji HDJ80, czyli z pięciodrzwiowym nadwoziem i pancernymi silnikami 1HD-T oraz 1HD-FT. Z trasą Dakar Classic zmierzą się też nieco młodsze auta z serii J9.
Najmłodszym z najstarszych Land Cruiserów będzie model z linii J10, która debiutowała u progu poprzedniego millenium. Dla Toyoty Land Cruiser HDJ100 to ważne auto - od niego zaczęła się historia zespołu Toyota Auto Body, aktualnych dominatorów w klasie samochodów produkcyjnych.
***