Ford 75. Lancia 74.

Fin Jari-Matti Latvala (Ford Focus) wygrał w niedzielę Rajd Zelandii, piątą tegoroczną eliminację samochodowych mistrzostw świata.

Jari-Matti Latvala (Ford Focus) na trasie rajdu Nowej Zelandii
Jari-Matti Latvala (Ford Focus) na trasie rajdu Nowej ZelandiiAFP

Wyprzedził Francuzów Sebastiena Ogiera i Sebastiena Loeba (obaj Citroen C4), najlepszego kierowcę ostatnich sześciu sezonów.

Ogier, który był liderem po dwóch etapach, stracił na mecie do zwycięzcy 2,4 s, natomiast Loeb - 15,2. Zawodów nie ukończył natomiast Petter Solberg (Citroen C4), który prowadził po pierwszym dniu. Norweg wypadł z trasy na 21. odcinku specjalnym.

25-letni Latvala triumfował po raz trzeci w karierze triumfował w rajdowych MŚ, chociaż w trzydniowej rywalizacji nie wygrał ani jednego odcinka specjalnego.

AFP

"To najlepsze z moich trzech zwycięstw. Jechaliśmy bardzo szybko, a niewiele brakło, żebyśmy wypadli z trasy i uderzyli w skarpę. W końcówce mieliśmy tak naprawdę sporo szczęścia, a w końcowych wynikach decydująca okazała się równa jazda" - powiedział Fin.

Po pięciu tegorocznych stratach liderem mistrzostw świata jest broniący tytułu Loeb, który zgromadził 108 punktów. Na drugie miejsce awansował Latvala - 72, a trzeci jest Fin Mikko Hirvonen (Ford Focus) - 64, który w Nowej Zelandii zajął czwarte miejsce.

Wygrywając w Rajd Nowej Zelandii, Fin Jari-Matti Latvala dał Fordowi 75. zwycięstwo w samochodowych mistrzostwach świata. Ford wyprzedził w ten sposób Lancię, której kierowcy w latach 1974-1992 triumfowali 74 razy.

INTERIA.PL/PAP

Na rekord Forda złożyły się sukcesy 17 kierowców, od Timo Makinena w 1973 roku w Rajdzie Finlandii, po Latvalę. Najwięcej - po 12 zwycięstw - odnieśli na Fordzie Finowie Marcus Groenholm i Mikko Hirvonen.

Klasyfikacja zwycięstw konstruktorów w rajdowych MŚ (od 1973 roku):

1. Ford 75 zwycięstw

2. Lancia 74

3. Citroen 63

4. Peugeot 48

5. Subaru 47

6. Toyota 43

7. Mitsubishi 34

8. Audi 24

Końcowe wyniki Rajdu Nowej Zelandii (po 3 etapach):

1. Jari-Matti Latvala (Finlandia/Ford Focus) 4:04.09,8

2. Sebastien Ogier (Francja/Citroen C4) strata 2,4 s

3. Sebastien Loeb (Francja/Citroen C4) 15,2

4. Mikko Hirvonen (Finlandia/Ford Focus) 21,3

5. Dani Sordo (Hiszpania/Citroen C4) 25,8

6. Matthew Wilson (W.Brytania/Ford Focus) 3.26,0

7. Henning Solberg (Norwegia/Ford Focus) 6.15,3

8. Jari Ketomaa (Finlandia/Ford Fiesta S2000) 10.19,3

9. Federico Villagra (Argentyna/Ford Focus) 10.49,8

10.Xevi Pons (Hiszpania/Ford Fiesta S2000) 11.13,4

Zwycięzcy odcinków specjalnych: Loeb 9 (OS7, OS9 ex aequo, OS10, OS 11 OS12, OS14, OS15,

OS16, ES20), Ogier 6 (OS2, OS5, OS6, OS9 ex aequo, OS13, OS17), Petter Solberg 3 (OS1,

OS8, OS19), Sordo 3 (OS3, OS4, OS21), Hirvonen 1 (OS18).

Klasyfikacja MŚ kierowców (po 5 z 13 eliminacji):

1. Sebastien Loeb (Francja/Citroen) 108 pkt

2. Jari-Matti Latvala (Finlandia/Ford) 72

3. Mikko Hirvonen (Finlandia/Ford) 64

4. Sebastien Ogier (Francja/Citroen) 63

5. Petter Solberg, Norwegia/Citroen) 53

6. Dani Sordo (Hiszpania/Citroen) 34

7. Matthew Wilson (W.Brytania/Ford) 30

8. Henning Solberg (Norwegia/Ford) 24

9. Federico Villagra (Argentyna/Ford) 22

10. Kimi Raikkonen (Finlandia/Citroen) 14

Klasyfikacja MŚ ekip (po 5 z 13 eliminacji):

1. Citroen Racing 156 pkt

2. Ford 151

3. Citroen Junior Team 75

4. Stobart-Ford 74

5. Munchi's Ford 32

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas