Zapłaciłeś już daninę za radio w aucie? Jak nie, to zapłacisz 30 razy tyle
Abonament RTV to "podatek", który polaryzuje wielu Polaków. Jedni płacą, inni nie, ale nie wszyscy wiedzą, że za radio w samochodzie też trzeba płacić abonament. W 2023 kwota do zapłacenia wzrosła, podobnie jak kary za niepłacenie abonamentu. Jak ich uniknąć?
Spis treści:
- Jeśli odbiornik jest sprawny musimy płacić abonament RTV
- Kiedy kierowca musi płacić abonament za radio w aucie?
- Firmy muszą płacić za każdy odbiornik osobno
- Kontrolerzy Poczty Polskiej sprawdzają coraz częściej
- Ile kosztuje abonament RTV w 2023 roku
- Wyższa Kara za niepłacenie abonamentu RTV w 2023 roku.
- Abonament RTV za radio w samochodzie - kto powinien się martwić?
Według polskiego prawa każdy posiadacz odbiornika RTV - radia lub telewizora jest zobowiązany płacić abonament RTV (czyli radiowo-telewizyjny). Nie istotne jest to czy słucha radia i ogląda telewizję czy też nie. Co ciekawe abonament RTV za radio powinien płacić też każdy kierowca, który posiada radio w samochodzie (czyli prawie wszyscy). Nie ma również znaczenia fakt czy słuchamy Polskiego Radia, oglądamy TVP, czy korzystamy tylko z telewizji satelitarnej lub serwisów streamingowych, za które już abonament. Prawo dotyczy wszystkich odbiorników.
Jeśli odbiornik jest sprawny musimy płacić abonament RTV
Zgodnie z wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego z 12 marca 2015 roku, II GSK 208/14 w zgodzie z art. 2 ust. 2 ustawy z 2005 r. o opłatach abonamentowych domniemywa się, że:
Osoba, która posiada odbiornik radiofoniczny lub telewizyjny w stanie umożliwiającym natychmiastowy odbiór programu, używa tego odbiornika.
To oznacza, że niezależnie czy korzystamy z telewizora lub radia, czy też nie, wystarczy że jest sprawny i już musimy zapłacić abonament. Na nic zda się tłumaczenie, że to element dekoracji lub "podstawka pod kwiatek".
Kiedy kierowca musi płacić abonament za radio w aucie?
Kierowca, który opłaca abonament RTV za odbiorniki w domu nie musi dodatkowo płacić za radio w samochodzie, bowiem opłata za abonament jest opłacona jednorazowo za wszystkie odbiorniki. Co prawda opłata jest rozdzielona - posiadacz telewizora płaci wyższy abonament za telewizor i wszystkie odbiorniki radiowe, a posiadacz wyłącznie radia płaci niższą opłatę tylko za odbiorniki radiowe.
Jeśli jesteśmy posiadaczami większej ilości odbiorników radiowych płacimy tylko raz - za wszystkie odbiorniki radiowe. Podobnie niezależnie od ilości telewizorów w domu płacimy jednorazowo ustaloną kwotę za wszystkie telewizory i radia (radioodbiorniki są ujęte w opłacie abonamentowej za telewizor). Analogicznie właściciel samochodu musi natomiast zapłacić abonament RTV za radio w samochodzie jeśli nie płaci abonamentu za odbiorniki w domu.
Firmy muszą płacić za każdy odbiornik osobno
Zupełnie inaczej jest w przypadku przedsiębiorców, którzy również muszą płacić abonament RTV z tą różnicą, że muszą zapłacić osobno za każdy posiadany odbiornik - również te w samochodach służbowych. Wielu przedsiębiorców nie ma świadomości, że mają taki obowiązek. Każdy samochód uwzględniony w działalności gospodarczej, posiadający radioodbiornik powinien mieć opłacony abonament RTV. Dotyczy to także samochodów użytkowanych w ramach leasingu i wynajmu długoterminowego.
Kontrolerzy Poczty Polskiej sprawdzają coraz częściej
Abonament RTV jest sprawdzany przez kontrolerów pracujących na zlecenie Poczty Polskiej. Mogą oni kontrolować nie tylko mieszkania, ale też samochody, jednak nie wystarczy, że zrobią zdjęcie radia w samochodzie - taki dowód jest niewystarczający, by nałożyć karę za niepłacenie abonamentu RTV w wysokości 261 zł, bowiem nie pozwala stwierdzić czy radioodbiornik jest sprawny i umożliwia odbieranie programu radiowego.
Aby kontrola mogła skutkować nałożeniem kary za niepłacenie abonamentu za tuner radiowy, pracownicy Poczty Polskiej musieliby przedstawić więcej dowodów. Nade wszystko, prawidłowo przeprowadzona kontrola powinna uwzględniać również weryfikację, czy stan odbiornika umożliwia natychmiastowy odbiór programu. Takie ujęcie można poprzeć rozumowaniem wyrażonym w dwóch wyrokach Naczelnego Sądu Administracyjnego
Ze względu na to, że radio w samochodzie jest zwykle wyposażeniem seryjnym i taki element stanowi integralną część zabudowy wewnętrznej samochodu można starać się o zwolnienie z abonamentu, ale takie zwolnienie uzyskać jest bardzo trudno. Jednocześnie składając podanie o zwolnienie przyznajemy się do tego, że mamy radio w samochodzie i nie opłaciliśmy za nie abonamentu, więc sytuacja jest patowa.
Ile kosztuje abonament RTV w 2023 roku
Od stycznia weszła w życie podwyżka stawek abonamentu. Obecnie za radio w samochodzie (i wszystkie pozostałe odbiorniki radiowe) zapłacimy:
- abonament RTV miesięczny za radio w samochodzie - 8,70 zł zł
- abonament RTV dwumiesięczny za radio w samochodzie - 16,90 zł
- abonament RTV kwartalny za radio w samochodzie - 25,10 zł
- abonament RTV półroczny za radio w samochodzie - 49,60 zł
- abonament RTV roczny za radio w samochodzie - 94 zł
Jeśli posiadamy również telewizor w domu (lub samochodzie) opłata abonamentowa jest wyższa:
- abonament RTV miesięczny za telewizor i radioodbiorniki - 27,30 zł
- abonament RTV roczny za telewizor i radioodbiorniki - 294,90 zł.
Wyższa Kara za niepłacenie abonamentu RTV w 2023 roku.
Abonament RTV w 2023 roku podrożał, co oznacza, że zwiększyła się też wysokość kary za niepłacenie abonamentu RTV, który jest wyliczany jako 30-krotność miesięcznej stawki za abonament RTV. Tym samym za nieopłacone radio w samochodzie i inne radioodbiorniki zapłacimy karę w wysokości 261 zł, a jeśli nie płacimy za telewizor kara jest znacznie dotkliwsza - wynosi aż 819 zł.
Abonament RTV za radio w samochodzie - kto powinien się martwić?
Jeśli płacisz abonament RTV za odbiorniki w domu możesz spać spokojnie - płacona składka obejmuje radio w twoim prywatnym samochodzie. Większe powody do zmartwień mają właściciele przedsiębiorstw, którzy nie płacą, lub nie wiedzą, że trzeba płacić abonament RTV za każdy zarejestrowany na firmę pojazd. Kontrole pracowników Poczty Polskiej skupiają się bardziej na mieszkaniach i odbiornikach w siedzibach firm, ale można się spodziewać, że kontrole samochodó firmowych będą coraz częstsze.
***