To ulubiony przycisk rozsądnego kierowcy. Pozwala zaoszczędzić nawet 5000 zł
Nikt nie lubi płacić mandatów, ale często kierowcy popełniają wykroczenia przez nieuwagę lub nieznajomość przepisów. Pierwsza sytuacja zachodzi często w kontekście ograniczeń prędkości, a nieprzestrzeganie ich może skutkować naprawdę słonym mandatem. Na szczęście jest sposób na to, aby ustrzec się przed takimi problemami.
Powszechnie spotykaną praktyką w Polsce jest traktowanie ograniczenia prędkości jako prędkości zalecanej, a nawet minimalnej. Zaś jadąc cały czas na granicy limitu, nietrudno przekroczyć go w sposób niezamierzony. Obecnie zaś każde, nawet najmniejsze przekroczenie, jest już karane mandatem oraz punktami karnymi. Na szczęście kierowca nie musi dla bezpieczeństwa trzymać się wyraźniej poniżej ograniczenia prędkości i zerkać co chwilę na prędkościomierz. Z pomocą przychodzi proste rozwiązanie.
Rozwiązanie o którym mowa to ogranicznik prędkości, który jest często spotykany nie tylko w nowszych samochodach. Działa on podobnie do tempomatu i często występuje razem z nim na liście wyposażenia. Podobnie się też go obsługuje.
Różnica polega na tym, że po wybraniu interesującej nas prędkości, samochód nie pozwala na przekroczenie jej. Gdy się do niej zbliżymy, auto zacznie odcinać dopływ paliwa, abyśmy się za bardzo nie rozpędzili.
Ogranicznik prędkości zwykle obsługuje się w ten sam sposób co tempomat i tymi samymi przyciskami. Uprzednio trzeba tylko wybrać odpowiednim przyciskiem, czy chcemy ustawić prędkość tempomatu czy limitera. Ten drugi często podpisywany jest jako "LIM" lub oznaczany obrazkiem - zarysem prędkościomierza i umieszczoną nad nim strzałką, dochodzącą do wyznaczonego miejsca (jak na głównym zdjęciu tego tekstu).
Następnie należy wcisnąć przycisk "SET" lub przyciski ze znakiem plus i minus, które pozwolą ustalić górny limit prędkości. Aby wyłączyć limiter trzeba ponownie cisnąć odpowiedzialny za niego przycisk lub aktywować tempomat. Ogranicznik powinien zawiesić działanie w sytuacji awaryjnej, kiedy wciśniemy gaz do oporu.
Przypomnijmy, że ograniczenie prędkości w terenie zabudowanym niezależnie od pory dnia wynosi 50 km/h. Poza obszarem zabudowanym można się poruszać z maksymalną prędkością:
- na drogach jednojezdniowych dwukierunkowych - 90 km/h,
- na drogach dwujezdniowych dwukierunkowych o dwóch pasach ruchu - 100 km/h,
- na drogach ekspresowych jednojezdniowych - 100 km/h,
- na drogach ekspresowych dwujezdniowych - 120 km/h,
- na autostradach - 140 km/h.
Od 1 stycznia 2022 roku obowiązuje nowy taryfikator mandatów. Progi przekroczeń prędkości zmieniły się wraz z wysokością kar. Co więcej, przy poważniejszych przekroczeniach prędkości zaczyna obowiązywać zasada recydywy. Jeśli ponownie przekroczymy prędkość w ciągu dwóch lat zapłacimy podwójny mandat.
- do 10 km/h - 50 zł, 1 pkt karny
- od 11 km/h do 15 km/h - 100 zł, 2 pkt. karne
- od 16 km/h do 20 km/h - 200 zł, 3 pkt. karne
- od 21 km/h do 25 km/h - 300 zł, 5 pkt. karnych
- od 26 km/h do 30 km/h - 400 zł, 7 pkt. karnych
- ponad 30 km/h - 800 zł (recydywa 1600 zł), 9 pkt. karnych
- ponad 40 km/h - 1000 zł (recydywa 2000 zł), 11 pkt. karnych
- ponad 50 km/h - 1500 zł (recydywa 3000 zł), 13 pkt. karnych
- ponad 60 km/h - 2000 zł (recydywa 4000 zł), 14 pkt. karnych
- ponad 70 km/h - 2500 zł (recydywa 5000 zł), 15 pkt. karnych