To prosta sytuacja, a wielu kierowców nie wie, kto ma pierwszeństwo

Skrzyżowania z pierwszeństwem łamanym wciąż sprawiają sporo problemów kierowcom. Nie wiedzą oni kto i w jakiej sytuacji ma pierwszeństwo przejazdu, kiedy należy ustąpić i kiedy powinniśmy użyć kierunkowskazu - zjeżdżając z drogi z pierwszeństwem, czy skręcając zgodnie z jej przebiegiem.

Znak D-1 w połączeniu z tablicą T-6 to przykład skrzyżowania z pierwszeństwem łamanym
Znak D-1 w połączeniu z tablicą T-6 to przykład skrzyżowania z pierwszeństwem łamanymMichał JaniszynINTERIA.PL

Poniżej przedstawimy kilka hipotetycznych sytuacji, które mogą spotkać nas na skrzyżowaniu z pierwszeństwem łamanym i podpowiemy kto w danej sytuacji ma pierwszeństwo, kto musi go ustąpić, i w jakiej sytuacji należy użyć kierunkowskazu.

Żółty jedzie drogą z pierwszeństwem, czerwony z niej zjeżdża

INTERIA.PL

Oba samochody znajdują się na drodze z pierwszeństwem przejazdu, jednak żółty jedzie zgodnie z jej przebiegiem, a czerwony zamierza z niej zjechać.

INTERIA.PL

W tej sytuacji czerwony samochód zamierzając zjechać z drogi z pierwszeństwem przejazdu musi ustąpić pierwszeństwa żółtej furgonetce. Żółte auto powinno użyć lewego kierunkowskazu.

Żółte auto zawraca, czerwone pozostaje na głównej

INTERIA.PL

Może jednak dojść do kontrowersyjnej sytuacji, w której żółty samochód zamierza zawrócić na skrzyżowaniu z pierwszeństwem łamanym (zakładając, że żółta furgonetka ma prawo zawrócić na tym skrzyżowaniu, gdyż nie zabraniają jej tego znaki pionowe ani poziome).

INTERIA.PL

Jeśli czerwony samochód skręca w tej sytuacji w prawo, to właśnie on ma pierwszeństwo przed żółtą furgonetką. Czerwony samochód powinien zasygnalizować zamiar skrętu w prawo kierunkowskazem.

Zawracanie na skrzyżowaniu z pierwszeństwem łamanym. Co decyduje o kolejności przejazdu?

Oba samochody znajdują się na drodze z pierwszeństwem, nawet jeśli nie przebiega ona w linii prostej, tylko skręca . Wynika to ze znaków D-1 oraz tabliczek pod nimi. Zgodnie z § 43 ust. 2 Rozporządzenia w sprawie znaków i sygnałów drogowych:

Umieszczona pod znakiem D-1 tabliczka T-6a albo T-6b wskazuje odpowiednio rzeczywisty przebieg drogi z pierwszeństwem przez skrzyżowanie lub układ dróg podporządkowanych.

To oznacza, oba mają takie same prawa na skrzyżowaniu, a o pierwszeństwie przejazdu decyduje, tzw. "reguła prawej ręki", co oznacza, że pojazd mający drugi pojazd po swojej prawej (w tym przypadku zawracający żółty samochód, we wcześniejszym - zjeżdżający ze skrzyżowania w drogę podporządkowaną czerwony) powinien ustąpić mu pierwszeństwa przejazdu. Wynika to z Art. 25 PoRD:

1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do skrzyżowania, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pojazdowi nadjeżdżającemu z prawej strony, a jeżeli skręca w lewo - także jadącemu z kierunku przeciwnego na wprost lub skręcającemu w prawo.

Zastosowanie reguły prawej ręki w innych przypadkach

Reguła prawej ręki obowiązuje nie tylko w przypadku skrzyżowań równorzędnych, ale stosuje się ją także w każdej sytuacji, gdzie pierwszeństwo przejazdu nie wynika ze znaków pionowych, czy poziomych. Przykładem może być również taka sytuacja, na której obowiązują te same zasady co na skrzyżowaniu z pierwszeństwem łamanym, w sytuacji opisanej powyżej:

INTERIA.PL
INTERIA.PL

Jeśli oba samochody znajdują się na drodze z pierwszeństwem przejazdu, znaki ani sygnalizacja nie decyduje o tym kto ma pierwszeństwo, a ich drogi się przecinają, o pierwszeństwie decyduje reguła prawej ręki.

Fiat 600e, koniec Forda Fiesty, zakaz wyprzedzania dla ciężarówek. Moto Flesz odc. 98
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas