Rondo turbinowe przeraża kierowców. Co to jest i jak je pokonać?

Szymon Piaskowski

Szymon Piaskowski

Aktualizacja

Ronda turbinowe stają się w Polsce coraz popularniejsze. Nic dziwnego, bowiem ich budowa pozwala upłynnić ruch i zmniejszyć korki. Oto, jak je pokonać i na co uważać.

Rondo turbinowe jest stosunkowo nowym typem skrzyżowania o ruchu okrężnym.
Rondo turbinowe jest stosunkowo nowym typem skrzyżowania o ruchu okrężnym.Łukasz SolskiEast News

Rondo turbinowe to stosunkowo nowy typ skrzyżowania o ruchu okrężnym, który zyskuje coraz większą popularność w Polsce. Innowacyjna konstrukcja ronda turbinowego ma na celu poprawę płynności ruchu, bezpieczeństwa i przepustowości, co czyni je idealnym rozwiązaniem dla zatłoczonych skrzyżowań.

Zasady poruszania się po rondzie turbinowym

Rondo turbinowe różni się od tradycyjnego ronda wyglądem i sposobem jazdy. Pasy ruchu na rondzie turbinowym nie okalają wysepki centralnej okręgami, a są poprowadzone w sposób przypominający "ślimak". Przed wjazdem na rondo, kierujący musi wybrać odpowiedni pas ruchu, kierując się znakami poziomymi i pionowymi. Pasy ruchu są wyraźnie wyznaczone i przeznaczone dla konkretnych kierunków jazdy. Oznacza to, że wjeżdżając na dany pas ruchu mamy możliwość jechać tylko w wyznaczonym kierunku. Czasem może prowadzić to do problemów, bowiem zdarza się, że pasy oddzielone są od siebie np. ciągłą linią, wysepką lub niewielkim krawężnikiem. Wjechanie na zły pas ruchu może oznaczać, że nie pojedziemy w zakładanym kierunku. Zwykle pas lewy na rondzie turbinowym jest poprowadzony tak, żeby po przekroczeniu drugiego zjazdu automatycznie zamieniał się w pas prawy. Z kolei poprzedni pas prawy wyprowadza ruch z ronda na wcześniejszym zjeździe, a następnie znika. Takie rozwiązanie pozwala prowadzić płynny ruch na skrzyżowaniu i sprawia, że podczas opuszczania ronda nie trafi się kurs kolizyjny z innymi samochodami.

Podczas jazdy po rondzie turbinowym używanie kierunkowskazów nie różni się od tego na normalnym rondzie. Wjeżdżając na rondo nie trzeba włączać kierunkowskazu, ale należy to zrobić zjeżdżając z niego. Jeśli zjeżdżamy z ronda turbinowego pierwszym zjazdem można uruchomić prawy kierunkowskaz jeszcze przed wjazdem na rondo.

Zalety ronda turbinowego

  • Płynność ruchu: Rondo turbinowe eliminuje kolizje lewoskrętów z ruchem pośrednim, co znacznie usprawnia przepływ pojazdów.
  • Bezpieczeństwo: Mniejsze ryzyko kolizji podczas zmiany pasów ruchów oraz zjazdów.
  • Przepustowość: Rondo turbinowe może obsłużyć większą liczbę pojazdów niż tradycyjne rondo, co jest szczególnie ważne w godzinach szczytu.
  • Intuicyjność: Pomimo skomplikowanej konstrukcji, jazda po rondzie turbinowym jest intuicyjna i łatwa do nauczenia.

Wady ronda turbinowego

  • Koszt budowy: Budowa ronda turbinowego jest droższa niż budowa tradycyjnego ronda.
  • Wymagana powierzchnia: Rondo turbinowe zajmuje więcej powierzchni niż tradycyjne rondo.
  • Zagrożenia dla pieszych i rowerzystów: Rondo turbinowe może być niebezpieczne dla pieszych i rowerzystów, jeśli nie jest odpowiednio zaprojektowane i oznakowane.

Rondo turbinowe. Oznakowanie

Ronda turbinowe są zawsze oznakowane tak samo, jak inne ronda, różnią się jednak najczęściej tym, że mają dodatkowe oznakowanie poziome oraz pionowe. Przed wjazdem powinien się znaleźć znak A-7 (ustąp pierwszeństwa) oraz C-12 (ruch okrężny). Czasem przed skrzyżowaniem może się znajdować jeszcze znak F-10 (kierunki na pasach ruchu), który ma ułatwić kierowcom odpowiednie ustawienie się na pasie przed rondem.

Rondo turbinowe a tramwaj

Na rondzie turbinowym może się pojawić tramwaj, ale musi ustąpić pierwszeństwa innym pojazdom podczas wjeżdżania na rondo - tę kwestię określa znak A-7 (ustąp pierwszeństwa) umiejscowiony przed skrzyżowaniem. Gdy tramwaj wjedzie na skrzyżowanie, ma pierwszeństwo przed innymi pojazdami. Rondo turbinowe to nowoczesne rozwiązanie dla skrzyżowań o dużym natężeniu ruchu. Innowacyjna konstrukcja ronda turbinowego zapewnia płynność ruchu, bezpieczeństwo i wysoką przepustowość. Chociaż budowa ronda turbinowego jest droższa niż budowa tradycyjnego ronda, to jego zalety zdecydowanie przeważają nad wadami. Wraz z rosnącą popularnością rond turbinowych, możemy spodziewać się, że coraz więcej takich skrzyżowań będzie pojawiać się na polskich drogach.

"Wydarzenia": Pięćdziesiąt znaków drogowych na sześciuset metrachPolsat NewsPolsat News
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas