Pułapka zielonej strzałki. Co ma robić kierowca, gdy strzałka nagle gaśnie?

Zielona strzałka przy sygnalizatorze w założeniu miała być ułatwieniem, które upłynnia ruch na skrzyżowaniach, tymczasem często okazuje się prawdziwą pułapką na kierowców - nie tylko na tych, którzy nie stosują się do przepisów. Zdarza się, że strzałka gaśnie w momencie kiedy wjeżdżamy na skrzyżowanie. Co wtedy? Czy należy nam się mandat?

Skrzyżowania z zieloną strzałką to często pułapka na nieświadomych kierowców
Skrzyżowania z zieloną strzałką to często pułapka na nieświadomych kierowcówBeata ZawrzelEast News

Zielona strzałka - czy jest obowiązek zatrzymania?

Tak, nawet jeśli strzałka obok sygnalizatora S-2 świeci się jest obowiązek zatrzymania się przed strzałką. Zielona strzałka pozwala na warunkowe skręcenie w prawo. To oznacza, że musimy spełnić kilka warunków aby móc skorzystać z możliwości skręcenia. Jak się okazuje skrzyżowania z zieloną strzałką to miejsce gdzie nawet 90% kierowców zachowuje się nieprawidłowo. Oto warunki które trzeba spełnić przed zieloną strzałką:

  • Zatrzymanie się przed strzałką
  • upewnienie się czy możemy bezpiecznie skręcić i nie utrudnimy tym manewrem ruchu innym kierowcom, czy też pieszym

Zielona strzałka nie oznacza że mamy pierwszeństwo przejazdu na skrzyżowaniu, a jedynie możliwość włączenia się do ruchu na skrzyżowaniu. Wjazd na skrzyżowanie nie może zmuszać innych kierowców do wykonywania gwałtownych manewrów omijania, hamowania czy zwalniania. Zatrzymanie się przed strzałką jest obowiązkowe, a mówiąc zatrzymanie, nie mamy na myśli zwolnienia czy powolnego dotoczenia się do skrzyżowania, a całkowite zatrzymanie kół samochodu.

Jeśli hamulec wciśnięty będzie zbyt słabo - samochód się nie zatrzyma to możemy zostać ukarani mandatem w wysokości 100 zł i 6 punktów.

Zielona strzałka w kodeksie drogowym

Kodeks drogowy mówi:

Sygnał dopuszczający skręcanie w kierunku wskazanym strzałką. Oprócz sygnałów ogólnych oraz kierunkowych na skrzyżowaniu stosuje się sygnał dopuszczający skręcanie w kierunku wskazanym strzałką, w postaci sygnału czerwonego ogólnego i zielonej strzałki skierowanej w lewo lub w prawo, nadawany przez sygnalizator S-2. Sygnał ten zezwala na ruch w najbliższą drogę na skrzyżowaniu w kierunku wskazanym strzałką, po zatrzymaniu się przed sygnalizatorem.

A Rozporządzenie Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji dodatkowo precyzuje przepisy dotyczące zielonej strzałki:

§ 96. Znaczenie sygnałów świetlnych nadawanych przez sygnalizator S-2 1. Nadawany przez sygnalizator S-2 sygnał czerwony wraz z sygnałem w kształcie zielonej strzałki oznacza, że dozwolone jest skręcanie w kierunku wskazanym strzałką w najbliższą jezdnię na skrzyżowaniu, z zastrzeżeniem ust. 3. 2. Sygnał w kształcie zielonej strzałki, nadawany przez sygnalizator S-2, zezwalający na skręcanie w lewo, zezwala również na zawracanie z lewego skrajnego pasa ruchu, chyba że jest to zabronione znakiem B-23. 3. Skręcanie lub zawracanie, o których mowa w ust. 1 i 2, jest dozwolone pod warunkiem, że kierujący zatrzyma się przed sygnalizatorem i nie spowoduje utrudnienia ruchu innym jego uczestnikom.

Jeśli strzałka zgaśnie, mandat wyniesie nawet 500 zł

100 zł i 6 punktów karnych za niezatrzymanie się na zielonej strzałce może nie wydawać się nadmiernie surową karą, ale jeśli zdarzy się sytuacja, że w trakcie wykonywania manewru skrętu zielona strzałka zgaśnie kara będzie znacznie bardziej dotkliwa. Wtedy będziemy bowiem potraktowani jako kierowca, który przejechał przez skrzyżowanie na czerwonym świetle - za to grozi mandat w wysokości 500 zł i aż 15 punktów karnych.

Decydująca może okazać się pozycja samochodu - jeśli samochód przejechał już za sygnalizator w momencie kiedy zielona strzałka zgasła  policja może odstąpić od ukarania mandatem - trudno zobaczyć zgaśnięcie strzałki, którą mamy za plecami. Jeśli jednak prawidłowo zatrzymaliśmy się przed sygnalizatorem i ruszyliśmy w momencie kiedy zgasła mandat będzie raczej nieunikniony. Warto zatem być szczególnie uważnym podczas wykonywania manewru skrętu na zielonej strzałce.

Na zielonej strzałce zawsze trzeba się zatrzymaćBeata ZawrzelEast News

Czy trzeba używać kierunkowskazu na zielonej strzałce?

Skręcenie w prawo na zielonej strzałce to zmiana kierunku jazdy, i jako taka wymaga zasygnalizowania tego manewru innym kierowcom. W skrócie: tak, musimy używać kierunkowskazu skręcając na zielonej strzałce.

Ustawa prawo o ruchu drogowym art. 22 ust. 5, precyzuje:

Kierujący pojazdem jest obowiązany zawczasu i wyraźnie sygnalizować kierunkowskazem zamiar zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu oraz zaprzestać sygnalizowania niezwłocznie po wykonaniu manewru.

Mandat za brak sygnalizacji zamiaru wykonania manewru skrętu (zmiany kierunku jazdy) to 200 zł i 2 punkty karne. W przypadku kiedy nie użyjemy kierunkowskazu i nie zatrzymamy się na strzałce kumulacja wyniesie 300 zł i 8 pkt karnych, ale jeśli przejedziemy przez skrzyżowanie (skręcimy na strzałce) nie zatrzymując się i nie używając kierunkowskazu, na dodatek w momencie kiedy strzałka zgaśnie, ten zbieg wykroczeń może nas kosztować aż 800 zł, a na nasze konto trafi aż 23 punkty karne!

***

Kontrowersje wokół Izery i darmowe autostrady. Motoflesz odc. 96INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas