Od dziś rewolucja na drogach. Jak się zachować na przejściu sugerowanym?
21 września to ważna data dla uczestników ruchu drogowego. Od dziś na polskich drogach oficjalnie stosować można "sugerowane przejścia dla pieszych". Czym właściwie są i jak się na nich zachowywać?
W życie weszło właśnie nowe rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 24 czerwca 2022 r. w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych. Chociaż, jak sama nazwa wskazuje, stanowi ono zbiór wymogów i zaleceń dla projektantów i zarządców dróg, przy okazji wprowadzono też kilka ważnych poprawek w Prawie o ruchu drogowym.
Z punktu widzenia uczestników ruchu największą nowością jest pojawienie się w kodeksie drogowym zupełnie nowej definicji - "przejścia sugerowanego". Zgodnie z nowym brzmieniem art. 2. Prawa o ruchu drogowym (pkt 11a) oznacza ono:
Przejście, które nie jest przejściem brzmieć może jak absurd, ale w takiej definicji ukryty jest głęboki sens. Chodzi o kwestie pierwszeństwa poszczególnych uczestników ruchu.
Przypomnijmy, w dniu 1 czerwca 2021 roku ustawodawca rozszerzył ochronę prawną niechronionych uczestników ruchu drogowego. Piesi zyskali wówczas pierwszeństwo przed nadjeżdżającymi pojazdami już w momencie "wchodzenia" na przejście.
Pamiętajmy jednak, że mowa o przejściu dla pieszych ściśle wypełniającym jego definicję - oznakowanego znakiem pionowym D-6 i z wymalowaną na jezdnią "zebrą" (znak poziomy P-10). Przejście sugerowane nie wypełnia tej definicji i jest wyłącznie "sugestią" dla uczestników ruchu drogowego. Kierowcy podpowiada, że w tym miejscu spodziewać się może przechodniów. Pieszym - że wchodząc na jezdnię robią to na własne ryzyko.
W obszernym komunikacie dotyczącym nowości na polskich drogach przedstawiciele resortu precyzują, że przejścia sugerowane: mogą być oświetlone, powinny posiadać obniżony krawężnik, powinny posiadać system oznaczeń fakturowych. Podkreślają jednak, że na przejściu sugerowanym nie stosuje się żadnych znaków drogowych - zarówno tych pionowych (D-6 lub D-6b), jak i poziomych (P-10 - tzw. "zebra"). Mówiąc wprost - przejście sugerowane ZAWSZE pozbawione jest zebry, która mogłaby mylić uczestników ruchu, w kwestii pierwszeństwa.
Upraszczając - wchodząc na zebrę, czyli przejście dla pieszych w rozumieniu Praw o ruchu drogowym - pieszy zyskuje pierwszeństwo przed nadjeżdżającymi pojazdami - kierowcy powinni więc go przepuścić. W przypadku przejścia sugerowanego role się odwracają. Chcąc skorzystać z takiego obiektu pieszy powinien upewnić się, że jego zachowanie nie spowoduje zagrożenia w ruchu i ustąpić pierwszeństwa nadjeżdżającym pojazdom.
***