Nie trąb, gdy ktoś tak zjeżdża z ronda. Wcale nie łamie przepisów
Rondo to teoretycznie najprostsza forma zarządzania przepływem pojazdów na skrzyżowaniu dróg. Mimo to znaczna liczba kierowców nie jest w pełni świadoma prawidłowego postępowania na takim skrzyżowaniu, co prowadzi do częstych pomyłek, które mogą skutkować kolizjami.
Spis treści:
Gdy rondo ma jedynie pojedynczy pas, kierowcy zazwyczaj nie napotykają większych trudności - proces wydaje się intuicyjny: wjeżdżają na rondo, a następnie opuszczają je wybranym zjazdem, uprzednio sygnalizując zamiar manewru. Jednakże, kiedy rondo ma więcej pasów, sytuacja staje się bardziej złożona i wprowadza część kierowców w zakłopotanie. Często nie są oni pewni, który pas wybrać, aby bezpiecznie dotrzeć do wybranego zjazdu.
W takich sytuacjach, niektórzy kierowcy próbują zjechać z ronda, poruszając się lewym, bardziej wewnętrznym pasem, co czasem może prowadzić do absurdalnych i niebezpiecznych sytuacji. Pozostali uczestnicy ruchu są zmuszeni do gwałtownego hamowania i zwracania uwagi na "zagubionego" kierowcę, co często skutkuje lawiną klaksonów i negatywnych komentarzy. Choć takie zachowanie może wydawać się chaotyczne, istotne jest, aby zrozumieć, czy faktycznie jest ono sprzeczne z obowiązującymi przepisami drogowymi.
Czy z ronda powinno się zjeżdżać tylko prawym pasem?
Sytuację w zasadzie powinien wyjaśniać jeden z przepisów zawartych w kodeksie drogowym. Mowa o art. 22 ustęp 2 prawa o ruchu drogowym, który wyjaśnia w jaki sposób powinniśmy się zachować chcąc skręcić w prawo:
Kierujący pojazdem jest obowiązany zbliżyć się do prawej krawędzi jezdni - jeżeli zamierza skręcić w prawo.
Według prostej interpretacji, jeśli chcemy skręcić w prawo powinniśmy poruszać się jak najbliżej prawej krawędzi jezdni, co w domyśle oznacza prawy pas ronda. Tak interpretuje tę sytuację również wielu naszych Czytelników. Ostatnio jeden z nich napisał:
W Polsce obowiązuje prawostronny tryb jazdy. W związku z tym żeby skręcić na skrzyżowaniu w prawo musi pan zająć skrajny prawy pas lub dojechać do prawej krawędzi jezdni, jeżeli są wydzielone pasy, dopiero wtedy może pan wykonać manewr skrętu w prawo.
Z drugiej jednak strony, skoro rondo ma dodatkowe pasy, to nie po to, aby z nich nie korzystać. Faktycznie, ograniczenie ruchu tylko do zewnętrznego pasa ruchu na rondzie zniweczyłoby główny cel tego rozwiązania drogowego, którym jest zapewnienie płynności ruchu i efektywnego wykorzystania wszystkich dostępnych pasów. Rondo ma na celu usprawnienie przepływu pojazdów z różnych kierunków bez konieczności stosowania sygnalizacji świetlnej.
Światło na tę sprawę rzuca ekspert i autor podręcznika "Przepisy ruchu drogowego z ilustrowanym komentarzem", Zbigniew Drexler, który w oparciu o cytowany powyżej art. 22 Pord wyjaśnia kwestię poruszania się na rondzie w taki sposób:
Przepisu nie można interpretować (co niekiedy się zdarza), jako zobowiązującego kierującego poruszającego się przy wyspie centralnej na skrzyżowaniu o ruchu okrężnym i zamierzającego je opuścić, do zbliżenia się najpierw do prawej krawędzi jezdni ronda i z tego miejsca wjechania na drogę wylotową. Taka interpretacja jest sprzeczna z istotą przepisu art. 22 ust. 2, dotyczącego sytuacji przed skręceniem, a więc przed wjechaniem na skrzyżowanie, natomiast już na rondzie skręcanie jest realizowane odpowiednio do jego formy, która - jak wiadomo - bywa bardzo różnorodna.
Kluczowym aspektem korzystania z wielopasowych rond jest przestrzeganie zasady, że opuszczając rondo, kierowcy nie powinni utrudniać ruchu innym uczestnikom drogowym. Oznacza to, że manewr opuszczania ronda powinien być wykonany w taki sposób, aby nie wymuszać pierwszeństwa ani nie stwarzać sytuacji zagrażających bezpieczeństwu.
Zjazd z ronda lewym pasem - co na to przepisy
Zgodnie z regulacjami prawnymi w Polsce, nie ma zakazu opuszczania ronda z lewego pasa. Oznacza to, że kierowcy mają możliwość okrążenia całego ronda prawym pasem, co może nieco zakłócać płynność ruchu, lub zjechania z niego lewym pasem. Jednakże, wybierając tę drugą opcję, kierowcy muszą być świadomi ryzyka stworzenia sytuacji niebezpiecznej, szczególnie jeśli nie ustąpią pierwszeństwa innym uczestnikom ruchu. Jeśli droga zjazdowa z ronda dysponuje dwoma pasami, i kierowca zamierza zjechać równocześnie z innym pojazdem jadącym prawym pasem ronda, powinien zachować wyjątkową ostrożność i ustąpić pierwszeństwa temu pojazdowi.
Zjazd z ronda lewym pasem jest technicznie legalny, ale jest to manewr obarczony ryzykiem i generalnie nie jest zalecany. Choć może się wydawać to sprzeczne z intuicją i zwiększać potencjalne zagrożenie, ważne jest, aby kierowcy stosowali się do powszechnie przyjętych, nawet jeśli nieformalnych, zasad poruszania się po rondach, aby zapewnić bezpieczeństwo sobie i innym.
Ogólnie przyjęte zasady obowiązujące na rondzie
Na rondzie funkcjonują pewne nieoficjalne zasady, według których, jeżeli zamierzamy skorzystać z pierwszego lub drugiego wyjazdu, powinniśmy utrzymywać się na zewnętrznym pasie. Z kolei, gdy nasz zjazd jest dalszy, wskazane jest korzystanie z wewnętrznego pasa i przejście na zewnętrzny pas tuż przed planowanym zjazdem. Ważne jest, aby każdą zmianę pasa ruchu odpowiednio sygnalizować i ustępować miejsca pojazdom już znajdującym się na pasie, na który zamierzamy się przesunąć. Przestrzeganie tych reguł gwarantuje płynny i bezpieczny przepływ ruchu na rondach.
Zasadniczo, zewnętrzny pas jest przeznaczony do szybkiego zjazdu z ronda, podczas gdy wewnętrzny pozwala na dłuższą jazdę po rondzie i zjazd w wybranym miejscu. Niemniej jednak, taka organizacja ruchu może czasami prowadzić do trudności, zwłaszcza gdy przygotowujemy się do opuszczenia ronda, a zewnętrzny pas jest zapełniony i nikt nie umożliwia włączenia się do ruchu. Takie sytuacje powodują zatory i frustrację wśród kierowców.
W celu uniknięcia tego typu problemów, idealnym rozwiązaniem są ronda turbinowe. Ich konstrukcja oraz wyraźne oznakowanie poziome sprawiają, że prawidłowe poruszanie się po nich jest znacznie prostsze i mniej podatne na kolizje. Ronda te są zaprojektowane tak, by kierowcy, stosując się do zaleceń, mogli bez problemów i bezpiecznie kontynuować jazdę.