Nie trąb, gdy ktoś tak zjeżdża z ronda. Wcale nie łamie przepisów

Krzysztof Pochłód

emptyLike
Lubię to
Lubię to
like
0
Super
relevant
0
Hahaha
haha
0
Szok
shock
0
Smutny
sad
0
Zły
angry
0
Lubię to
like
Super
relevant
3,4 tys.
Udostępnij

Rondo to teoretycznie najprostsza forma zarządzania przepływem pojazdów na skrzyżowaniu dróg. Mimo to znaczna liczba kierowców nie jest w pełni świadoma prawidłowego postępowania na takim skrzyżowaniu, co prowadzi do częstych pomyłek, które mogą skutkować kolizjami.

Zjazd z ronda lewym pasem. Co na to przepisy?
Zjazd z ronda lewym pasem. Co na to przepisy?.

Gdy rondo ma jedynie pojedynczy pas, kierowcy zazwyczaj nie napotykają większych trudności - proces wydaje się intuicyjny: wjeżdżają na rondo, a następnie opuszczają je wybranym zjazdem, uprzednio sygnalizując zamiar manewru. Jednakże, kiedy rondo ma więcej pasów, sytuacja staje się bardziej złożona i wprowadza część kierowców w zakłopotanie. Często nie są oni pewni, który pas wybrać, aby bezpiecznie dotrzeć do wybranego zjazdu.

W takich sytuacjach, niektórzy kierowcy próbują zjechać z ronda, poruszając się lewym, bardziej wewnętrznym pasem, co czasem może prowadzić do absurdalnych i niebezpiecznych sytuacji. Pozostali uczestnicy ruchu są zmuszeni do gwałtownego hamowania i zwracania uwagi na "zagubionego" kierowcę, co często skutkuje lawiną klaksonów i negatywnych komentarzy. Choć takie zachowanie może wydawać się chaotyczne, istotne jest, aby zrozumieć, czy faktycznie jest ono sprzeczne z obowiązującymi przepisami drogowymi.

Czy z ronda powinno się zjeżdżać tylko prawym pasem?

Sytuację w zasadzie powinien wyjaśniać jeden z przepisów zawartych w kodeksie drogowym. Mowa o art. 22 ustęp 2 prawa o ruchu drogowym, który wyjaśnia w jaki sposób powinniśmy się zachować chcąc skręcić w prawo:

Kierujący pojazdem jest obowiązany zbliżyć się do prawej krawędzi jezdni - jeżeli zamierza skręcić w prawo.
art. 22, ust. 2

Według prostej interpretacji, jeśli chcemy skręcić w prawo powinniśmy poruszać się jak najbliżej prawej krawędzi jezdni, co w domyśle oznacza prawy pas ronda. Tak interpretuje tę sytuację również wielu naszych Czytelników. Ostatnio jeden z nich napisał:

W Polsce obowiązuje prawostronny tryb jazdy. W związku z tym żeby skręcić na skrzyżowaniu w prawo musi pan zająć skrajny prawy pas lub dojechać do prawej krawędzi jezdni, jeżeli są wydzielone pasy, dopiero wtedy może pan wykonać manewr skrętu w prawo.

Z drugiej jednak strony, skoro rondo ma dodatkowe pasy, to nie po to, aby z nich nie korzystać. Faktycznie, ograniczenie ruchu tylko do zewnętrznego pasa ruchu na rondzie zniweczyłoby główny cel tego rozwiązania drogowego, którym jest zapewnienie płynności ruchu i efektywnego wykorzystania wszystkich dostępnych pasów. Rondo ma na celu usprawnienie przepływu pojazdów z różnych kierunków bez konieczności stosowania sygnalizacji świetlnej.

Światło na tę sprawę rzuca ekspert i autor podręcznika "Przepisy ruchu drogowego z ilustrowanym komentarzem", Zbigniew Drexler, który w oparciu o cytowany powyżej art. 22 Pord wyjaśnia kwestię poruszania się na rondzie w taki sposób:

Przepisu nie można interpretować (co niekiedy się zdarza), jako zobowiązującego kierującego poruszającego się przy wyspie centralnej na skrzyżowaniu o ruchu okrężnym i zamierzającego je opuścić, do zbliżenia się najpierw do prawej krawędzi jezdni ronda i z tego miejsca wjechania na drogę wylotową. Taka interpretacja jest sprzeczna z istotą przepisu art. 22 ust. 2, dotyczącego sytuacji przed skręceniem, a więc przed wjechaniem na skrzyżowanie, natomiast już na rondzie skręcanie jest realizowane odpowiednio do jego formy, która - jak wiadomo - bywa bardzo różnorodna.

Kluczowym aspektem korzystania z wielopasowych rond jest przestrzeganie zasady, że opuszczając rondo, kierowcy nie powinni utrudniać ruchu innym uczestnikom drogowym. Oznacza to, że manewr opuszczania ronda powinien być wykonany w taki sposób, aby nie wymuszać pierwszeństwa ani nie stwarzać sytuacji zagrażających bezpieczeństwu.

Zjazd z ronda lewym pasem - co na to przepisy

Zgodnie z regulacjami prawnymi w Polsce, nie ma zakazu opuszczania ronda z lewego pasa. Oznacza to, że kierowcy mają możliwość okrążenia całego ronda prawym pasem, co może nieco zakłócać płynność ruchu, lub zjechania z niego lewym pasem. Jednakże, wybierając tę drugą opcję, kierowcy muszą być świadomi ryzyka stworzenia sytuacji niebezpiecznej, szczególnie jeśli nie ustąpią pierwszeństwa innym uczestnikom ruchu. Jeśli droga zjazdowa z ronda dysponuje dwoma pasami, i kierowca zamierza zjechać równocześnie z innym pojazdem jadącym prawym pasem ronda, powinien zachować wyjątkową ostrożność i ustąpić pierwszeństwa temu pojazdowi.

Zjazd z ronda lewym pasem jest technicznie legalny, ale jest to manewr obarczony ryzykiem i generalnie nie jest zalecany. Choć może się wydawać to sprzeczne z intuicją i zwiększać potencjalne zagrożenie, ważne jest, aby kierowcy stosowali się do powszechnie przyjętych, nawet jeśli nieformalnych, zasad poruszania się po rondach, aby zapewnić bezpieczeństwo sobie i innym.

Ogólnie przyjęte zasady obowiązujące na rondzie

Na rondzie funkcjonują pewne nieoficjalne zasady, według których, jeżeli zamierzamy skorzystać z pierwszego lub drugiego wyjazdu, powinniśmy utrzymywać się na zewnętrznym pasie. Z kolei, gdy nasz zjazd jest dalszy, wskazane jest korzystanie z wewnętrznego pasa i przejście na zewnętrzny pas tuż przed planowanym zjazdem. Ważne jest, aby każdą zmianę pasa ruchu odpowiednio sygnalizować i ustępować miejsca pojazdom już znajdującym się na pasie, na który zamierzamy się przesunąć. Przestrzeganie tych reguł gwarantuje płynny i bezpieczny przepływ ruchu na rondach.

Zasadniczo, zewnętrzny pas jest przeznaczony do szybkiego zjazdu z ronda, podczas gdy wewnętrzny pozwala na dłuższą jazdę po rondzie i zjazd w wybranym miejscu. Niemniej jednak, taka organizacja ruchu może czasami prowadzić do trudności, zwłaszcza gdy przygotowujemy się do opuszczenia ronda, a zewnętrzny pas jest zapełniony i nikt nie umożliwia włączenia się do ruchu. Takie sytuacje powodują zatory i frustrację wśród kierowców.

W celu uniknięcia tego typu problemów, idealnym rozwiązaniem są ronda turbinowe. Ich konstrukcja oraz wyraźne oznakowanie poziome sprawiają, że prawidłowe poruszanie się po nich jest znacznie prostsze i mniej podatne na kolizje. Ronda te są zaprojektowane tak, by kierowcy, stosując się do zaleceń, mogli bez problemów i bezpiecznie kontynuować jazdę.

emptyLike
Lubię to
Lubię to
like
1724
Super
relevant
562
Hahaha
haha
282
Szok
shock
321
Smutny
sad
307
Zły
angry
175
Lubię to
like
Super
relevant
3,4 tys.
Udostępnij
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Przejdź na