Masz już nową naklejkę na szybę? To tylko 5 zł, a mandat wynosi 500 zł

Mówiło się o tym od dawna, ale wreszcie rozpoczyna się rewolucja w polskich miastach. Do tej pory mówiło się o Strefie Czystego Transportu w Krakowie, a potem w Warszawie, ale docelowo muszą one pojawić się we wszystkich polskich miastach mających ponad 100 tys. mieszkańców. Jest to jeden z kamieni milowych Krajowego Planu Odbudowy. A wszędzie tam, gdzie ustanowiona zostanie strefa, potrzebna jest odpowiednia naklejka.

Nowa naklejka kosztuje tylko 5 zł, a za jej brak grozi mandat 500 zł
Nowa naklejka kosztuje tylko 5 zł, a za jej brak grozi mandat 500 złmateriały prasowe

Strefy Czystego Transportu - zasady wjazdu

Ustanawianie Stref Czystego Transportu, zgodnie z ustawą o elektromobilności, leży w gestii samorządów. To one decydują o jej wprowadzeniu, obszarze obowiązywania, a także o tym, jakie pojazdy będą mogły poruszać się po niej. Z jednej strony daje to dużą swobodę lokalnym władzom, które mogą dostosować przepisy do własnych potrzeb. Z drugiej zaś, może prowadzić to do nieporozumień, ponieważ w każdym mieście zasady mogą być nieco inne.

Aby móc łatwo określić, który samochód ma prawo wjechania do Strefy Czystego Transportu, kierowcy dopuszczonych pojazdów, muszą mieć odpowiednie naklejki, zawierające stosowane informacje.

Przepustką uprawniającą do wjazdy na teren Strefy Czystego Transportu jest zielona naklejka, na której przewidziano na niej dwa miejsca do uzupełnienia.

Jak odczytywać naklejkę pozwalającą na wjazd do Strefy Czystego Transportu?

Na górze naklejki znajduje się pole, gdzie można wpisać rok produkcji samochodu, a na dole numery rejestracyjne. W jednej z ramek pojawi się informacja o rodzaju napędu, w ramach następujących kategorii:

  • P - to benzyna
  • D - jak diesel, to olej napędowy;
  • M - mieszanka (paliwo-olej);
  • LPG - gaz płynny (propan-butan);
  • CNG - gaz ziemny sprężony (metan);
  • LNG - gaz ziemny skroplony (metan);
  • H - wodór;
  • BD - biodiesel
  • E85 - etanol
  • 999 - inne.

Opłata za wydanie naklejki zgodnie z uchwałą nie może przekroczyć 5 zł. Za wjazd do SCT nieuprawnionym pojazdem trzeba będzie zapłacić mandat w wysokości 500 zł.

Dodajmy od razu, że ustawa przewiduje wyjątki dla niektórych samochodów.  Pojazdy, którymi poruszają się osoby niepełnosprawne będą zwolnione z zakazu wjazdu na mocy ustawy. Właściciele samochodów, którzy ukończyli co najmniej 70 lat, również nie będą objęci wymogami strefy. Po mieście bez ograniczeń będą mogły jeździć pojazdy służb mundurowych, służb ratowniczych czy pojazdy specjalne jak koparki czy food trucki.

Kiedy w Krakowie zacznie działać Strefa Czystego Transportu? Jaki obszar obejmie?

Od 1 lipca 2024 do centrum Krakowa wjadą pojazdy zasilane benzyną/LPG o minimalnej normie Euro 1. W przypadku pojazdów z silnikami Diesla, minimalna norma to Euro 2.

Natomiast od 2026 roku zakaz wjazdu do strefy (obejmującej całe miasto) samochodów benzynowych, które nie spełniają wymogów normy emisji Euro 3 (wyprodukowane przed 2000 rokiem) oraz aut z silnikiem Diesla niespełniających wymogów Euro 5 (wyprodukowane przed 2010 rokiem).

Zgodnie z zapowiedziami, Strefa Czystego Transportu obejmie cały administracyjny obszar Krakowa.

Na jakich ulicach będzie Strefa Czystego Transportu w Warszawie?

Warszawska strefa będzie funkcjonować od lipa 2024 roku. Obejmie większość Śródmieścia oraz przylegające do niego fragmenty Woli, Ochoty, Saskiej Kępy, Grochowa i Pragi. Granice strefy będą pokrywały się z głównymi drogami i liniami kolejowymi, które nie zostaną objęte strefą. Granice te wyznaczą:

  • al. Prymasa Tysiąclecia,
  • Al. Jerozolimskie,
  • ul. Kopińska,
  • ul. Wawelska,
  • al. Armii Ludowej,
  • al. Stanów Zjednoczonych,
  • ul. Wiatraczna, 
  • tory kolejowe wzdłuż północnej obwodnicy kolejowej - aż do al. Prymasa Tysiąclecia.

Strefa Czystego Transportu w Warszawie - jakie pojazdy obejmuje?

W pierwszym etapie ograniczenie na terenie SCT będzie dotyczyć pojazdów benzynowych niespełniających normy Euro 2 (starszych niż 27 lat) i pojazdów z silnikiem Diesla niespełniających normy Euro 4 (starszych niż 18 lat). Później, konsekwentnie co dwa lata, zwiększane będą wymagania dotyczące standardów emisji spalin dla aut poruszających się w strefie.

W jakich polskich miastach pojawią się Strefy Czystego Transportu?

Strefy Czystego Transportu w Krakowie i Warszawie powoli stają się faktem. To oznacza, że kierowcy starszych samochodów będą mieli coraz większy problem z wjazdem do centrum miast. Tak jak wspominaliśmy, docelowo SCT będą musiały być ustanowione w każdym mieście mającym powyżej 100 tys. mieszkańców. Już niebawem podobne plany ogłoszą włodarze kolejnych miast, takich jak Katowice, Wrocław czy Poznań.

***

Prosta droga do własnego auta
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas