Kto ma pierwszeństwo na rondzie? To zależy, czy stoi przed nim znak A-7
Szacuje się, że ruch okrężny odbywający się na rondach pozwala o 65% zredukować liczbę śmiertelnych wypadków drogowych na skrzyżowaniach. Zwiększone bezpieczeństwo to jedna z najważniejszych korzyści płynąca z ich wykorzystania.
W wielu sytuacjach możemy spotkać się ze sformułowaniem rondo, jednak w żadnych przepisach o ruchu drogowym nie funkcjonuje taki termin. Z czego to wynika? Nazwa rondo jest wykorzystywana potocznie, a określenie, którym posługujemy się w legislacji, to skrzyżowanie o ruchu okrężnym.
Żeby mieć pewność, że miejsce na drodze to skrzyżowanie o ruchu okrężnym, musi przed nim być zlokalizowany znak C-12. Jest to charakterystyczne oznakowanie przedstawiające trzy białe strzałki na okrągłym, niebieskim tle. W połączeniu ze stylem ruchu, w jakim poruszają się na takim skrzyżowaniu pojazdy, jest to prawdopodobna geneza nazwy rondo.
Jedyne przepisy, w których oficjalnie występuje termin rondo, to akty dotyczące dróg publicznych. Obowiązują one jednak nie uczestników ruchu drogowego, a podmioty odpowiedzialne za ich budowę lub modernizację. Te dokumenty w żaden sposób nie rozstrzygają, kto ma pierwszeństwo na takim skrzyżowaniu.
Skrzyżowanie z ruchem okrężnym określa znak C-12, który musi znajdować się minimum 25 metrów od wjazdu na krzyżówkę. Pierwszeństwo na rondzie określa także dodatkowy drogowskaz, który może być umiejscowiony nad rzeczonym C-12 i jest to znak oznaczony symbolem A-7.
Dodatkowym czynnikiem, który wpływa na pierwszeństwo na rondzie, jest możliwość jazdy tramwajów. W takiej sytuacji uprzywilejowana pozycja nie zawsze jest przyznawana pojazdowi szynowemu i warto poznać sytuacje, w których to samochód może przejechać przed tramwajem.
Znak pionowy A-7 jest bardzo przydatny w określeniu pierwszeństwa na rondzie. Żółty trójkąt z czerwoną ramką oznacza, że każdy wjeżdżający na skrzyżowanie o ruchu okrężnym, musi ustąpić pierwszeństwa tym uczestnikom ruchu, którzy już się na nim znajdują. Jeśli kierowca bezpiecznie wjedzie na takie skrzyżowanie, ma pierwszeństwo na rondzie aż do zjazdu z niego.
W przypadku skrzyżowań o ruchu okrężnym posiadających przynajmniej dwa pasy ruchu pojazd, który chce je opuścić, musi zjechać na prawy pas. W tym przypadku pierwszeństwo na rondzie mają te samochody i motocykle, które znajdują się właśnie na nim. Aby bezpiecznie zjechać z ronda w takiej sytuacji, należy przepuścić wszystkie pojazdy.
Znak C-12, który jest umieszczony przed każdym skrzyżowaniem o ruchu okrężnym, nie tylko informuje o zbliżaniu się do krzyżówki, ale także wskazuje na to, kto ma pierwszeństwo na rondzie. W przypadku braku dodatkowych drogowskazów mówimy o rondzie z pierwszeństwem.
W takim przypadku w uprzywilejowanej sytuacji znajdują się kierowcy, którzy dopiero wjeżdżają na skrzyżowanie o ruchu okrężnym. Wszyscy uczestnicy ruchu okrężnego, znajdujący się już na skrzyżowaniu, mają obowiązek ustąpienia pierwszeństwa przejazdu tym pojazdom, które sygnalizują chęć wjazdu na rondo.
Rondo z tramwajami Czy całkowite pierwszeństwo tramwaju na rondzie to prawda, czy mit? Mit! Oczywiście pojazd szynowy ma pierwszeństwo, gdy przed skrzyżowaniem o ruchu okrężnym znajduje się jedynie znak C-12. W takiej sytuacji nawet tramwaj nadjeżdżający z lewej strony musi być przepuszczony przez innych uczestników ruchu drogowego.
Inaczej kształtuje się sytuacja, w której przed wjazdem na skrzyżowanie o ruchu okrężnym znajdują się dwa znaki pionowe - C-12 oraz A-7. W takim przypadku motorniczy ma obowiązek ustąpić pierwszeństwa przejazdu na rondzie tym pojazdom, które już się na nim znajdują.
Uczestnicy ruchu drogowego powinni także pamiętać, że tramwaj, który już wjechał na skrzyżowanie o ruchu okrężnym, opuści rondo jako pierwszy.
Jeśli na skrzyżowaniu o ruchu okrężnym zainstalowana została sygnalizacja świetlna, to jest ona nadrzędnym czynnikiem, który decyduje o tym, kto ma pierwszeństwo na rondzie. Każdy uczestnik ruchu drogowego powinien poruszać się po drodze zgodnie z tym, co w danej chwili narzucają światła.
Warto zwrócić uwagę, że nawet w przypadku obecności sygnalizacji świetlnej, przed skrzyżowaniami z ruchem okrężnym znajdują się znaki pionowe. Wyznaczają one tzw. ogólne zasady jazdy i mają zastosowanie w każdym przypadku nieuregulowanym przez światła (drogowe np. w razie wystąpienia awarii sygnalizacji).
***