Kto ma pierwszeństwo na końcu pasa ruchu? Zależy od prędkości

Obowiązkowa od 2019 roku zasada jazdy na suwak wciąż budzi wśród kierowców wątpliwości. Tak naprawdę to, czy w danym momencie obowiązuje czy nie, zależy od sytuacji na drodze.

To czy jazda na suwak faktycznie powinna działać, zależy od prędkości.
To czy jazda na suwak faktycznie powinna działać, zależy od prędkości.123RF/PICSEL

Podczas zmiany pasa ruchu może dojść do sytuacji wymuszenia pierwszeństwa i choć zwykle tego typu kolizje nie są tragiczne w skutkach, to dochodzi do nich często. Jak powinna wyglądać zmiana pasa ruchu? Odpowiedź brzmi: to zależy. Podstawową zasadę znajdziemy oczywiście w ustawie Prawo o ruchu drogowym, mówi ona: "Kierujący pojazdem, zmieniając zajmowany pas ruchu, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdowi jadącemu po pasie ruchu, na który zamierza wjechać, z wyjątkiem ust. 4a i 4b, oraz pojazdowi wjeżdżającemu na ten pas ruchu z prawej strony." Czyli jeśli ruch odbywa się płynnie i normalnie, na drodze nie występuje zator, to kierowca, który chce zmienić pas ruchu, musi ustąpić pierwszeństwa pojazdowi, który jedzie po tym pasie, na który zamierza wjechać ten pierwszy. O czym natomiast informują rzeczone ust. 4a i 4b?

Zasada jazdy na suwak: kto ma pierwszeństwo?

Ustępy 4a brzmi:

"W warunkach znacznego zmniejszenia prędkości na jezdni z więcej niż jednym pasem ruchu w tym samym kierunku jazdy, w przypadku gdy nie istnieje możliwość kontynuacji jazdy pasem ruchu z powodu wystąpienia przeszkody na tym pasie ruchu lub jego zanikania, kierujący pojazdem poruszający się sąsiednim pasem ruchu jest obowiązany bezpośrednio przed miejscem wystąpienia przeszkody lub miejscem zanikania pasa ruchu umożliwić jednemu pojazdowi lub jednemu zespołowi pojazdów, znajdującym się na takim pasie ruchu, zmianę tego pasa ruchu na sąsiedni, którym istnieje możliwość kontynuacji jazdy"

Z kolei ustęp 4b brzmi następująco:

"w warunkach znacznego zmniejszenia prędkości na jezdni z więcej niż dwoma pasami ruchu w tym samym kierunku jazdy, w przypadku gdy nie istnieje możliwość kontynuacji jazdy dwoma pasami ruchu z powodu przeszkód na tych pasach ruchu lub ich zanikania, jeżeli pomiędzy tymi pasami ruchu znajduje się jeden pas ruchu, którym istnieje możliwość kontynuacji jazdy, kierujący pojazdem poruszający się tym pasem ruchu jest obowiązany bezpośrednio przed miejscem wystąpienia przeszkody lub miejscem zanikania pasów ruchu umożliwić zmianę pasa ruchu jednemu pojazdowi lub jednemu zespołowi pojazdów z prawej strony, a następnie jednemu pojazdowi lub jednemu zespołowi pojazdów z lewej strony".

W tym pierwszym przypadku chodzi więc o sytuację, w której zaczyna obowiązywać zasada jazdy na suwak. Ruch musi być spowolniony, a kierowcy jadący po pasie ruchu, który jest kontynuowany, muszą wpuścić przed siebie po jednym pojeździe. Kierowca pojazdu wpuszczanego też ma jednak obowiązki. Przy zmianie pasa musi zachować szczególną ostrożność, wyraźnie zasygnalizować manewr (włączyć kierunkowskaz) oraz dojechać do końca zanikającego pasa. Na drogach o więcej liczbie pasów niż dwa kierujący jadący środkowym z nich powinien najpierw wpuścić kierowcę jadącego po zanikającym pasie z prawej, a potem z lewej strony.

Zasady jazdy na suwak

  • Utrzymuj prędkość zbliżoną do pojazdów na sąsiednim pasie.
  • Zamiar zmiany pasa ruchu zasygnalizuj wcześniej kierunkowskazem.
  • Jadąc pasem, który ma kontynuację, masz obowiązek wpuścić przed siebie jeden samochód z kończącego się pasa.
  • Kierowcy z kończącego się pasa mają prawo wjechać na pas kontynuowany, ale nie mogą forsować wjazdu i stwarzać zagrożenia bezpieczeństwa.

Niestosowanie się do zasady jazdy na suwak grozi mandatem w wysokości do 500 zł oraz 10 punktami karnymi.

Korzyści z jazdy na suwak

  • Usprawnia ruch drogowy i redukuje korki.
  • Zmniejsza czas spędzony w podróży.
  • Oszczędza paliwo.
  • Zmniejsza emisję spalin.
Toyota Yaris po liftingu. Jeździłem nową, mocniejszą hybrydąINTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas