Kierowcy z kat. B mogą już korzystać z nowych uprawnień, ale muszą spełnić dwa warunki

Rosnąca popularność samochodów elektrycznych zmusiła rządzących do wprowadzenia kilku istotnych zmian w Prawie o ruchu drogowym. Powodem jest nadwaga samochodów elektrycznych i z napędem alternatywnym. Dlatego pod pewnymi warunkami posiadając prawo jazdy kategorii B możemy poruszać się samochodami o DMC wynoszącym nie 3,5 tony, a aż 4,25 tony.

Do niedawna prawo jazdy kategorii B pozwalało nam na prowadzenie pojazdów, których dopuszczalna masa całkowita (DMC) opisana w dowodzie rejestracyjnym nie przekraczała wartości 3500 kg. Jednak zmieniające się realia w motoryzacji i rosnąca popularność samochodów elektrycznych, oraz z napędem alternatywnym sprawiła, że spełniając pewne warunki i możemy prowadzić pojazd o DMC wynoszącym do 4250 kg. To ukłon w stronę kierowców samochodów elektrycznych.

Problem ciężkich baterii - elektryki z dużym zasięgiem mają dużą nadwagę

Samochody elektryczne i hybrydowe różnią się od typowych samochodów napędzanych silnikami spalinowymi nie tylko konstrukcją, ale też przede wszystkim masą. Wynika to z potrzeby utrzymania zasięgu na jednym ładowaniu na jak najwyższym poziomie. Aby auta elektryczne były pod tym względem konkurencyjne do samochodów spalinowych baterie muszą zapewniać przynajmniej kilkaset kilometrów zasięgu, a to oznacza montowanie większych akumulatorów

Reklama

Ze względu na konieczność montowania w nich dużych i bardzo ciężkich baterii elektryki są zwykle nawet o 30% cięższe niż samochody spalinowe tej samej klasy. Przykładowo: coraz popularniejsze Audi e-tron może ważyć blisko 2600 kg, co w porównaniu z również popularnym Q7 tej samej klasy z trzylitrowym dieslem waży zaledwie 2070 kg. To około 500 kg różnicy!

Nowe uprawnienia w prawie jazdy kat. B

Problem ten dotyczy jednak nie tylko samochodów osobowych, które w większości mieszczą się w limicie DMC do 3,5 tony, ale raczej dostawczaków, które ze względu na większą masę baterii muszą ograniczyć ładowność, lub decydować się na znacznie mniejsze baterie i zasięg aby utrzymać dużą ładowność. Właśnie dlatego ustawodawca wprowadził zmiany w przepisach, aby umożliwić legalne poruszanie się samochodami elektrycznymi o masie przekraczającej 3,5 tony. Tym samym dał możliwość producentom utrzymania wysokiej ładowności bez konieczności rezygnowania z większego zasięgu. Nowelizacja umożliwia kierowcy posiadającemu prawo jazdy kategorii B poruszanie się:

Prawo jazdy od dwóch lat i adnotacja w dowodzie

Zatem aby poruszać się samochodem elektrycznym lub zasilanym paliwami alternatywnymi, kierowca musi posiadać prawo jazdy kategorii B co najmniej od dwóch lat, a do tego w dowodzie rejestracyjnym pojazdu powinna pojawić się stosowna adnotacja, informująca o tym, że DMC danego samochodu przekracza wartość 3500 kg z powodu zastosowania napędu paliwami alternatywnymi. 

***

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy