Kierowcy otrzymali niedawno nowe uprawnienia. Jedni gratis, inni za 170 zł
Mało kto o tym wie, ale na początku roku kierowcy z prawem jazdy kategorii B otrzymali nowe uprawnienia. Powiązane są one z dodatkowym kodem 96, o jaki można rozszerzyć swoje uprawnienia. Co teraz zmieniły nowe przepisy?
Spis treści:
- Nowe uprawnienia dla kierowców z prawem jazdy kategorii B
- Ciągnąc przyczepę nie trzeba już obliczać stosunku 1,33:1
- Kod 96 do prawa jazdy kategorii B - jak go zdobyć?
- Przed holowaniem przyczepy sprawdź pola O.1 i O.2 w dowodzie rejestracyjnym
- Jakie pojazdy można prowadzić z prawem jazdy kategorii B?
- Czy ciągnąć przyczepę trzeba opłacić e-TOLL?
Nowe uprawnienia dla kierowców z prawem jazdy kategorii B
Dodatkowe uprawnienia, o jakich tu mówimy, odnoszą się do ograniczeń, dotyczących przyczep, jakie można ciągnąć. Każdy posiadacz prawa jazdy kategorii B może ciągnąć przyczepę, ale musi brać pod uwagę wiele ograniczeń. Częściowo można się ich pozbyć, zdobywając specjalny kod. To jak rozszerza on uprawnienia kierowcy, reguluje Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 20 maja 2016 roku w sprawie wzorów dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami (Dz.U. z 24 maja 2016 r. poz. 702).
Zgodnie z tymi zapisami, kod 96 (bo o nim mowa) umożliwia ciągnięcie przyczepy innej niż lekka samochodem o DMC wynoszącym do 3,5 tony, pod warunkiem, że masa całego zestawu pojazdów nie przekracza 4,25 t. Oprócz tego trzeba było jednak spełnić jeszcze dwa dodatkowe warunki:
- masa rzeczywista holowanej przyczepy nie przekracza rzeczywistej masy całkowitej samochodu,
- stosunek dopuszczalnej masy pojazdu do dopuszczalnej masy przyczepy nie może przekraczać 1,33:1
Dokładny zapis przepisów brzmiał tak:
W przyczepie o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, przeznaczonej do ciągnięcia przez pojazd, którego dopuszczalna masa całkowita wynosi nie mniej niż 1,33 dopuszczalnej masy całkowitej przyczepy, dopuszcza się hamulec roboczy typu bezwładnościowego (najazdowy), działający co najmniej na koła jednej osi; warunek stosuje się również do przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 5 t, zarejestrowanej po raz pierwszy przed dniem 1 stycznia 1968 r.
Nie ma co ukrywać, że wymogi były dość skomplikowane. Kierowca nie tylko musiał sprawdzić DMC samochodu i DMC przyczepy, tak by suma nie przekroczyła 4,25 t, ale musiał jeszcze wykonywać obliczenia polegające na dzieleniu DMC samochodu przez 1,33. Wynik określał masę przyczepy, jaką można było podpiąć do samochodu i zwykle była to masa o kilkaset kg mniejsza niż wynikająca z DMC zapisanego w dowodzie rejestracyjnym przyczepy.
Ciągnąc przyczepę nie trzeba już obliczać stosunku 1,33:1
Powyższe problemy odeszły w zapomnienie wraz z 1 stycznia 2023 roku, kiedy z przepisów wykreślono punkt mówiący o stosunku DMC pojazd i DMC przyczepy. Obecnie obowiązujące przepisy brzmią tak:
W przyczepie o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony dopuszcza się hamulec roboczy typu bezwładnościowego (najazdowy) działający na koła wszystkich osi. W przyczepie rejestrowanej po raz pierwszy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej do dnia 1 stycznia 2023 r. dopuszcza się hamulec roboczy typu bezwładnościowego (najazdowy) działający co najmniej na koła jednej osi; takie rozwiązanie dopuszcza się również w przyczepie o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 5 ton, zarejestrowanej po raz pierwszy przed dniem 1 stycznia 1968 r.
Tym samym, kierowca dysponujący prawem jazdy kategorii B z kodem 96 1 stycznia zyskał uprawnienia do ciągnięcia przyczepy o kilkaset kg cięższej niż wcześniej.
A jeśli dla kogoś łączne DMC zestawu samochód + przyczepa wynoszące 4,25 tony to za mało, to pozostaje mu wyrobienie kategorii B+E, dającej możliwość holowania przyczepy o DMC nawet 3,5 t, a cały zestaw może wówczas ważyć nawet 7 t.
Kod 96 do prawa jazdy kategorii B - jak go zdobyć?
Żeby zdobyć uprawnienia oznaczone kodem 96 trzeba mieć prawo jazdy kategorii B, a tym samym ukończone 18 lat. Co ciekawe, nie trzeba w tym celu odbywać żadnego kursu ani szkolenia. Do uzyskania specjalnego kodu wystarczyć zdać praktyczny egzamin państwowy.
Jedyny wydatek jaki ponosimy to wynosząca 170 zł opłata za egzamin praktyczny. Wystarczy zapłacić, zdać egzamin i możemy cieszyć się z nowych uprawnień. Przed egzaminem warto jednak poćwiczyć manewrowanie z dużą przyczepą, żeby nie mieć problemów z zaliczeniem.
Przed holowaniem przyczepy sprawdź pola O.1 i O.2 w dowodzie rejestracyjnym
Istotną rzeczą, którą powinniśmy sprawdzić przed przystąpieniem do holowania przyczepy, jest sprawdzenie pozycji O.1 i O.2 w dowodzie rejestracyjnym pojazdu. Znajdziemy tam DMC przyczepy odpowiednio z hamulcem i bez hamulca, jaką możemy podpiąć do naszego samochodu. Wartości te mogą być różne w zależności od zastosowanego silnika i należy je skonfrontować z polem F.1 dowodu rejestracyjnego przyczepy (DMC przyczepy, czyli F.1 nie może być większe niż DMC przyczepy dopuszczonej do holowania przez producenta samochodu, czyli O.1 lub O.2).
Jakie pojazdy można prowadzić z prawem jazdy kategorii B?
Wbrew pozorom prawo jazdy kat. B nie upoważnia do prowadzenia wyłącznie samochodów osobowych. Lista jest znacznie dłuższa i obejmuje:
- pojazdy samochodowe o DMC do 3,5 t
- samochody z przyczepą lekką
- samochody z przyczepą inną niż lekka
- motorowery
- motocykle z silnikiem do 125 ccm
- czterokołowce lekkie
- czterokołowce
- ciągniki rolnicze
- pojazdy wolnobieżne
Czy ciągnąć przyczepę trzeba opłacić e-TOLL?
Kierowcy samochodów osobowych ciągnący przyczepę muszą zdawać sobie sprawę, że jeśli masa własna zestawu przekracza 3,5 tony to konieczne staje się opłacenie przejazdu w systemie e-TOLL. Opłatami objęte są duże odcinki dróg krajowych, autostrad i dróg ekspresowych.
***