Jechał pod prąd tunelem na Zakopiance. Policja już go ma
Policjanci dotarli do kierowcy, który zawrócił i pojechał pod prąd tunelem na Zakopiance pod Luboniem Małym. Funkcjonariusze nie mili litości, kara była bardzo sroga. Kierowca będzie musiał odpocząć od prowadzenia, a to nie wszystkie konsekwencje jego nieodpowiedzialnej jazdy.
Spis treści:
- Zawrócił w tunelu na Zakopiance. Już stracił prawo jazdy
- Tunel pod Luboniem jest monitorowany 24h na dobę. Nic się nie ukryje
- Nadzór nad tunelem kosztuje ponad milion zł miesięcznie
- Jakie zachowanie jest zabronione podczas jazdy tunelem?
- Jaki mandat za nieprawidłową jazdę w tunelu?
- Jak prawidłowo zachowywać się tunelu?
Kilka dni temu GDDKiA opublikowała nagranie z kamer monitoringu zamontowanych w tunelu pod Luboniem Małym na popularnej Zakopiance. Na filmie widać, jak kierowca samochodu osobowego najpierw zatrzymał się w tunelu, a następnie zawrócił i pojechał pod prąd, ignorując innych kierowców, którzy dawali mu znaki ostrzegawcze światłami.
Następnie kierowca wyjechał z tunelu i zjechał z drogi na pobliskim zjeździe.
Jazda pod prąd drogą ekspresową to zachowanie skrajnie niebezpieczne. Nic więc dziwnego, że powiadomieni przez GDDKiA policjanci z Jordanowa wzięli się do pracy i szybko ustalili personalia nieodpowiedzialnego kierowcy.
Zawrócił w tunelu na Zakopiance. Już stracił prawo jazdy
Jak się okazało, za kierownicą Renault siedział 35-letni mieszkaniec powiatu suskiego. Usłyszał on już trzy zarzuty dotyczące popełnienia popełnienia trzech wykroczeń tj. zawracania w tunelu, jazdy "pod prąd" oraz stworzenia zagrożenia w ruchu drogowym.
Za zawracanie w tuneli i jazdę po prąd kierowca otrzymał 30 punktów karnych, co oznacza, że wobec przekroczenia limitu punktowego, jego prawo jazdy zostało zatrzymane.
Ale to nie wszystkie konsekwencje, jakie czekają 35-latka. Ze względu na stworzenie zagrożenia w ruchu drogowym policjanci zdecydowali o skierowaniu sprawy do sądu i to właśnie sąd wyznaczy karę dla kierowcy. Maksymalnie może ona wynieść do 30 tys. zł grzywny, dodatkowo może zostać nałożony zakaz prowadzenia samochodów do trzech lat.
Tunel pod Luboniem jest monitorowany 24h na dobę. Nic się nie ukryje
Tunel pod Luboniem Małym w ciągu ekspresowej Zakopianki oddano do użytku w listopadzie ubiegłego roku. Wraz z tunelem powstało Centrum Zarządzania Tunelem, czyli miejsce, z którego jest prowadzony nadzór na funkcjonowaniem i bezpieczeństwem tunelu. Wybudowano je przy węźle Skomielna.
Centrum Zarządzania Tunelem (CZT), pracuje 24 godziny na dobę 7 dni w tygodniu. Obraz z kamer zapisywany jest przez system monitoringu. Każde zatrzymanie pojazdu czy też pojawienie się pieszego wzbudza alarm, więc to nie jest tak, że operator sam musi dostrzec niewłaściwie zachowanie kierujących.
W centrum znajduje się m.in. ściana wizyjna, która pozwala na stały monitoring, centrala PPOŻ, stacja operatorska łączności alarmowej oraz stacje mikrofonowe DCS (Digital Communication System), w tym też stacje dla straży pożarnej. Dyspozytorzy Centrum mają również dostęp do paneli sterowania wentylacją w trybie pożarowym, rozdzielni zasilania dyspozytorni czy też zasilacza napięcia bezprzewodowego.
Nadzór nad tunelem kosztuje ponad milion zł miesięcznie
Samo utrzymanie tunelu kosztuje fortunę. Już w październiku ubiegłego roku GDDKiA podpisała umowę na kompleksowe utrzymanie systemów bezpieczeństwa i urządzeń obsługi tunelu pod Luboniem Małym. Przez dwa najbliższe lata zadania te będzie wykonywać konsorcjum firm Voltar System i Wasko, które otrzymają wynagrodzenie w wysokości 28 milionów zł. To oznacza, że sam nadzór na tunelem będzie kosztował grubo ponad milion zł miesięcznie.
W ramach tego wynagrodzenia wykonawca będzie musiał na bieżąco eksploatować, serwisować i konserwować szereg systemów infrastruktury tunelu. W obiekcie pod Luboniem Małym, jak i przynależnych budynkach, dwóch stacji transformatorowych i dwóch stacji wentylatorowych, zainstalowano wiele różnych systemów, m.in.:
- zasilania elektroenergetycznego podstawowego i awaryjnego,
- kompleksowego oświetlenia, wentylacji, pomiaru CO, NO i widoczności,
- detekcji i sygnalizacji pożaru,
- łączności alarmowej i technicznej,
- łączności radiowej, nagłośnienia,
- sterowania i zarządzania tunelem,
- wyposażenia komunikacyjnego,
- monitoringu wizyjnego i detekcji, kontroli dostępu,
- zapobiegania gołoledzi.
Jakie zachowanie jest zabronione podczas jazdy tunelem?
Podczas jazdy w tunelu zabrania się:
- zatrzymywania
- cofania
- zawracania
- jazdy pod prąd
Ponadto kierowca w tunelu takim jak na Zakopiance (czyli znajdującym się poza obszarem zabudowanym i mającym ponad 500 m długości), muszą zachować minimalny odstęp:
- 50 m od kolejnego samochodu, jeśli prowadzi się autobus lub pojazd o DMC nieprzekraczającej 3,5 t;
- 80 m, jeśli jedzie się pojazdem o specyfikacji innej niż wymieniona powyżej.
Z kolei przepisy nie wymagają, aby podczas przejazdu przez tunel używać świateł mijania - wystarczą te do jazdy dziennej. Zdecydowanie jednak odradzamy taką jazdę - przy światłach dziennych tył naszego samochodu nie jest w żaden sposób oświetlony, przez co inni kierujący zauważą nas później, niż by mogli.
Jaki mandat za nieprawidłową jazdę w tunelu?
GDDKiA przypomina, że każdy taki przypadek jest zgłaszany policji i kierujący muszą liczyć się z otrzymaniem kary za swoje nieodpowiedzialne zachowanie.
Taryfikator przewiduje następujące mandaty:
- zawracanie w tunelu - wysokości 200 zł oraz 5 punktów karnych;
- cofanie w tunelu - 200 zł oraz 2 punkty karne;
- nieuzasadnione zatrzymanie w tunelu - grzywna w wysokości 200 zł oraz 1 punkt karny;
- jazda bez świateł (przynajmniej dziennych) w tunelu - 200 zł oraz 4 punkty karne.
- jazda pod prąd drogą ekspresową lub autostradą - 2000 zł i 15 punktów karnych
Jak prawidłowo zachowywać się tunelu?
GDDKiA opublikowała specjalnie wideo wyjaśniające tę kwestię:
***