Jakie jest obowiązkowe wyposażenie roweru? Bez tego nie wyjeżdżaj
Sezon rowerowy trwa w najlepsze, ale nie wszyscy rowerzyści zdają sobie sprawę, że każdy rower musi mieć obowiązkowe wyposażenie, o które powinien zadbać rowerzysta, a nie producent, tak jak to ma miejsce w przypadku samochodów. Co jest potrzebne do roweru i które elementy są obowiązkowe, by nie narażać się na mandat?
Rower to, wg ustawy Prawo o ruchu drogowym, “pojazd o szerokości nieprzekraczającej 0,9 m poruszany siłą mięśni osoby jadącej tym pojazdem; rower może być wyposażony w uruchamiany naciskiem na pedały pomocniczy napęd elektryczny zasilany prądem o napięciu nie wyższym niż 48 V o znamionowej mocy ciągłej nie większej niż 250 W, którego moc wyjściowa zmniejsza się stopniowo i spada do zera po przekroczeniu prędkości 25 km/h." W teorii więc wspomaganie elektryczne nie może działać przy prędkość powyżej 25 km/h.
W ustawie PoRD czytamy również, że “pojazd uczestniczący w ruchu ma być tak zbudowany, wyposażony i utrzymany, aby korzystanie z niego nie zagrażało bezpieczeństwu osób nim jadących lub innych uczestników ruchu, nie naruszało porządku ruchu na drodze i nie narażało kogokolwiek na szkodę". Te przepisy dotyczą nie tylko pojazdów silnikowych, ale także rowerów.
Rower (oraz wózek rowerowy), zgodnie z zapisami w Dzienniku Ustaw o warunkach technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia, powinien z przodu mieć co najmniej jedno światło pozycyjne o barwie białej lub żółtej selektywnej, a z tyłu co najmniej jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt oraz co najmniej jedno światło pozycyjne barwy czerwonej. Mówiąc po ludzku - z przodu rower powinien mieć lampkę, a z tyłu i odblask i lampkę. W przypadku świateł pozycyjnych nie muszą być one zamontowane na rowerze, kiedy kierujący nie jest zobowiązany do ich używania. Czyli w dzień można poruszać się rowerem bez lampek (ale z czerwonym odblaskiem z tyłu).
Kolejnym obowiązkowym elementem wyposażenia jest dzwonek lub inne urządzenie ostrzegawcze o “nieprzeraźliwym dźwięku", jak zapisano w ustawie. Ostatnim obowiązkowym elementem roweru jest przynajmniej jeden działający hamulec. W przypadku rowerów i wózków rowerowych, których konstrukcja uniemożliwia rowerzyście wyciągnięcie ręki w celu sygnalizacji skrętu, istotne jest także wyposażenie roweru w kierunkowskazy.
Policjant, który zatrzyma rowerzystę po zmroku lub w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza (deszcz, mgła) bez odpowiedniego oświetlenia, może nałożyć na niego mandat w wysokości od 20 do 500 zł. Taka sama grzywna grozi za jazdę bez sprawnego hamulca, a nawet bez dzwonka. Tyle teorii, w praktyce oczywiście wygląda to zupełnie inaczej i poza specjalnymi akcjami, podczas których policja zwraca szczególną uwagę na rowerzystów, raczej rzadko zdarza się, by policjanci sprawdzali obowiązkowe wyposażenie rowerów. Zwykle kontrola jest przeprowadzana po tym, jak rowerzysta doprowadzi do kolizji czy potrącenia.
Kupując rower warto wyposażyć się w elementy poprawiające bezpieczeństwo i komfort. Absolutną podstawą jest kask, którego prawo co prawda nie wymaga, ale w razie upadku czy kolizji z innym pojazdem, może uchronić przed poważnymi obrażeniami. Za jazdę z telefonem w ręce, podobnie jak w przypadku samochodu, rowerzysta naraża się na mandat w wysokości do 500 zł, warto zatem, chcąc korzystać na przykład z nawigacji w telefonie podczas jazdy, wyposażyć rower w uchwyt na smartfon. Gdy rower ma służyć do przewozu dzieci, to należy pamiętać, że za jazdę bez fotelika z dzieckiem w wieku do 7 lat policja może ukarać mandatem w wysokości 50 zł - bardziej istotne niż kara finansowa jest jednak to, że takie zachowanie urąga wszelkim standardom bezpieczeństwa.