Jaka jest dopuszczalna prędkość na drodze ekspresowej? Pułapka w przepisach

Zdecydowana większość osób uważa, że na drodze ekspresowej można jechać z prędkością 120 km/h. Co do zasady jest to prawda. Jednak w przepisach jest również zawartych wiele odstępstw od tej reguły. Warto je znać, by nie narazić się na wysoki mandat.

Najczęstszym tłumaczeniem kierowców podczas kontroli drogowej z powodu prędkości są teksty o tym, że śpieszą się, nie zauważyli ograniczenia, lub myśleli, że na danym odcinku można jechać szybciej. Żadne z tych tłumaczeń nie zwalnia kierowców z przestrzegania przepisów oraz ograniczeń, dlatego warto przypomnieć sobie najważniejsze limity prędkości i najczęściej występujące ograniczenia na polskich drogach.

Ograniczenia prędkości na polskich drogach

Limit prędkości w terenie zabudowanym wynosi obecnie 50 km/h, chyba, że znaki wskazują inaczej. Co ważne limit ten obecnie obowiązuje przez całą dobę. Jeszcze kilka lat temu inny limit obowiązywał w ciągu dnia, a inny w godzinach nocnych (od 23 do 5 rano można było jechać 60 km/h). Ta zasada została zniesiona w 2021 roku.

Reklama

Poza terenem zabudowanym, na drogach jednojezdniowych dwukierunkowych można poruszać się z prędkością 90 km/h. Na drogach dwujezdniowych dwukierunkowych, o dwóch pasach ruchu można jechać maksymalnie 100 km/h.

Ograniczenia prędkości na drodze ekspresowej i autostradzie

Dopuszczalna prędkość na polskich autostradach wynosi 140 km/h. Na drogach ekspresowych limit prędkości zależy przede wszystkim od konstrukcji drogi, co często powoduje, że nieświadomi kierowcy przekraczają prędkość.

Jeśli droga ekspresowa jest dwujezdniowa i dwukierunkowa maksymalna prędkość jest ograniczona do 120 km/h. Błąd popełniają jednak kierowcy, którzy z taką prędkością poruszają się po drogach ekspresowych jednojezdniowych, bowiem w takim przypadku prędkość jest ograniczona do 100 km/h.

Inne limity dla zespołów pojazdów

Opisane powyżej prędkości dotyczą samochodów do 3,5 tony (osobowych i ciężarowych) i motocykli, a pozostałe pojazdy i zespoły pojazdów podlegają pod zupełnie inne ograniczenia:

  • Autobusy: 100 km/h na autostradzie i drodze ekspresowej, 90 w terenie niezabudowanym, 50 w terenie zabudowanym
  • Ciężarówki: 80 km/h na autostradach, drogach ekspresowych i zwykłych, 50 w terenie zabudowanym
  • Zespoły pojazdów (np. samochody z przyczepą): 80 km/h na autostradach i drogach ekspresowych, 70 na zwykłych, 50 w terenie zabudowanym

Taryfikator mandatów za prędkość

Od września 2022 znacznie wzrosły kary za przekroczenie prędkości, co oznacza, że każde takie wykroczenie kosztuje kierowcę znacznie więcej. Oto obowiązujący taryfikator mandatów za przekroczenie prędkości:

  • do 10 km/h - 50 zł i 1 pkt karny,
  • o 11-15 km/h - 100 zł i 2 pkt karne,
  • o 16-20 km/h - 200 zł i 3 pkt karne,
  • o 21-25 km/h - 300 zł i 5 pkt karnych,
  • o 26-30 km/h - 400 zł i 7 pkt karnych,
  • o 31-40 km/h - 800 zł i 9 pkt karnych,
  • o 41-50 km/h - 1000 zł i 11 pkt karnych,
  • o 51-60 km/h - 1500 zł i 13 pkt karnych,
  • o 61-70 km/h - 2000 zł i 14 pkt karnych,
  • od 71 km/h - 2500 zł i 15 pkt karnych.

W 2022 roku weszła też w życie zasada recydywy, czyli podwójnej stawki mandatu dla kierowcy, który popełnił drugi raz to samo wykroczenie w ciągu dwóch lat. Do recydywy nie łapią się lżejsze przewiny, czyli przekroczenie prędkości o maksymalne 30 km/h. Oto stawki za większe przekroczenia:

  • o 31-40 km/h - 1600 zł i 9 pkt karnych,
  • o 41-50 km/h - 2000 zł i 11 pkt karnych,
  • o 51-60 km/h - 3000 zł i 13 pkt karnych,
  • o 61-70 km/h - 4000 zł i 14 pkt karnych,
  • od 71 km/h - 5000 zł i 15 pkt karnych.
INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: dopuszczalna prędkość | przepisy ruchu drogowego
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy