Jak używać kierunkowskazów na pierwszeństwie łamanym? Podpowiedź - na odwrót
Skrzyżowania z pierwszeństwem łamanym wywołują chaos na polskich drogach, chociaż w dość obrazowy sposób opisują je znaki pionowe, które wskazują drogę główną oraz drogę lub drogi podporządkowane.. Szczególnie problematyczna staje się sytuacja, gdy na drodze podporządkowanej pojawiają się dwa pojazdy jednocześnie. Kto ma pierwszeństwo? Kiedy włączyć kierunkowskaz? I czy w ogóle trzeba włączać kierunkowskaz na skrzyżowaniu z pierwszeństwem łamanym?

Spis treści:
Czym jest skrzyżowanie z pierwszeństwem łamanym?
Pierwszeństwo łamane to potoczne określenie skrzyżowania, na którym droga z pierwszeństwem nie biegnie prosto, lecz skręca w prawo lub lewo. Takie miejsce rozpoznamy po znakach drogowych - D-1 (droga z pierwszeństwem) lub A-7 (ustąp pierwszeństwa) uzupełnionych tabliczką T-6, która pokazuje przebieg drogi głównej.
Na tabliczce gruba linia oznacza drogę z pierwszeństwem, a cienkie linie to drogi podporządkowane. To właśnie ten układ paradoksalnie sprawia, że wielu kierowców traci orientację i nie wie, jak się zachować, szczególnie w wypadku tych, którzy nadjeżdżają na skrzyżowanie z dróg podporządkowanych.
Jak zachować się jadąc drogą podporządkowaną?
Podstawowa zasada jest prosta - pojazdy na drodze głównej mają zawsze pierwszeństwo, niezależnie od tego, czy jadą zgodnie z jej przebiegiem, czy opuszczają ją. Kierowcy wjeżdżający z dróg podporządkowanych muszą poczekać, aż droga główna będzie wolna.
Problem pojawia się, gdy dwa samochody jednocześnie dojeżdżają do skrzyżowania z dróg podporządkowanych. W takiej sytuacji, po upewnieniu się, że droga główna jest pusta, między pojazdami z dróg bocznych obowiązuje zasada prawej ręki. Kierowca, który ma drugiego uczestnika ruchu po swojej prawej stronie, musi go przepuścić.
Dlaczego kierowcy popełniają błędy przy pierwszeństwie łamanym?
Najwięcej nieporozumień wynika z nieprawidłowej interpretacji przebiegu drogi głównej. Niektórzy kierowcy mylnie sądzą, że skoro droga główna skręca, to jadący nią prosto tracą pierwszeństwo. To błędne rozumowanie - pierwszeństwo wynika z typu drogi, a nie z kierunku jazdy.
Kolejnym problemem jest brak komunikacji między kierowcami. Gdy pojazd na drodze głównej nie sygnalizuje swoich zamiarów kierunkowskazem, kierowcy z dróg podporządkowanych nie wiedzą, czy zamierza on jechać prosto czy skręcić zgodnie z przebiegiem drogi głównej.
Kiedy używać kierunkowskazu na skrzyżowaniu łamanym?
Przepisy są jednoznaczne, choć wielu kierowców je błędnie interpretuje. Artykuł 22.5 Prawa o ruchu drogowym stanowi, że kierujący pojazdem jest obowiązany sygnalizować zamiar zmiany kierunku jazdy. Na skrzyżowaniu z pierwszeństwem łamanym oznacza to, że:
- Kierowca jadący zgodnie z przebiegiem drogi głównej (czyli skręcający) musi włączyć kierunkowskaz.
- Kierowca opuszczający drogę główną jadąc prosto nie włącza kierunkowskazu, bo nie zmienia kierunku jazdy.
- Kierowcy z dróg podporządkowanych używają kierunkowskazów zgodnie z zamierzonym kierunkiem jazdy.
Błędne jest przekonanie, że jadąc "zgodnie z pierwszeństwem" nie trzeba sygnalizować manewru. Równie nieprawidłowe jest włączanie kierunkowskazu przy jeździe na wprost tylko dlatego, że opuszcza się drogę główną.
Kluczem jest zrozumienie, że na każdym skrzyżowaniu, niezależnie od przebiegu drogi głównej, mamy trzy możliwe kierunki jazdy: prosto, w lewo i w prawo. To od faktycznego kierunku jazdy, a nie od przebiegu drogi głównej, zależy użycie kierunkowskazu.
Jadąc drogą główną należy obserwować znaki i tabliczki pokazujące jej przebieg. Jeśli zamierzamy jechać zgodnie z tym przebiegiem, a wymaga to skrętu - włączamy kierunkowskaz. Jeśli jedziemy prosto - nie sygnalizujemy, nawet gdy opuszczamy drogę. W miejscu przecięcia dwóch dróg z pierwszeństwem priorytet otrzymuje pojazd, który kontynuuje jazdę swoim torem, nie zmieniając kierunku. Innymi słowy, jeśli oba pojazdy jadą drogą z pierwszeństwem, ten który skręca musi ustąpić miejsca temu, który jedzie prosto.
Wjeżdżając z drogi podporządkowanej trzeba najpierw upewnić się, że droga główna jest wolna. Dopiero potem zastosować zasadę prawej ręki względem innych pojazdów z dróg bocznych. Pamiętajmy też o prawidłowej sygnalizacji swoich zamiarów.