Reklama

Do 100 zł za wymyślenie pytania. Rząd szykuje nowe testy na prawo jazdy

Rząd bierze się za pytania egzaminacyjne na prawo jazdy. Zaproponowana właśnie nowelizacja przepisów skutkować ma lepszym nadzorem nad ich tworzeniem. Chodzi o to, by uniknąć wpadek i błędów w państwowej bazie pytań, które mogą rzutować na wynikach egzaminów.

21 października w Rządowym Centrum Legislacji opublikowano projekt rozporządzenia w sprawie "komisji do spraw weryfikacji i rekomendacji pytań egzaminacyjnych". Przypominamy, że za opracowanie pytań egzaminacyjnych odpowiada w Polsce komisja powołana i nadzorowana przez Ministra Infrastruktury.

Po co zmiany w pytaniach na prawo jazdy?

Chodzi o dostosowanie rozporządzenia do zmian w Ustawie o kierujących pojazdami. Przykładowo zmiany w ust. 6-9 w art. 57 Ustawy o kierujących pojazdami powodują uchylenie możliwości umieszczania w katalogu pytań scenariuszy, wizualizacji i opisów do pytań przekazywanych przez podmioty zewnętrzne i prywatne.

Reklama

Ponadto projekt uwzględnia też rozszerzenie katalogów pytań egzaminacyjnych o pytania stosowane również na testach kwalifikacyjnych, o których mowa w art. 39b ust. 3 Ustawy o transporcie drogowym.

Mówiąc wprost - zniknąć ma możliwość zlecenia opracowania pytań przez osoby spoza komisji, a chętni ubiegający się o prawo jazdy kategorii C lub D mogą się spodziewać nowych pytań, które do tej pory występowały jedynie w ramach testów kwalifikacji zawodowej.

Kto tworzy pytania na prawo jazdy?

W dokumencie czytamy m.in., że komisja opracowująca pytania na prawo jazdy składać ma się z 31 członków. Chodzi o:

  • 6 osób posiadających uprawnienia egzaminatora w zakresie prawa jazdy kategorii A, B, C i D albo A, B i C, oraz co najmniej trzyletnie doświadczenie w przeprowadzaniu egzaminów państwowych,
  • 6 osób posiadających uprawnienia instruktora, w zakresie prawa jazdy kategorii A, B, C i D albo A, B i C, oraz co najmniej trzyletnie doświadczenie w szkoleniu osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami,
  • 3 osoby posiadające uprawnienia instruktora techniki jazdy w zakresie prawa jazdy kategorii A, B, C i D od co najmniej trzech lat,
  • 5 osób będących również specjalistami co najmniej w zakresie ruchu drogowego, bezpieczeństwa ruchu drogowego lub transportu drogowego, posiadających doświadczenie w kierowaniu pojazdem.

Mowa jest również o innych specjalistach w dziedzinie działalności powiązanej z tematyką ruchu drogowego, bezpieczeństwa ruchu drogowego lub transportu drogowego. Ściślej chodzi o:

  • 2 osoby posiadające uprawnienia w zakresie medycyny ratunkowej,
  • 2 osoby posiadające ukończone studia wyższe w zakresie psychologii,
  • 2 osoby posiadające ukończone studia wyższe na kierunku obejmującym swoim zakresem wiedzę i umiejętności z zakresu dydaktyki i metodyki,
  • 1 osobę posiadającą znajomość języka angielskiego udokumentowaną certyfikatem na poziomie co najmniej C1,
  • 1 osobę posiadająca znajomość języka niemieckiego udokumentowana certyfikatem na poziomie co najmniej C1,
  • 1 osobę posiadająca znajomość języka ukraińskiego lub rosyjskiego udokumentowaną certyfikatem na poziomie co najmniej C1,
  • 2 osoby znające polski język migowy.

Ile zarabiają osoby, które tworzą pytania na prawo jazdy?

Jak czytamy w projekcie, członkowi komisji przysługuje wynagrodzenie za opracowanie jednego pytania egzaminacyjnego w wysokości:

  • 100 zł - za opracowanie pytania z wizualizacją w postaci filmu,
  • 50 zł - za opracowanie pytania bez wizualizacji albo z wizualizacją w postaci zdjęcia.

Oprócz tego członkowi komisji przysługuje też wynagrodzenie za tłumaczenie jednego pytania egzaminacyjnego w wysokości 10 zł. Taka sama stawka przewidziana została również dla członków komisji weryfikującej pytania opracowane przez innych.

Warto dodać, że w kwestii wynagrodzenia nic się nie zmieniło - stawki są takie same, jak do tej pory. Zgodnie z projektem nowe przepisy dotyczące działania komisji zacząć mają obowiązywać 5 grudnia bieżącego roku.

***

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: egzamin na prawo jazdy

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy