Czy trzeba przepuszczać autobus ruszający z przystanku? A to zależy

Autobus wyjeżdżający z przystanku czy samochód - który z tych pojazdów ma pierwszeństwo? Kierowcy bardzo często mają problem podczas takiej sytuacji na drodze. Odpowiedź na to pytanie bardzo szybko znajdziemy w ustawie Prawo o ruchu drogowym.

Czy trzeba przepuszczać autobus ruszający z przystanku?
Czy trzeba przepuszczać autobus ruszający z przystanku?Piotr MoleckiEast News

Na początku warto doprecyzować, że chodzi o przepisy obowiązujące w terenie zabudowanym (oznaczonym znakiem D-42). To istotna kwestia, ponieważ stosowanie poniższych zasad poza obszarem zabudowanym mogłoby być bardzo niebezpieczne.

Autobus rusza z przystanku - kto ma pierwszeństwo?

Żeby znaleźć odpowiedź na pytanie, który pojazd ma pierwszeństwo w sytuacji, gdy autobus włącza się do ruchu, trzeba zajrzeć do art. 18 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Znajdziemy tam fragment poświęcony tej kwestii:

Kierujący pojazdem, zbliżając się do oznaczonego przystanku autobusowego (trolejbusowego) na obszarze zabudowanym, jest obowiązany zmniejszyć prędkość, a w razie potrzeby zatrzymać się, aby umożliwić kierującemu autobusem (trolejbusem) włączenie się do ruchu, jeżeli kierujący takim pojazdem sygnalizuje kierunkowskazem zamiar zmiany pasa ruchu lub wjechania z zatoki na jezdnię.

Kierowca, który zauważy autobus stojący w zatoce i obsługujący pasażerów, nie powinien za wszelką cenę przyspieszać, żeby znaleźć się przed nim. Jest to przede wszystkim kwestia bezpieczeństwa - pasażerowie mogą się pojawić w takiej sytuacji dosłownie wszędzie i w ostatniej chwili przekroczyć jezdnię, nawet w miejscu niedozwolonym.

Dlatego dla świętego spokoju i bezpieczeństwa warto przestrzegać przepisu mówiącego o obowiązku zwalniania przed przystankiem, gdy w zatoczce znajduje się autobus.

Czy autobus ma bezwzględne pierwszeństwo?

Warto pamiętać, że kierowca autobusu, który chce opuścić zatokę przy przystanku i włączyć się do ruchu, nie ma bezwzględnego pierwszeństwa przed samochodami poruszającymi się główną drogą. Ta kwestia została wyjaśniona w art. 18 ust. 2:

Kierujący autobusem (trolejbusem), o którym mowa w ust. 1, może wjechać na sąsiedni pas ruchu lub na jezdnię dopiero po upewnieniu się, że nie spowoduje to zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Oczywiście zdarzają się sytuacje, gdy kierowca autobusu włączy kierunkowskaz w momencie, że kierowca samochodu nie będzie miał szansy na wyhamowanie. W takiej sytuacji kierowca autobusu powinien przepuścić kierowcę osobówki. Jeśli miejsca jest wystarczająco, żeby spokojnie wytracić prędkość przed zatoczką, kierowca autobusu może wtedy wykorzystać pierwszeństwo przed innymi pojazdami.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas