Czy policja może mierzyć prędkość zza krzaka? Kiedyś nie, a teraz?

Jeszcze do niedawna policjanci kontrolujący kierowców na drodze musieli ustawić się tak by być widocznymi z drogi, a zatrzymywać mogli w miejsca dozwolonych, gdzie zatrzymany samochód nie będzie utrudniał jazdy innym uczestnikom ruchu drogowego i nie powodował niebezpieczeństwa. Często stanowiło to zarzewie sporu między funkcjonariuszami a kierowcami. A jak to wygląda teraz? Czy policjanci mogą chować się za krzakami lub za budynkami i mierzyć prędkość z ukrycia?

Jeszcze do listopada 2019 roku policjantów obowiązywały inne procedury jeśli chodzi o ustawianie się do kontroli drogowej. 7 listopada 2019 r. wprowadzono jednak znowelizowane przepisy dotyczące kontroli drogowych. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie kontroli ruchu drogowego zajęło się bardziej precyzyjnym określeniem zasad i procedur obowiązujących podczas kontroli drogowej, zwłaszcza tych które wcześniej budziły wątpliwości i kontrowersje.

Kiedyś policjanci mogli zatrzymywać się tylko w miejscach dozwolonych

Zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami radiowóz policyjny mógł zatrzymywać się w miejscach niedozwolonych tylko w wyjątkowych sytuacjach, na przykład wtedy kiedy podejmował interwencję. Takie zatrzymanie wymagało jednak włączenia sygnałów świetlnych, aby radiowóz był dobrze widoczny. To oznaczało, że podczas zwyczajnego ustawiania radiowozu w celu przeprowadzenia kontroli drogowej kierowców policjanci nie mogli zatrzymywać się w niedozwolonych miejscach, więc tzw. chowanie się za krzakami było nielegalne. Mówił o tym miedzy innymi paragraf 17 ust. 4 Zarządzenia Komendanta Głównego Policji w sprawie przeprowadzania kontroli drogowych:

Gdzie policjant może ustawić radiowóz?

Reklama

Nowe przepisy wprowadziły zmianę, która teraz pozwala policjantom zatrzymywać radiowóz w miejscach niedozwolonych, ale pod warunkiem, że jego ustawienie nie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego. 

Co więcej, zmiany te dotyczą zarówno radiowozów oznakowanych, jak i nieoznakowanych. Nowe przepisy wytrąciły więc argument kierowcom, którzy mieli - bądź co bądź słuszne - zastrzeżenia co do miejsca zatrzymania policjantów.

Czy radiowóz kontrolujący prędkość musi mieć włączone sygnały?

Wielu kierowców ma również wątpliwości co do tego, czy radiowóz kontrolujący prędkość musi mieć włączone sygnały świetlne podczas postoju. Obecnie, zgodnie z rozporządzeniem radiowóz nie musi mieć włączonych sygnałów świetlnych ani podczas postoju w miejscu dozwolonym, a sygnały świetlne powinien mieć właczone tylko wtedy, gdy zatrzymuje pojazd do kontroli w miejscu niedozwolonym lub na jezdni, gdzie może powodować niebezpieczeństwo:

Radiowóz to pojazd specjalny, i choć gdy nie ma włączonych sygnałów świetlnych ani dźwiękowych nie jest w myśl rozumienia przepisów pojazdem uprzywilejowanym, może zatrzymywać się w miejscach niedozwolonych bez konieczności używania tych sygnałów, kiedy policjanci będący na służbie prowadzą w danym momencie czynności służbowe, a do takich możemy zaliczyć na przykład interwencję (która nie zawsze wymaga użycia sygnałów, czasem wymaga dyskrecji) lub kontrolę drogową. 

Jeśli radiowóz używa sygnałów dźwiękowych i świetlnych, oznacza to że staje się pojazdem uprzywilejowanym i tak też należy go traktować.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy