Czy można objeżdżać rondo prawym pasem? To przerasta polskich kierowców
Rondo, czyli skrzyżowanie o ruchu okrężnym to proste rozwiązanie, którego zadaniem jest upłynnić ruch na zwykle zatłoczonych skrzyżowaniach. Jest stosowane na całym świecie, ale nie zawsze jest skuteczne. Kierowcy często mają problem z poruszaniem się na tego typu skrzyżowaniach i nie wiedzą, którym pasem powinni jechać. Z tego powodu często wybierają skrajny prawy pas znacznie utrudniając ruch. Czy grozi za to mandat?
Najprostszą formą skrzyżowania o ruchu okrężnym jest rondo składające się z jednego pasa. Na takich skrzyżowaniach kierowcy nie powinni mieć większego problemu z orientacją - mogą poruszać się tylko po jednym pasie i zjechać w wybranym momencie. Oczywiście przed zjazdem z ronda powinni zasygnalizować zamiar prawym kierunkowskazem (przed wjazdem nie używamy kierunkowskazów).
Znacznie więcej problemów sprawiają kierowcom ronda o dwóch lub więcej pasach. Choć w założeniu powinny one znacznie upłynniać ruch i poprawiać przepustowość skrzyżowań, często prowadzą do utrudnień wynikających z kuriozalnych sytuacji. Niestety kierowcy wciąż nie wiedzą jak zachować się na tego typu skrzyżowaniach i popełniają błędy nierzadko prowadzące do kolizji lub spowolnienia ruchu na skrzyżowaniu.
Jazda po rondzie rządzi się jednak pewnymi niepisanymi, ale ogólnie przyjętymi zasadami o których nie wszyscy wiedzą. Warto zatem je przypomnieć:
- prawym pasem na rondzie poruszamy się jeśli zamierzamy zjechać z ronda na pierwszym lub drugim zjeździe
- lewym pasem ronda (w przypadku ronda dwupasmowego) poruszamy się wtedy, gdy zamierzamy zjechać z ronda na trzecim i kolejnych zjazdach
- pas zmieniamy (z lewego na skrajny prawy) dopiero wtedy gdy zbliżamy się do naszego zjazdu
- jeśli zamierzamy zmienić pas powinniśmy zasygnalizować to odpowiednim kierunkowskazem oraz ustąpić pierwszeństwa pojazdów znajdującym się na pasie na który chcemy wjechać.
Ten ostatni podpunkt to zasada, której treść znajdziemy również w przepisach PoRD.
Wyżej wypisane zasady pomagają upłynnić ruch na rondach. Kierowcy, którzy zjeżdżają na dalszych zjazdach, jadąc w prawidłowy sposób nie blokują wjazdu samochodom oczekującym na wjazd, ruch jest płynny i dynamiczny.
Niestety prawidłowa jazda na rondzie sprawia problemy wielu kierowcom. Zarówno tym znajdującym się już na rondzie, jak i tym, którzy oczekują na wjazd. Jedni często popełniają błąd przy zmianie pasa na rondzie, a drudzy miewają problem z interpretacją kierunkowskazu osoby zmieniającej pas na rondzie (traktują go jako sygnalizację zamiaru zjazdu) i często dochodzi do wymuszeń pierwszeństwa, a nawet kolizji.
Właśnie dlatego część kierowców, aby uniknąć takich sytuacji decyduje się na pozostanie na prawym pasie, nawet jeśli zjeżdża dopiero 3 lub 4 zjazdem z ronda. Taka jazda utrudnia zarówno wjazd na rondo osobom oczekującym, jak i zjazd z lewego pasa osobom jadącym prawidłowo i chcącym wydostać się z ronda.
Co do zasady kodeks drogowy nie wyszczególnia osobnych zasad poruszania się po skrzyżowaniu o ruchu okrężnym, a jedyna wzmianka o rondach znajduje się w rozporządzeniu o znakach i sygnałach drogowych (par. 36, ust. 1):
Według tego zapisu ronda nie odznaczają się szczególnymi przepisami i na tego typu skrzyżowaniach zastosowanie mają przepisy ogólne dotyczące ruchu drogowego. To oznacza, że jazda prawym pasem nie jest w żaden sposób zabroniona, ani tym bardziej karana mandatem. Jednak mimo wszystko nie jest to zalecany sposób jazdy po rondach, które bądź co bądź, są nieco innym skrzyżowaniem niż typowe krzyżówki.
***