​Czy mogę wjechać na pasy gdy pieszy już z nich schodzi? Co na to prawo

Przepisy o ustąpieniu pierwszeństwa pieszym na pasach nie pozostawiają wątpliwości. Co jednak w sytuacji, gdy pieszy już schodzi z przejścia? Czy możemy wjechać na pasy mając przekonanie, że nasz tor jazdy nie koliduje z torem pieszego?

Czy kierowca może wjechać na pasy, jeśli pieszy jeszcze z nich nie zszedł?
Czy kierowca może wjechać na pasy, jeśli pieszy jeszcze z nich nie zszedł?Jacek Dominski/REPORTEREast News

Aktualnie obowiązujące przepisy dają pierwszeństwo pieszym wchodzącym na przejście, a kierowcy mają obowiązek zatrzymania się przed przejściem i umożliwienia pieszemu przejścia przez ulicę. Ale co w sytuacji kiedy dojeżdżamy do przejścia, a pieszy schodzi z pasów? Czy możemy wtedy wjechać na przejście, czy musimy się zatrzymać?

Ustąp pierwszeństwa pieszemu

Kierowcy często mają wątpliwości w tej sytuacji i mogą znaleźć się w tarapatach. Są przekonani, że skoro ich trasa nie krzyżuje się z drogą pieszego, mogą przejechać przez przejście. Niestety, jest to błędne przekonanie. Zgodnie z artykułem 13, ustępem 1a ustawy Prawo o ruchu drogowym:

Pieszy znajdujący się na przejściu dla pieszych ma pierwszeństwo przed pojazdem. Pieszy wchodzący na przejście dla pieszych ma pierwszeństwo przed pojazdem, z wyłączeniem tramwaju.

A art. 26 ust. 1 uzupełnia tę informację dodatkowo:

Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność, zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego znajdującego się na tym przejściu, albo na nie wchodzącego i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na tym przejściu, albo wchodzącemu na to przejście.

Pieszego nie można zmuszać do zmiany tempa

Tu należy zwrócić uwagę na to, jak definiowane jest ustępowanie pierwszeństwa pieszemu. Definicja brzmi następująco:

ustąpienie pierwszeństwa to powstrzymanie się od ruchu, jeżeli ruch mógłby zmusić pieszego do zatrzymania się, zwolnienia lub przyspieszenia kroku.

W tym przypadku najważniejszy jest ostatni fragment, bowiem wjazd na przejście dla pieszych zanim pieszy opuści pasy, może zmusić go do przyspieszenia kroku, a to oznacza, że nie ustąpiliśmy pierwszeństwa pieszemu i możemy zostać ukarani mandatem w wysokości 1500 zł i 10 punktów karnych. W związku z tym lepiej ruszyć dopiero gdy pieszy zejdzie z przejścia.

Sytuację można porównać do zatrzymywania się na zamkniętym przejeździe kolejowym. Według przepisów na przejazd kolejowy możemy wjechać dopiero wtedy, gdy szlabany są całkowicie podniesione.

Obowiązki pieszego na przejściu

Wielu kierowców może rzeczywiście uważać ten przepis za absurdalny, a pieszych za nadmiernie uprzywilejowanych. Warto jednak pamiętać, że pieszy ma nie tylko prawa, ale także obowiązki w stosunku do zachowania się na przejściu. Zgodnie z prawem, nie może celowo zatrzymywać się na przejściu, zwalniać kroku ani korzystać z urządzeń elektronicznych, które mogą go rozpraszać. Te zasady mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa wszystkim użytkownikom dróg.

Pieszym zabrania się:

  • wchodzenia bezpośrednio przed jadący pojazd, w tym również na przejściu dla pieszych oraz zwalniania kroku lub zatrzymywania się, bez uzasadnionej potrzeby, podczas przechodzenia przez jezdnię lub torowisko.
  • Jeżeli przejście dla pieszych wyznaczone jest na drodze dwujezdniowej, przejście na każdej jezdni uważa się za przejście odrębne. Przepis ten stosuje się odpowiednio do przejścia dla pieszych w miejscu, w którym ruch pojazdów jest rozdzielony wysepką lub za pomocą innych urządzeń na jezdni.
  • Korzystania z telefonu lub innego urządzenia elektronicznego podczas wchodzenia lub przechodzenia przez jezdnię lub torowisko, w tym również podczas wchodzenia lub przechodzenia przez przejście dla pieszych - w sposób, który prowadzi do ograniczenia możliwości obserwacji sytuacji.

Za zwalnianie lub zatrzymywanie się bez uzasadnionej potrzeby pieszy może być ukarany mandatem w wysokości 50 zł, a za korzystanie z telefonu podczas przechodzenia przez przejście nawet 300 zł.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas